کد خبر : 1844

تمیز کردن اتاق‌ها

تمیز کردن اتاق‌ها معمولا با جمع‌آوری وسایل به هم ریخته و نظافت سطوحی که بیشتر از همه به چشم می‌آیند شروع می‌شود. اما نکته‌ی مهم درباره نظافت اتاق‌ها این است که ایجاد ظاهری مطلوب در اتاق‌ها لزوما به معنای آراسته بودن صددرصدی آن‌ها نیست. معمولا در هر اتاق چند مکان دور از دسترس وجود دارد که به طور منظم تمیز نمی‌شوند و حتی در گذر زمان به دست فراموشی سپرده می‌شوند. اگر به طور تصادفی به یکی از این مکان‌ها بربخورید، به احتمال زیاد از تجمع آلودگی شوکه خواهید شد

به گزارش ورنداز :

۱. فضای زیر مبلمان

جارو کردن یکی از اصلی‌ترین مراحل تمیز کردن اتاق‌ها است. اگر آن بخش‌هایی از زمین اتاق که توسط مبلمان اشغال شده را جارو کنید، متوجه وجود پرزها و غبارهای تیره‌رنگی که گهگاه به زمین می‌چسبند می‌شوید. پاک‌سازی این آلودگی‌ها با استفاده از جاروبرقی و یک دستمال خیس کار دشواری نیست، اما آیا تا به حال به فضای زیر مبلمان خود دقت کرده‌اید؟

معمولا زیر مبلمان آغشته به آلودگی‌هایی مانند تارهای عنکبوت و تخم حشره‌های مختلف است. به خاطر داشته باشید که لازم نیست هر دفعه که به تمیز کردن اتاق‌ها می‌پردازید زیر مبلمان را هم تمیز کنید، اما تمیز کردن این مکان‌ها حداقل سالی دو بار ضروری است. اگر هیچوقت زیر مبلمان را جارو یا غبارروبی نکنید، ممکن است آلودگی‌ها به بافت مبلمان نفوذ کنند و پاک‌سازی آن‌ها به شدت سخت یا حتی غیرممکن شود.

۲. دیوارها و کف‌‌پوش‌ها

غبار و آلودگی به همان اندازه که در فضاهای افقی یافت می‌شود می‌تواند فضاهای عمودی همچون دیوارها را هم اشغال کند. حین تمیز کردن اتاق‌ها پرده‌ها را باز یا لامپ‌ها را روشن کنید، اینگونه می‌توانید دید بهتری از آلودگی‌های ریز و درشتی که دیوارها را کدر کرده‌اند داشته باشید. اگر دیوارهای اتاق‌هایتان با کاغذدیواری‌های طرح‌دار پوشیده شده است، میزان این آلودگی‌ها بیشتر خواهد بود.

برای تمیز کردن اتاق‌ها از بالاترین نقطه‌ی دیوارها شروع کنید و با استفاده از یک دستمال یا غبارروب، تمام درزها و شکاف‌هایی که می‌توانند مکان‌های مناسبی برای جذب آلودگی باشند را تمیز کنید. فراموش نکنید که در روند تمیز کردن اتاق‌ها، آلودگی می‌تواند از سطوحی که ارتفاع بالایی دارند به سطح‌های کم ارتفاع‌تر مانند دستگیره‌های در و کلید‌های برق سقوط کند. بنابراین، تمیز کردن این سطوح را هم در نظر داشته باشید.

در مرحله‌ی آخر تمیز کردن اتاق‌ها، به کف‌پوش‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشید. شکاف‌های موجود میان کف‌پوش‌ها خانه‌ی بسیار مناسبی برای انواع آلودگی‌ها است. در اتاق‌هایی همچون آشپزخانه و حمام/دستشویی که میزان رطوبت بالاتری دارند، بهتر است از مواد شوینده برای پاک‌سازی کف استفاده کنید و سپس با دستمالی خشک سطوح را از هر گونه آلودگی به جای مانده پاک کنید.

  • ۵ مرحله‌ی تمیز کردن کف‌پوش چوبی بدون آسیب زدن به آن

۳. فضای بالای وسایل و کمد‌ها

تمیز کردن کمدها

وقتی که مشغول تمیز کردن اتاق‌ها هستید، علاوه بر فضای زیر مبلمان باید به فضای بالای وسایلی همچون قاب‌های عکس، کمدها و کابینت‌ها هم توجه ویژه‌ای داشته باشید. این فضاها از دید خارج هستند و به ندرت تمیز می‌شوند. بنابراین، گهگاه به قدری خاک و غبار روی آن‌ها جمع می‌شود که از بین بردن آن‌ها فقط با مواد شوینده متناسب با جنس وسایل ممکن است.

دفعه‌ی بعد که نسبت به تمیز کردن اتاق‌ها اقدام می‌کنید، از نردبان یا چهارپایه مناسب برای دسترسی یافتن به فضاهای غیرقابل دسترس استفاده کنید. غبارروب‌های دسته‌دار ابزارهای مناسبی برای تمیز کردن فضای بالای لامپ‌های مهتابی و پنکه‌های سقفی و وسایل مشابه هستند.

  • ۸ بخش بسیار کثیف خانه و نحوه‌ی تمیز کردن اصولی آن‌ها

۴. فیلترها و دریچه‌های هوا

تقریبا همه‌ی خانه‌ها از سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی برخوردار هستند که باید در روند تمیز کردن اتاق‌ها در نظر گرفته شوند. این سیستم‌ها با استفاده از فیلترها و دریچه‌هایی به فضای داخلی خانه متصل می‌شوند و هوا را مطبوع می‌کنند. با گذر زمان، فیلترهای هوا در اثر رفت و آمد هوای دارای ذره‌های ریز غبار آلوده می‌شوند و کیفیت عملکرد سابق را نخواهند داشت. از طرفی، دریچه‌هایی که هوا را به فضای داخل اتاق‌ها وارد می‌کنند هم از قاعده‌ی این آلودگی مستثنی نیستند.

ورود هوای آلوده به فضای داخل اتاق‌ها می‌تواند باعث بروز مشکل‌های بسیاری، همچون عفونت‌های تنفسی، شود. بنابراین، باید هر چند ماه یک بار طی روند تمیز کردن اتاق‌ها، فیلترها و دریچه‌ها را با دقت بشویید یا تمیز کنید. اگر فیلترها نیاز به تعویض دارند، سهل‌انگاری نکنید و آن‌ها را به سرعت تعویض کنید. به خاطر داشته باشید که توری‌هایی که برای پنجره‌ها و درها استفاده می‌کنید هم آلودگی بسیاری را در خود جای می‌دهند و باید به طور مرتب تمیز شوند.

۵. کف کمد‌ها

تمیز کردن کف کمدها

حین تمیز کردن اتاق‌ها، معمولا کمدها زمانی تمیز می‌شوند که پیدا کردن آنچه در آن‌‌ها به دنبالش می‌گردیم تقریبا غیرممکن شده باشد! با این وجود، معمولا ظاهر کمد مرتب می‌شود و از فضای کف کمدها غافل می‌مانیم. حفظ بهداشت نسبی کف کمدها ضروری است، زیرا وسایل بسیاری در کمدها به کف برخورد می‌کنند و در صورت آلوده بودن کف، استفاده از آن‌ها دشوار خواهد شد.

اگر کف کمدهایتان با فرش یا موکت پوشانده نشده است، از مواد شوینده مناسب برای تمیز کردن آن استفاده کنید. اگر از فرش یا موکت برای پوشاندن کف استفاده می‌کنید، طی تمیز کردن اتاق‌ها با جاروبرقی آن‌ها را فراموش نکنید. نکته‌ی مهم دیگر این است که اگر فضای کف کمدها خانه‌ی حشرات و قارچ‌ها شده است، تمام محتوای کمد را بیرون بریزید و پس از ضدعفونی کامل و خالی نگه داشتن کمد به مدت چند روز، وسایل را به جای سابق خود برگردانید.

۶. جاروبرقی‌ها و ابزار تمیزکاری

اگر برای تمیز کردن اتاق‌ها از وسایلی استفاده کنید که خود آلوده هستند، فقط به افزایش میزان آلودگی دامن زده‌اید! در بسیاری از مواقع، تمیز کردن جاروبرقی‌ها و ابزار تمیزکاری، همچون دستمال‌های آشپزخانه و اسفنج‌های ظرفشویی، به کل فراموش می‌شود و همین دلیل محکمی برای آلوده ماندن سطوح مختلف در تمام بخش‌های خانه است.

  • ۱۲ اشتباه رایج در تمیز کردن خانه که زمان شما را تلف می‌کنند

حفظ نظافت این وسایل کار دشواری نیست. مرسوم‌ترین شیوه برای تمیز کردن لوله‌های جاروبرقی، پارچه‌ها، فرچه‌ها و اسفنج‌هایی که استفاده‌ی بسیاری دارند، شست‌وشوی آن‌ها با یک ماده‌ی شوینده‌ی مناسب و آب داغ است. پس از شست‌وشوی این وسایل، آن‌ها را در معرض نور خورشید قرار دهید تا به طور کامل خشک شوند. فراموش نکنید که خیس بودن وسایل مخصوص تمیزکاری باعث جمع شدن رطوبت و مهیا کردن شرایط برای رشد کپک‌ها، سفیدک‌ها و قارچ‌ها می‌شود و معمولا بوی بسیار بدی هم به همراه دارد.

۷. گیاهان

تمیز کردن گیاهان

نگهداری از گیاهان در اتاق‌ها کار ساده‌ای نیست. گیاهان به صورت طبیعی غبار بسیاری را به خود جذب می‌کنند که در صورت پاک‌سازی نشدن، می‌تواند آن‌ها را پژمرده کند. هنگام تمیز کردن اتاق‌ها، گهگاه گیاهان بزرگ را به مدت کوتاهی زیر دوش حمام بگیرید تا شاداب شوند و غبار و گردوخاک از روی برگ‌هایشان شسته شود. اگر گیاهان کوچکی دارید، از یک دستمال تمیز نیمه خیس برای پاک کردن برگ‌ها از آلودگی استفاده کنید.

مرور کلی

تمیز کردن اتاق‌ها همیشه به معنی مرتب کردن ظاهر آن‌ها به گونه‌ای که به دیده خوش آیند نیست. در اکثر مواقع، زمانی که فکر می‌کنیم اتاق‌ها کاملا تمیز شده‌اند، آلودگی‌های بسیاری در مکان‌هایی جا خوش کرده‌اند که به دلیل در دسترس نبودن، به ذهنمان هم خطور نمی‌کنند. حواستان باشد که برای تمیز کردن اتاق‌ها، باید زمان بیشتری را وقف پاک‌سازی سطوحی کنید که تمیز کردنشان در نگاه اول غیرضروری به نظر می‌رسد.


 

منبع Thespruce
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی