کد خبر : 5230

فراموشکاری

شاید برای شما هم پیش آمده باشد همسر، پدر یا مردان اطرافتان تاریخ های مهم زندگی را مثل سالروز تولد، سالگرد ازدواج حتی، خرید در طول روز را فراموش کرده باشند. مطالعه ها نشان می دهد مردان بدون توجه به سنشان از زنان فراموش کار ترند. عوامل متعددی در این فراموشکاری دخیل هستند از جمله فشار کاری، استرس، عوارض جانبی داروها 

به گزارش ورنداز :

این موضوع که مردان نسبت به زنان فراموش کارتر هستند یک حقیقت علمی است. تحقیقی در دانشگاه نروژ بر روی حدود۳۰ هزار زن و مرد ۳۰ سال و بالاتر انجام شد. در این آزمایش ۹ سوال از افراد مورد آزمایش پرسیده شد که شامل اینکه آیا حافظه آنها از جوانی تا به این سن تغییر کرده یا نه، آیا آنها در یادآوری و به خاطر سپردن تاریخ و رویدادهای مهم مشکل دارند یا نه، بود.

 

نتایج مشخص کرد که تقریبا نیمی از افراد مشکل حافظه دارند و از این تعداد۱/۶ درصد زنان و ۱/۹ درصد مردان بودند. مردان از نه سوال هشت مورد را تایید کرده بودند و بیشترین مشکل را داشتند.

 

به طور کلی دانشمندان متوجه شدند که با افزایش سن مشکلات حافظه و فراموشکاری افزایش می یابند اما  مردان در هر گروه سنی نسبت به زنان فراموشکار تر هستند و موضوعی که در این تحقیق همه را شگفت زده کرد این بود که مردان جوان تر به اندازه ی مردان مسن فراموش کار هستند.

 

خستگی و فراموش کاری مردان, بی خوابی و فراموش کاری مردان, فراموش کاری مردان

رابطه خستگی و فراموش کاری مردان

 

دلایل فراموش کاری مردان چیست؟

نقش اجتماعی که زنان امروزی دارند؛ یعنی علاوه بر مسئولیت های شغلی آنها وظایف دیگری را هم برای خود مشخص کرده اند از جمله خریدها، محبت به فرزندان، کارهای روزمره ی خانه؛ سبب شده زنان در مهارت های حافظه ای و همچنین در برنامه ریزی، از مردان بهتر عمل کنند.

 

توانایی خانم ها در به خاطر سپردن رویدادها و موضوعات قابل انکار نیست. مثلا خیلی کم پیش می آید که خانم ها مایحتاج روزانه ی خانه را فراموش کنند موردی که در بین مردان رایج است.

 

همچنین تفاوت های جنسی در زنان و مردان که ناشی از تفاوت هورمونی آنها است، تفاوت در ساختار مغزی، می توانند عوامل مهمی برای تشدید این موضوع باشند. (مرکز حافظه در مردان بین سال های ۲۰ تا۴۰ سالگی کوچک تر می شود، این اتفاق در زنان رخ نمی دهد.)

 

علت فراموشی در مردان, خستگی و فراموش کاری مردان, بی خوابی و فراموش کاری مردان

تاثیر بی خوابی در فراموش کاری مردان

 

برخی دیگر از این دلایل فراموشکاری مردان عبارتند از:

۱) داشتن کارهای خسته کننده: یکی از دلایل کاهش تمرکز و ازدیاد فراموش کاری می تواند کار و شغلی خسته کننده و مخالف علاقه باشد. ممکن است آقایان به شغل خود علاقه ای نداشته باشند و سبب حواس پرتی آنان شود.

 

۲) فکرهای آزار دهنده: این موضوع کاملا درست است که کار کردن در شرایطی که فرد نگران است و آزار می بیند ممکن نیست. شاید برای آقایان در محل کار مشکلات گوناگونی ایجاد شود که فکر آنها را درگیر کند و نتوانند بر سایر مسائل توجه داشته باشند و در نتیجه فراموش کاری به سراغ آنها می آید.

 

۳) انجام همزمان چند کار: هر مرتبه که انسان بخواهد مرکز توجه و تمرکز خود را تغییر دهد و بر موضوعی دیگر توجه کند، زمانی از دست می رود، بنابراین اگر بخواهد به شکل همزمان چند کار را انجام دهد نسبت به زمانی که آنها را به ترتیب انجام دهد زمان بیشتری از او خواهد گرفت. پس بهترین راه برای سامان دادن به چندین کار این است که آنها را جدا جدا انجام داد تا تمرکز و توجه  افزایش یابد و موجب فراموشکاری نشود.

 

۴) گرسنه بودن: بدن انسان بدون غذا نمی تواند زنده بماند مغز نیز بدون انرژی نمی تواند تمرکز کند. آقایان به دلیل کار بیرون از خانه این گرسنگی را بیشتر تجربه می کنند که این موضوع، خود دلیلی برای فراموش کاری و کاهش تمرکز است.

 

۵) افسردگی: افسردگی بیماری مزمنی است که تنها به معنی غمگین بودن نیست، بلکه علائم دیگری از جمله حس نا امیدی، کاهش تمرکز، افزایش فراموشکاری و بی تفاوتی را به دنبال دارد. به دلیل مسئولیت هایی که بر عهده ی آقایان هست ممکن است به این احساسات دچار شوند.

 

۶) استرس: استرس یکی از عوامل بالقوه ی عدم تمرکز محسوب می شود. این مشکل می تواند عوارض جدی جسمی و روحی از جمله فراموشکاری را به دنبال داشته باشد.

 

۷) خستگی: مردان به علت کار در بیرون از منزل، بعد از رسیدن تنها به دنبال مکانی برای استراحت هستند تا بتوانند انرژی از دست رفته را به دست بیاورند، به همین دلیل ممکن است خیلی موارد را فراموش کنند.

 

۸) مصرف داروهای خاص: مصرف بعضی از داروها می تواند سبب کاهش تمرکز و افزایش فراموشکاری شود از جمله داروهای؛ آنتی هیستامین، ضد افسردگی و... اگر مردان داروی خاصی مصرف می کنند به دنبال عوارض آن باشید زیرا ممکن است این حواس پرتی از عوارض دارو باشد.

 

۹) کمبود خواب: یکی از عوارض کم خوابی کاهش تمرکز و تاثیر منفی بر حافظه ی کوتاه مدت است. نه تنها مردان بلکه هیچ کسی نباید به بهانه ی کار یا تفریح، از خواب کافی (بین ۷ تا ۹ ساعت) خود را محروم کند.

 

۱۰) کم توجهی: محققان معتقدند مهمترین دلیل فراموش کاری کم توجهی است، که البته ارتباطی با مغز ندارد. برای اینکه بتوانیم مطالب را به یاد بیاوریم، ابتدا باید خوب آنها را جمع آوری کنیم.

منبع بیتوته
ارسال نظر

تبلیغات متنی