کد خبر : 26065

هویج | کاشت هویج | کاشت هویج در خانه

ترفند کاشت هویج در خانه را در این مطلب میخوانید

به گزارش ورنداز :

کاشت هویج در خانه 

ترفند کاشت هویج در خانه را در این مطلب میخوانید 

شرایط اقلیمی هویج فرنگی به عنوان یک محصول فصل خشک، بهترین رشد را در میانگین دمایی 16 تا 18 درجه سانتیگراد دارد، رشد هوایی در شرایط میانگین دمای هوای 28 درجه سانتیگراد افت کرده و ریشه دارای طعم نامناسبی می‌گردد. در دمای پایین رنگ هویج کم رنگ شده و ریشه‌ها در دمای کمتر از 16 درجه سانتیگراد بلند و باریک می‌شوند. در دمای 4 تا 10 درجه سانتیگراد رشد ریشه و اندام‌های هوایی بسیار کم می‌گردد. مناطق بسیاری وجود دارد که نیازهای دمایی را برای تولید هویج برآورده می‌کنند. هویج در مناطق نیمه قطبی سوئد – فنلاند و آلاسکا که عرض جغرافیایی شمالی آن‌ها بیش عرض شمالی بوده و کمتر از 60 روز بدون  یخبندان در سال دارند، هویج در ارتفاعات 1000 تا 3000 متری کاستاریکا و مناطق کوهستانی گواتمالا کشت می‌شود و در فیلیپین در ارتفاعات 2000 متری می‌توان هویج را در سراسر سال کشت نمود. برای پرورش هویج در مناطق گرمسیری شب‌های خنک لازم است.

نحوه کاشت هویج در خانه

رقم یا نوع هویج موردنظر برای کاشت در گلدان را انتخاب کنید. معمولاً ارقام کوچکتر هویج بهتر و سریعتر از ارقام هویج با طول استاندارد، برای کاشت در گلدان سازگار می‌شوند. ارقامی را انتخاب کنید که دارای ریشه کوتاه و کروی شکل یا گرد باشند. ارقامی که مناسب کاشت در گلدان هستند عبارتند از: Thumbelina ،Parmex و Parisienne همچنین ارقام "Nantes" هویج را که دارای شکل مخروطی هستند، می‌توانید انتخاب کنید. ارقام مذکور، کوتاه تر و عریضتر از رقم هویج استاندارد هستند. این ارقام شامل گونه‌های Danvers Half Long، Chantenay Red Core و Shin Kuroda، می‌باشند

مراحل کاشت هویج در گلدان:

مراحل کاشت هویج را مرحله به مرحله به ترتیب زیر با ما انجام دهید:

  • خاکورزی:

همانطور که می دانید، هویج یک گیاه ریشه ای می باشد. پس خاک اولین و مهمترین اصل در کشت هویج محسوب می شود که باید با دقت انتخاب شود. در کشت هویج باید از خاک سبک و شنی و عاری از هر گونه گل خیس سنگین و سنگی استفاده کرد تا گیاه به راحتی بتواند به عمق خاک برود. شما می توانید از خاک پوسال تازه بهره بگیرید و گلدانتان را با آن پر کنید. ۲۵ سانتی متر از سطح گلدان را از خاک خالی بگذارید تا هنگامی که برگ های هویج رشد کردند از حمله مگس هویج در امان بمانند.

  • زمان مناسب برای کاشت:

در فصل بهار تا آخرین سرما صبر کنید و بعد شروع به کشت هویج بکنید. زیرا فصل مناسب برای این کار بهار بعد از آخرین سرما می باشد. اگر جای مناسب  داشته باشید تا آخر تابستان هر دو هفته یک بار می توانید در منزل هویج بکارید. در نظر اشته باشید که بذر هویج در هوای سرد زنده نمی ماند و برای برداشت هویج رسیده کشت این گیاه را تا اواسط تابستان ادامه دهید.

شرایط نگهداری از گیاه هویج

  • نحوه کاشت بذر هویج

  • یک روز قبل از کاشت بذر، خاک را خوب آب دهید تا مرطوب شود و فردای آن روز در ردیف های کوچک به اندازه مساوی بذر بریزید و روی آن را با خاک مرغوب پر کنید و کمی با دست فشار دهید و سپس به وسیله یک آب پاش سطح خاک را نم دار کنید.

    • مراقبت از گیاه هویج:

    بعد از کشت بذر در خاک دو الی سه هفته طول می کشد که جوانه ها سر از خاک بیرون بیاورند. بعد از اینکه جوانه ها حدود ۲٫۵ سانتی متر از خاک بیرون آمد باید به آرامی جوانه ها را از خاک بیرون بکشید و به شکل مرتب در یک ردیف بکارید. فاصله بین هر جوانه هویج باید ۵ سانتی متر باشد تا به خوبی رشد کنند.

    • هرس گیاه:

    گیاه هویج را باید در هنگام عصر هرس کنید تا از حمله مگس هویج به گیاه جلوگیری کنید و بعد تمام برگ های اصلاح شده را در سطل زباله بیندازید و به بیرون منزل انتقال دهید تا بوی آنها مگس هویج را به سمت گیاه نکشاند. و بعد خاک اطراف هویج ها را کمی سفت کنید و به آن آب بدهید.

    • محافظت محصول در برابر آفاتمگس هویج و کرم ابریشم دو آفت هویج هستند که برای دور ماندن گیاه از شر حمله این آفات هنگامی که برگها به خوبی رشد کردند باید به وسیله یک محفظه توری گیاه را بپوشانید و همچنین مواظب هویج هایی که از خاک بیرون می زنند باشید و روی آنها را با خاک تا زمان رسیدن کامل بپوشانید وگرنه غیر قابل مصرف می شوند.

      کاشت هویج در منزل در گلدان

      • زمان مناسب برای برداشت هویج:

      زمانی که برگ های بیرونی پژمرده شده و برگهای داخلی شروع به ریختن، کردند محصول شما آماده برداشت می باشد و این زمان معمولا آخر تابستان و اوایل پاییز می باشد. هویج های رسیده را در یک عصر غیر بارانی برداشت نمایید و برای این کار از چنگک باغبانی استفاده کنید تا به محصول آسیب نزنید. هویج ها را از خاک در بیاورید و برگ هایش را کاملا جدا کنید. خاک های روی آن را بتکانید و تا موقع مصرف از شستن آنها بپرهیزید.

      شرایط کاشت هویج و نگهداری آن

      اگر می خواهید از کشت هویج در منزل نتیجه بگیرید به نکات ذکر شده در متن توجه کنید و برای کشت هویج تمام شرایط را محیا نمایید

ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی