کد خبر : 2116

بازگشت دانش آموزان به مدرسه

در دو سال گذشته تماشای دانش آموزان در خیابان اتفاقی عجیب بود؛ اما حالا مدارس باز شده اند و دانش آموزان در کلاس‌های درس خود حاضر می‌شون

به گزارش ورنداز :

آن‌ها اکنون دانش آموزان دو سال پیش نیستند و بعضی از آن‌ها دیگر تمایلی به درس و مدرسه ندارند. بسیاری به دلیل استفاده از مواد ضدعفونی وسواس‌های خاصی پیدا کرده اند و گوشه گیر شده اند. تعداد زیادی از دانش آموزان با افت تحصیلی آن هم به شکل بسیار جدی مواجه شده اند. این‌ها مهمترین مشکلاتی هستند که والدین و دانش آموزان با آن روبه رو هستند؛ مشکلاتی که برای حل آن ها راه کار نیز وجود دارد.

به برخی از این مشکلات و راهکار‌های حل آن ها اشاره خواهیم کرد.

ترس از ابتلا به کرونا در مدرسه

تعدادی از دانش آموزان اکنون به دلیل ترس از ابتلا به این ویروس حاضر نیستند به مدرسه بروند و حضور در منزل را به حاضر شدن در کلاس درس ترجیح می‌دهند. بخشی از ترس بچه‌ها برای این وضعیت طبیعی است و می‌توان به آن ها حق داد، اما ترس بیش از اندازه هم می‌تواند مشکلات فراوانی را برای تحصیل دانش آموزان ایجاد کند.

راهکار: برای کودکان تصویر سازی کنید که با وجود همه گیری ویروس کرونا، زندگی همچنان در کشور جاری است و بسیاری از افراد با رعایت شیوه نامه‌ها در محل کار خود حاضر می‌شوند، به خرید می‌روند و با دیگران معاشرت می‌کنند. کودکان نیز می‌توانند این کار‌ها را انجام دهند. اگر شرایط سنی کودکان برای واکسن زدن مناسب است، آن‌ها را به انجام این کار تشویق کنید و به آن‌ها بگویید که با انجام این کار درصد و یا شدت ابتلای آن‌ها به بیماری کرونا کمتر می‌شود. با این وجود باید به کودکان آموزش داد که باید تمامی شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند، همیشه ماسک خود را به همراه داشته باشند و استفاده کنند.

مدرسه ها

افت تحصیلی

کارشناسان می گویند دانش آموزان در این مدت با افت تحصیلی بسیار جدی مواجه شده  اند.

آموزش‌های آنلاین باعث شده اند که در زمان برگزاری امتحانات آن هم به صورت مجازی، خیلی از دانش آموزان جواب سوال‌ها را با استفاده از کتاب‌های خود بنویسند. موضوعی که با حضوری شدن امتحانات و دریافت نمره واقعی توسط دانش آموزان کاملا مشخص خواهد شد.

راهکار: این موضوع مشکل بسیاری از دانش آموزان است و برای حل آن باید بسیار زود اقدام کرد. اگر شرایطش را دارید برای امتحانات خرداد از معلم خصوصی استفاده کنید و اگر هم نمی‌توانید معلم خصوصی استخدام کنید، از نرم افزار‌های موجود در بازار و کتاب‌های کمک درسی استفاده کنید. در کل به هر شکلی که می‌توانید و توانایی آن را دارید، دانش آموز خود را برای امتحان‌های خرداد با تمرین بسیار آماده کنید. اگر می‌خواهید این مشکل ریشه‌ای حل شود، در تابستان هم با گذاشتن وقت برای دانش آموزان خود سعی کنید مشکلات افت تحصیلی او را به صورت ریشه‌ای حل کنید.

دانش آموزان

گوشه گیری

عجیب نیست که اکنون در مدارس دانش آموزان گوشه گیر باشند؛ خصوصا کلاس اولی‌ها که هنوز فرصت یادگیری مهارت ارتباط برقرار کردن با دیگران را نداشته اند. اگر هم دانش آموزان در مقاطع بالاتری هستند، احتمالا باید این مهارت‌ها را یاد بگیرند. گوشه گیری پس از دو سال دوری از مدارس چندان عجیب نیست.

