کد خبر : 4895

سلامتی | تغذیه

چای یکی از نوشیدنی های محبوب است که افراد بسیار زیادی آن را مصرف می کنند، اما نکته مهم این است که اغلب افراد در موقع خوردن چای اشتباهاتی را مرتکب می شوند!

به گزارش ورنداز :

چای یکی از پرطرفدارترین و پر مصرف ترین نوشیدنی ها در جهان است که انواع مختلفی دارد. این نوشیدنی گرم آرامش بخش بوده و خستگی را از تن بیرون می کند. چای اگر در حد طبیعی و در زمان مناسبی مصرف شود، خواص درمانی زیادی داشته و برای سلامتی مفید است. متاسفانه بسیاری از افراد اشتباهات زیادی را هنگام نوشیدن چای مرتکب می شوند که بسیار آسیب زا است و از فواید این نوشیدنی ارزشمند می کاهد. 

1. چای دیروز را نخورید

چای کهنه دم، به سرعت ویتامین ها و سایر مواد مغذی خود را از دست می دهد و برای نوشیدن مناسب نیست اما به عنوان یک عامل خارجی برای اهداف درمانی استفاده می شود. برای مثال می تواند به عنوان دهانشویه، برای تسکین درد زبان، درمان التهاب دهان یا خونریزی لثه استفاده شود و یا می توان آن را روی پوست آسیب دیده یا ملتهب قرار داد. چایی که یک روز قبل آماده شده است، نه تنها به دلیل اکسیداسیون ارزش غذایی خود را از دست می دهد بلکه ممکن است مورد حمله باکتری ها قرار بگیرد.

 2. چای داغ داغ ننوشید

به گفته پزشکانی که این مشکل را در کشورهای مختلف بررسی کرده اند، دمای بسیار گرم آب می تواند گلو، مری و معده شما را تحریک یا حتی صدمه بزند، خصوصاً در صورت استفاده طولانی مدت. دمای مناسب آب برای چای 62 درجه سانتیگراد (یا 144 فارنهایت) است، به این معنی که پس از رسیدن آب به نقطه جوش 100 درجه سانتیگراد (یا 212 فارنهایت) ، باید چند دقیقه صبر کنید تا آن را روی چای خود بریزید و میل کنید.

3. از نوشیدن چای طعم دار خودداری کنید

پژوهشگران در چای هایی با طعم مرکبات آثاری از فلزهای سرب و آلومینیوم را یافتند. وجود این مواد در چای باعث بروز مشکلات قلبی و کلیوی و حتی به وجود آمدن مشکلاتی در سیستم تولید مثل می شود. چای های کیسه ای که با مرکبات طعم دار شده اند نیز دارای آلومینیوم، سرب و گاها کادمیوم هستند.

5. چای ارزان نخرید

تحقیقات نشان داده است که چای های ارزان قیمت بیشتر به دندان ها آسیب می رسانند زیرا میزان فلوراید در آنها بسیار زیاد است و در چای های گرانقیمت و با کیفیت فلوراید کمتری وجود دارد که این تنها به دلیل مراحل کاشت و برداشت این چای ها می تواند باشد که زیر نظر بهداشت و قوانین سختگیرانه است.

نوشیدن چای قبل از خواب می تواند جریان خون و ضربان قلب را افزایش دهد و منجر به هیجان زده و پر انرژی شدن مغز و سیستم عصبی و بی خوابی گردد پس اگر می خواهید به طور آگاهانه در شب ها بیدار بمانید، چای بنوشید.

 8. برای کمک به بلعیدن داروها از چای استفاده نکنید

 10. بلافاصله بعد از غذا چای ننوشید

اگر چای خود را به مدت طولانی جوشانده یا به مدت طولانی دم کنید، نه تنها شفافیت و عطر چای خود را از دست می دهید بلکه ارزش غذایی آن را نیز به دلیل اثر اکسیداسیون از بین خواهد رفت.

 14. از رقیق شدن زیاد چای خودداری کنید

هنگام اماده کردن چای، به غلظت آن توجه کنید و تعادل بین آب و چای را رعایت کنید تا نه چای آماده ی شده شما بسیار غلیظ باشد و نه بسیار سبک و بی فایده.

نوشیدن متعادل چای با فوایدی برای بدن به همراه است اما نوشیدن زیاد چای یعنی بیش از سه تا 4 فنجان می تواند با عوارض جانبی منفی مانند کاهش جذب آهن، افزایش استرس، خواب بی کیفیت و بیقراری، حالت تهوع، سوزش سر دل، سردرد و وابستگی به کافئین همراه باشد. چای سیاه کافئین بیشتری داشته و هرچه زمان دم کشیدن چای بیشتر باشد، مقدار کافئین افزایش می یابد.

منبع اقتصاد نیوز
ارسال نظر

تبلیغات متنی