کد خبر : 24952

شستن لباس با سرکه | مزایای شستن لباس با سرکه

شستن لباس با سرکه یک روش قدیمی و معمول است که برای تمیز کردن لباس‌ها استفاده می‌شود. سرکه به عنوان یک ماده ضدعفونی کننده طبیعی شناخته شده است و می‌تواند به شما کمک کند تا لباس‌ها را از پوسته‌ها، لکه‌ها و بوی نامطبوع پاک کنید

به گزارش ورنداز :

 

مزایای شستن لباس با سرکه

شستن لباس با سرکه یک روش قدیمی و معمول است که برای تمیز کردن لباس‌ها استفاده می‌شود. سرکه به عنوان یک ماده ضدعفونی کننده طبیعی شناخته شده است و می‌تواند به شما کمک کند تا لباس‌ها را از پوسته‌ها، لکه‌ها و بوی نامطبوع پاک کنید.

مزایای شستن لباس با سرکه

شستن لباس با سرکه یک روش قدیمی و معمول است که برای تمیز کردن لباس‌ها استفاده می‌شود. سرکه به عنوان یک ماده ضدعفونی کننده طبیعی شناخته شده است و می‌تواند به شما کمک کند تا لباس‌ها را از پوسته‌ها، لکه‌ها و بوی نامطبوع پاک کنیداگر شما هم به استفاده از شوینده‌‌های طبیعی علاقه دارید، حتما در مورد شستن لباس با سرکه کنجکاو هستید. سرکه، خواصی بسیار زیاد و استفاده از آن برای شستشوی لباس‌ها تاریخچه‌ای طولانی دارد و همیشه قدرت پاک‌کنندگی آن مورد توجه عموم بوده است.

مزایای شستن لباس با سرکه

شستن لباس با سرکه از هزاران سال پیش مرسوم بوده است؛ اما در حال حاضر به‌علت وجود پاک‌کننده‌های شیمیایی مختلف، نقش آن در این زمینه کم‌رنگ‌تر شده است. سرکه می‌تواند به‌تنهایی برای نظافت لباس‌ها استفاده شود؛ با این حال این ماده بوی تندی دارد که تا مدت‌ها روی پارچه می‌ماند و به همین خاطر بهتر است از آن در کنار شوینده‌هایی که رایحه بهتری دارند استفاده کنید.

مزایای شستن لباس با سرکه

وقتی از شستن لباس با سرکه صحبت می‌کنیم، منظورمان استفاده از سرکه سفید یا سیب است؛ چرا که این نوع سرکه بی‌رنگ بوده و بوی آن ملایم‌تر است. اگر در کنار پودر یا مایع لباسشویی از سرکه استفاده کنید، خواهید دید که لباس‌ها تمیزتر از همیشه شسته می‌شوند و اتوپذیری آن‌ها هم بهتر می‌شود.برای شما هم این سوال مطرح باشد که چرا شستن لباس با سرکه تا این حد پرطرفدار است؟ سرکه می‌تواند جایگزین مناسبی برای شوینده‌های شیمیایی باشد؛ چرا که نسبت به آن‌ها ارزان‌تر است و با محیط زیست سازگاری بیشتری دارد. در ادامه مهم‌ترین کاربردهای سرکه در شستشوی پوشاک را معرفی می‌کنیم و نحوه شستن لباس با سرکه را توضیح می‌دهیم.

۱.    روشن کردن لباس با سرکه

یکی از دلایل شستن لباس با سرکه این است که این ماده یک سفید‌کننده و روشن‌کننده طبیعی و قوی‌ست. شما می‌توانید از این ماده برای شستشوی لباس‌های سفید استفاده یا لکه‌های ایجادشده روی پارچه را بی‌رنگ کنید. اسیداستیک موجود در سرکه مقدار متعادلی دارد و به‌همین دلیل به بافت پارچه آسیب نمی‌زند؛ اما در عین حال می‌تواند لکه‎‌های حاصل از مواد قلیایی را پاک کند.

برای سفیدکردن جوراب‌هایی که لک دارند یا کدر شده‌اند، یا دستمال‌‌سفره‌هایی که روی آن‌ها اثرات مواد غذایی باقی مانده است، می‌توانید از یک پیمانه سرکه سفید که در آب جوش حل شده است، استفاده کنید.

اگر نصف پیمانه سرکه، نصف پیمانه آبلیمو و یک قاشق غذاخوری بوراکس را با هم مخلوط کنید، یک محلول سفیدکننده قوی ساخته می‌شود. این محلول را می‌توانید براساس حجم لباس‌ها رقیق کنید، در قسمت جاپودری ماشین لباسشویی بریزید و از آن برای تمیزکردن لباس‌های سفیدی که کدر شده‌اند استفاده کنید.

۲.    رفع بوی بد پارچه

اگر لباس شما بوی عرق تند یا بوی سیگار گرفته یا روی آن ماده غذایی بودار پاشیده شده است، می‌توانید از سرکه برای رفع بو استفاده کنید. برای این کار ماشین لباس‌شویی را با آب‌ داغ پر و سپس دو پیمانه سرکه سفید و چند قطره روغن اسطوخودوس اضافه کنید.

اجازه دهید ماشین لباسشویی یک دور تنها با آب و سرکه کار کند و پس از آن یک دور دیگر لباس‌ها را با شوینده شیمیایی بشویید تا بوی بد آن‌ها کاملا خنثی شود؛ بعد از آن، یک دور دیگر لباس‌ها را با مواد شوینده بشویید.

۳.    خاصیت نرم‌کنندگی قوی

شستن لباس با سرکه می‌تواند به نرم و لطیف‌شدن آن‌ها کمک کند. نرم‌کننده‌های شیمیایی معمولا دارای اسانس هستند؛ بنابراین اگر طرفدار این رایحه‌ها نیستید، از سرکه استفاده کنید. سرکه یک نرم‌کننده قوی‌ست و اگر با مایع لباسشویی ترکیب شود، بوی خاصی روی لباس‌ها به‌جا نخواهد گذاشت.

نحوه شستن لباس با سرکه به این صورت است که باید نصف پیمانه سرکه سیب را در مرحله آبکشی به قسمت مخصوص مایع نرم‌کننده اضافه کنید. برای این که لباس‌ها عطر بهتری بگیرند می‌توانید از روغن‌هایی مانند اسطوخودوس یا بنفشه به‌مقدار کم استفاده کنید.

نحوه شستن لباس با سرکه

۴.    کاهش اصطکاک پارچه

شستن لباس با سرکه  از ایجاد الکتریسیته ساکن جلوگیری و باعث کاهش اصطکاک پارچه می‌شود. این موضوع باعث می‌شود کرک و پرز به‌مقدار کم‌تری به لباس‌های شما بچسبد؛ بنابراین اگر حیوان خانگی دارید، بعضی وقت‌ها از این ماده در شستشوی لباس‌ها استفاده کنید. بنابراین، با استفاده از آن کرک و موی کم‌تری به لباس‌های شما می‌چسبد.

محو خط سجاف لباس

قسمت پایین شلوارها یک حاشیه دولا دوخته‌شده دارد که سجاف نامیده می‌شود. اگر قد شلوار برای شما کوتاه شده باشد، می‌توانید آن را به خاطر بسپارید تا سجاف را باز کند؛ اما مشکل این‌جاست که معمولا پس از تعمیر، خط سجاف مشخص می‌شود. برای از بین‌ بردن این رد می‌توانید یک پارچه نازک سفید را با مقداری سرکه مرطوب کنید و آن را زیر لبه شلوار بگذارید. با استفاده از حرارت اتو و یک پارچه محافظ، این قسمت را تا زمان محوشدن خط سجاف اتو بکشید.

۶.    شستشو بدون استفاده از مواد شیمیایی قوی و آلرژی‌زا

استفاده از مواد شیمیایی به‌صورت مکرر می‌تواند در بعضی افراد باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک یا درماتیت پوستی شود. اگر شما هم پوست حساسی دارید، پیشنهاد می‌کنیم شستن لباس با مواد شوینده طبیعی را امتحان کنید. نحوه شستن لباس با سرکه بسیار ساده است و می‌توانید از آن برای شستشوی دستی یا ماشینی استفاده کنید.

برای شستن لباس با سرکه تنها لازم است نصف پیمانه سرکه در قسمت محفظه شوینده دستگاه بریزید و ماشین لباسشویی را روی یک برنامه مناسب تنظیم کنید. سرکه روی لباس، ردی به‌جا نمی‌گذارد؛ با این حال استفاده از آن برای شستشوی ماشینی بهتر از دستی‌ست؛ چرا که خاصیت اسیدی دارد. در نحوه شستن لباس با سرکه به‌صورت دستی باید آن را با حجم مناسبی از آب رقیق کنید.

۷.    جلوگیری از بورشدن لباس‌های تیره

اگر مواد شوینده و صابون روی لباس‌های تیره باقی بماند، باعث می‌شود این لباس‌‌ها بور و رنگ‌پریده شوند. سرکه با خاصیت اسیدی خود می‌تواند رد صابون را که یک ماده قلیایی‌ست از بین ببرد. برای این کار تنها لازم است در مرحله آخر شستشو نصف پیمانه سرکه سیب به محفظه شوینده ماشین لباسشویی اضافه کنید.

شستن لباس با سرکه

۸.    از بین ‌بردن کپک

مرطوب‌ماندن لباس‌ها یا باقی‌ماندن آن‌ها برای مدت طولانی در لباسشویی، می‌تواند به میکروارگانیسم‌ها اجازه رشد دهد و این موضوع موجب انتشار بیماری می‌شود. برای جلوگیری از این مشکل، ابتدا  محفظه شوینده ماشین لباسشویی را از آب داغ پر و بعد دو فنجان سرکه سیب به آن اضافه کنید. یک بار لباس‌ها را تنها با سرکه و بار دیگر با استفاده از شوینده‌های صنعتی بشویید تا اثری از کپک روی آن‌ها باقی نماند.

جلوگیری از جمع‌شدگی صابون روی لباس‌ها

گاهی وقت‌ها هنگام شستشو، پودر یا صابون روی یک قیمت از لباس جمع می‌شود. این موضوع باعث ایجاد رده‌های رنگی  روی لباس‌های روشن می‌شود و لباس‌های تیره را بور و رنگ‌پریده می‌کند.  اسیداستیک موجود در سرکه در تجمعات صابونی نفوذ و آن را سست می‌کند. اضافه‌کردن سرکه به محفظه شوینده ماشین لباسشویی می‌تواند از چسبیدن تکه‌های پودر و صابون روی لباس‌ها جلوگیری کند.

۱۰.    از بین بردن لکه لباس با سرکه

اگر لباس شما لک شده است، می‌توانید با استفاده از سرکه سفید آن را از بین ببرید. نحوه شستن لباس با سرکه برای از بین ‌بردن لک‌ها بسیار ساده است و می‌توانید مقداری سرکه را روی پارچه‌ای تمیز بریزید و تا زمان محوشدن لک‌ها آن را روی لباس بکشید. همچنین شما می‌توانید سرکه را به‌صورت مستقیم روی لکه بریزید و برای این کار تنها لازم است سرکه را با نسبت یک به چهار با آب مخلوط و بعد روی لکه اسپری کنید.

۱۱.    نظافت ماشین لباسشویی

سرکه علاوه‌بر تمیزکردن لباس‌ها می‌تواند به شما در حفظ نظافت و بهداشت ماشین لباسشویی کمک کند. اگر ماشین لباسشویی تمیز باشد، لباس‌ها بهتر  و بهداشتی‌تر شسته می‌شوند و رد رسوب و جرم روی آن‌ها باقی نمی‌ماند.

پس از گذشت چند ماه، معمولا در قسمت‌های مختلف دستگاه مانند محفظه اصلی، جاپودری و شلنگ، رسوب تجمع پیدا می‌کند که باید آن را از بین ببرید. برای نظافت دستگاه، در محفظه آب دو پیمانه سرکه سفید بریزید و ماشین را بدون ریختن لباس روشن کنید.

شستشوی لباس با استفاده از سرکه

سخن پایانی

شستشوی لباس با استفاده از سرکه از گذشته یک روش مرسوم برای حفظ پاکیزگی آن‌ها بوده است. سرکه نسبت به مواد شوینده صنعتی، قیمت پایین‎تری دارد و در عین حال یک پاک‌کننده طبیعی با قدرت بالا محسوب می‌شود. سرکه می‌تواند در از بین ‌بردن لکه‌ها، رفع بوی بد پارچه و کاهش الکتریسیته ساکن لباس موثر باشد و با خاصیت نرم‌کنندگی بالای خود لباس‌ها را لطیف‌تر و نرم‌تر کند.

منبع اسنپ مارکت
ارسال نظر

تبلیغات متنی