راهکار: اگر فرزندتان اولین سالی است که به مدرسه می‌رود، محیط مدرسه را برای او شبیه سازی کنید و به او بگویید که محیط مدرسه متشکل از دانش آموزان و اولیای آن‌ها و افرادی است که هر زمانی که کمک بخواهید به او کمک خواهند کرد.

به فرزندتان یاد بدهید اگر می‌خواهد با کسی دوست شود، چگونه باید سلام کند و چگونه می‌تواند با دیگران ارتباط دوستانه برقرار کند. با فرزندتان تمرین کنید و لزوم داشتن دوست را برای او توضیح دهید. به او بگویید که اگر می‌خواهد در مدرسه راحت به تحصیل خوب فکر کند، باید نحوه ارتباط برقرار کردن با دیگران را بداند و البته والدین هم می‌توانند در انتخاب دوست به فرزندان خود کمک کنند.

کلاس درس

وسواس رفتاری

اگر فرزندتان بیش از اندازه دست‌های خود را می‌شوید و از مواد ضد عفونی استفاده می‌کند، احتمالا با وسواس تمیزی مواجه شده است. موضوعی که می‌تواند یکی از دلایلی باشد که موجب اختلال در مدرسه رفتن دانش آموزان می شود.

این موضوع حتی می‌تواند در ارتباط برقرار کردن دانش آموز با دوستانش و حتی شرایط درسی او تاثیرگذار باشد.

راهکار: این را بدانید که کودکان راحت‌تر از بزرگسالان عادت‌های وسواس‌گونه خود را ترک می‌کنند. بهتر است به کودکتان روش‌های کاهش اضطراب را آموزش دهید. به او بگویید پس از شست و شو می‌تواند نفس عمیق بکشد. تنظیم ریتم تنفسی می‌تواند به دانش آموز کمک کند که آرامش خود را پیدا کند و کم کم رفتار‌های وسواس گونه خود را ترک کند. روش دیگر پرت کردن حواس فرزندتان است.

یکی دیگر از دلایل وسواس رفتاری دانش آموزان استرس است. می‌توانید استرس او را با انجام بازی‌هایی مثل ترکاندن نایلون‌های حباب دار، خمیر بازی یا توپ‌های ضد استرس کم کنید. در آخر هم می‌توانید از مشاور کمک بگیرید.

مشکلات دانش آموزان

تنبلی از حضور در مدرسه

اگر فرزندتان تا پیش از این مشتاق حضور در کلاس درس بود و پس از همه گیری کرونا و آموزش‌های مجازی چندان علاقه‌ای به مدرسه رفتن ندارد، احتمالا دچار تنبلی شده و شوقی برای مدرسه ندارد؛ چرا که تمامی تصوراتش از حضور در مدرسه در این دو سال از بین رفته است.

راهکار: درست است که افزایش انگیزه دانش آموزان وظیفه معلم است؛ اما شما هم به عنوان والدین باید تلاش خود را انجام دهید. قبل از هر چیز از معلم دانش آموز خود بخواهید انگیزه فرزندتان را برای درس خواندن بیشتر کند. شما هم می‌توانید در منزل از روش‌های تنبیه و تشویق استفاده کنید. البته تنبیه به آن معنا نیست که فرزند خود را تحقیر کنید. به عنوان مثال اگر یک برنامه تلویزیونی را دوست دارد، به او بگویید تا زمانی که درسش را تمام نکرده  است حق تماشای برنامه مورد علاقه خود را ندارد.

حتی می‌توانید فرزندتان و تعدادی از همکلاسی هایش را به اردو ببرید و اجازه دهید در محیطی دور از منزل با یکدیگر درس بخوانند. این کار اشتیاق فرزندتان را برای درس خواندن بسیار افزایش می‌دهد.

 

منبع باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر

نظرات کاربران
  • ناشناس

    سلام معلم ها به خاطربادنداشتن درس بچه ها رامیترسانن معلم ها خودشون یک بچه کلاس اولی رادرک نمیکنن بچه هاراتنبیه میکنن بچه هامیترسن به مدرسه نمیرن

تبلیغات متنی