کد خبر : 8696

واکسن | عفونت | کرونا

چهار تا واکسن کرونا زدم سه بار هم کرونا گرفتم!این روزها دوباره عفونت کرونا شیوع پیدا کرده اما بیشتر موارد با تست خانگی و با درمان در خانه بهبود می‌یابند و در هیچ آماری آورده نمی‌شوند. 

به گزارش ورنداز :

چهار تا واکسن کرونا زدم سه بار هم کرونا گرفتم!این روزها دوباره عفونت کرونا شیوع پیدا کرده اما بیشتر موارد با تست خانگی و با درمان در خانه بهبود می‌یابند و در هیچ آماری آورده نمی‌شوند. برخی افراد با وجود واکسیناسیون کامل برای بار دوم، سوم یا حتی چهارم کرونا گرفته‌اند. پژوهشگران حدس می‌زنند تعداد بیشتر ابتلا به عفونت کرونا احتمال برخی از بیماری‌های قلبی عروقی، ریوی، مغزی یا دیابت را در درازمدت افزایش می‌دهد. چه باید کرد؟

این روزها استفاده از ماسک دیگر جدی گرفته نمی‌شود اما اگر نمی‌خواهیم برای چندین بار کرونا بگیریم باید در جاهای شلوغ و با تهویه نامناسب ماسک زد. به سرعت جاهای شلوغ مانند سالن‌های نمایش باید فکری اساسی برای تهویه مناسب نمایند.

با وجود چند واکسن و چند عفونت چرا باز کرونا می‌گیریم؟ متاسفانه ایمنی ناشی از این موارد موقت است و ظرف چند ماه، دیگر ما را از ویروس محافظت نمی‌کنند اما آنچه مسلم است ما را از بستری و مرگ تا حدود بسیار زیادی دور نگه می‌دارند. برخی از دانشمندان معتقدند واکسن ها از احتمال بروز علائم شدید بیماری هم کم می‌کنند. باید اذعان کرد که ویروس کرونا در حال تغییر است در حالی که واکسن‌های کرونا فرق نکرده‌اند.

شاهد تغییر در ویروس کرونا همین تغییر در علائم است. در حالی که در اوایل دوران شیوع کرونا بیماری با تب و سرفه در بیشتر موارد آغاز می‌شد امروزه بیشتر با گلودرد و علائم سینوزیت خود را نشان می‌دهد. 

در عین حال برخی افراد کمتر کرونا می‌گیرند، چرا؟ پژوهشگران دقیقا نمی دانند اما عوامل زیر را در ابتلا یا عدم ابتلای چند باره موثر می‌دانند:

- سلامت و خصوصیات ذاتی سلامت فرد

- قرار گرفتن در معرض گونه خاصی از ویروس کرونا 

- میزان شیوع ویروس کرونا در هر محله شهر یا جامعه

- تعداد و زمان تزریق واکسن‌ها

- پایبندی به رفتارهای پیشگیرانه مانند شستشوی دست 

واکسن نزده‌ها، جوانان و کسانی که در بار پیشین علایم خفیف کرونا داشته‌اند، احتمال ابتلای دوباره‌شان به کرونا بیشتر است.

بسیاری از کسانی که چند بار به عفونت کرونا مبتلا شده‌اند افزایش تعداد سردرد، سینوزیت، بی‌خوابی و خستگی را گزارش می‌کنند

منبع تازه های پزشکی
ارسال نظر

تبلیغات متنی