کد خبر : 30250

روغن داغ شعله‌ور شده | خاموش کردن روغن داغ شعله‌ور شده

هنگام آشپزی، ممکن است اتفاقی روغن داغ شعله‌ور شود. در این مواقع حفظ خونسردی و اقدام سریع برای خاموش کردن آتش ضروری است. 

به گزارش ورنداز :

ترفند خاموش کردن روغن داغ شعله ور شده 

هنگام آشپزی، ممکن است اتفاقی روغن داغ شعله‌ور شود. در این مواقع حفظ خونسردی و اقدام سریع برای خاموش کردن آتش ضروری است. به خاطر داشته باشید که هرگز برای خاموش کردن آتش روغن از آب استفاده نکنید، زیرا این کار باعث تشدید شعله و افزایش خطر پاشیده شدن روغن داغ می‌شودمراحل زیر را برای خاموش کردن روغن داغ شعله‌ور شده دنبال کنید:

1. شعله گاز را خاموش کنید: اولین قدم، قطع منبع گرما است. شیر گاز را به سرعت ببندید تا از رسیدن اکسیژن به آتش جلوگیری شود.

2. ظرف را بپوشانید: با استفاده از یک درپوش یا سینی فلزی بزرگ، ظرف روغن را به طور کامل بپوشانید. این کار اکسیژن را از آتش سلب کرده و به خاموش شدن آن کمک می‌کند.

3. از جوش شیرین یا خاموش کننده پودر استفاده کنید: اگر آتش کوچک است، می‌توانید از جوش شیرین یا خاموش کننده پودر مخصوص آتش سوزی‌های روغنی استفاده کنید. به آرامی جوش شیرین یا پودر را روی آتش بریزید تا شعله‌ها را خفه کند.

4. از پارچه خیس استفاده کنید (در موارد آخر): اگر روش‌های دیگر کارآمد نبود، می‌توانید از یک پارچه ضخیم و غیر پلاستیکی که خیس شده است استفاده کنید. با احتیاط، پارچه را روی ظرف قرار دهید تا شعله‌ها را بپوشاند. مراقب باشید که دستتان نسوزد.

نکات مهم:

  • هیچگاه از آب برای خاموش کردن آتش روغن استفاده نکنید. آب باعث می‌شود روغن داغ به اطراف پاشیده شده و آتش‌سوزی گسترش یابد.

  • از خاموش کننده‌های آبی یا فوم استفاده نکنید. این نوع خاموش کننده‌ها برای آتش سوزی‌های روغنی مناسب نیستند.

  • اگر آتش بزرگ است، فوراً از آتش‌نشانی کمک بگیرید

  • در ادامه نکات را در ویدیو ببینید .

نوشین کلاته خبرنگار و دبیر سرویس

منبع ترند مدیا
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی