کد خبر : 1617

پاکسازی صفحه های خورشیدی

به نظر می‌رسد که تا سال ۲۰۳۰ میلادی حدود ۱۰ درصد از انرژی تمام دنیا با انرژی خورشیدی تامین شود که بیشتر این تاسیسات در بیابان‌ها خواهند بود؛ جایی که نور خورشید بیشتر از تمام اقلیم‌های دیگر به زمین می‌رسد. با این حال، تجمع غبار روی صفحه‌های خورشیدی یکی از بزرگترین مشکلات تولید انرژی پاک است که می‌تواند خروجی انرژی را تا ۳۰ درصد در یک ماه کاهش دهد. بنابراین، تمیز کردن مرتب این صفحه‌ها یکی از نیازهای اصلی تامین انرژی خورشیدی خواهد بود.

به گزارش ورنداز :

تخمین زده می‌شود که برای پاکسازی صفحه‌های خورشیدی حدود  ۱۰ میلیارد گالن آب  در سال استفاده شود. اما چنین مقداری برای تامین آب آشامیدنی ۲ میلیون نفر می‌تواند استفاده شود. تاکنون بسیاری از گروه‌های تحقیقاتی تلاش کردند تا این مسئله را حل کنند و حالا گروه تحقیقاتی موسسه فناوری ماساچوست یا MIT روشی برای پاکسازی خودکار این صفحه‌های خورشیدی طراحی کردند که بدون استفاده از آب می‌تواند این صفحه‌ها را تمیز کند.

این سیستم با دافعه  الکترواستاتیک  باعث می‌شود تا ذرات غبار از صفحه‌ها بلند شود و صفحه را تمیز کند که به آب یا برسی نیاز ندارد. این سیستم پاکسازی با یک الکترود ساده که از بالای صفحه‌ها عبور می‌کند، به ذرات غبار بار الکتریکی القا می‌کند و با بار الکتریکی اعمال شده به خود صفحه خورشیدی، از سطح صفحه دفع می‌شود. این سیستم با یک موتور الکتریکی ساده و یک ریل می‌تواند به صورت خودکار بالای صفحه خورشیدی حرکت کند.

MIT-Cleaning-Solar-01-press

منبع دیجیاتو
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی