کد خبر : 15131

هویج| خوردن هویج

بتاکاروتن یک ماده مغذی و البته رنگدانه گیاهی است که به وفور در گیاهان و میوه‌ها به ویژه هویج وجود دارد. مصرف هویج و مواد سرشار از بتاکاروتن می‌تواند باعث ایجاد کاروتنمی (تغییر رنگ پوست) شود.

به گزارش ورنداز :

آیا خوردن بیش از حد هویج باعث می‌شود پوستتان نارنجی شود؟

بتاکاروتن یک ماده مغذی و البته رنگدانه گیاهی است که به وفور در گیاهان و میوه‌ها به ویژه هویج وجود دارد. مصرف هویج و مواد سرشار از بتاکاروتن می‌تواند باعث ایجاد کاروتنمی (تغییر رنگ پوست) شود.

کاروتنمی به دلیل وجود بیش از حد بتاکاروتن در خون شما ایجاد می‌شود و خوردن بیش از حد غداهای پر از بتاکاروتن می‌تواند رنگ پوست شما را نارنجی کند. کاروتنمی وضعیت بسیاری نادری است اما سالانه یک یا دو نفر به کاروتنمی مبتلا می‌شوند.

برخی ازمحبوب‌ترین مواد پر از بتاکاروتن عبارت‌اند از: زردآلو، طالبی و گرمک، هویج، انبه، کدو تنبل، سیب‌زمینی شیرین و سیب‌زمینی هندی.

ابتلا به کاروتنمی همیشه به دلیل خوردن میوه‌هایی به رنگ‌های گرم مثل زرد و نارنجی رخ نمی‌دهد مصرف سیب، کلم، سبزیجات برگ‌دار، کیوی، مارچوبه و حتی گاهی اوقات تخم‌مرغ و پنیر می‌تواند باعث کاروتنمی شود.

کاروتنمی معمولا در اثر داشتن رژیم غذایی محدود (نرسیدن مواد مغذی به اندازه کافی به بدن) و یا خوردن بیش از اندازه یک غذای خاص (رسیدن بیش از حد مواد مغذی به بدن) اتفاق می‌افتد و این نوع غذا خوردن فرد را در معرض خطر قرار می‌دهد.

دکتر پیلیانگ می‌گوید: «روزانه و به مدت چند هفته باید 20 تا 50 میلی‌گرم بتاکاروتن مصرف کنید تا تغییر رنگ پوست خود را مشاهده کنید. یک هویج متوسط حدود 4 میلی‌گرم بتاکاروتن دارد. بنابراین اگر به مدت چند هفته روزانه 10 هویج بخورید آن وقت به کاروتنمی مبتلا می‌شوید.»

اما واقعا پوست شما چگونه نارنجی می‌شود؟

بتاکاروتن‌های اضافی موجود در خون شما به قسمت‌هایی از بدن که پوست کلفت‌تری دارند مانند کف دست، کف پا، زانو، آرنج و چین‌های اطراف بینی محکم می چسبند. این مناطق اولین مناطقی هستند که افراد معمولا متوجه تغییر رنگ آن می‌شوند و در افرادی که پوست روشن دارد بیشتر نمایان می‌شود. با مصرف بیشتر مواد حاوی بتاکاروتن، پوست تیره‌تر شده و نارنجی می‌گردد.

کاروتنمی خطرناک نیست

درمان کاروتنمی بسیار ساده است. مصرف مواد غنی از بتاکاروتن را کاهش دهید و رنگ پوست معمولا پس از چند ماه به حالت عادی خود باز می‌گردد.

بچه‌های کوچک ممکن است به دلیل مصرف کدو و هویچ پوره شده بیشتر در معرض ابتلا به کاروتنمی باشند اما نگران نباشید هیچ خطری برای کودکان شما ندارد.

اگر متوجه تغییر رنگ پوست خود شدید و ظرف چند روز از بین نرفت و یا شدت گرفت باید به پزشک مراجعه کنید زیرا بیماری‌های کلیوی، زردی، بیماری تیروئید، دیابت و بی‌اشتهایی همگی می‌تونند باعث تغییر رنگ پوست شوند. 

(استفاده از مطالب اختصاصی 55 آنلاین بدون ذکر منبع ممنوع است.)

منبع ۵۵آنلاین
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی