کد خبر : 23893

سرکه سیب | خواص سرکه سیب

سرکه سیب یک داروی خانگی قدیمی برای پیشگیری و درمان بیماری های مختلف است. نوشیدن روزانه سرکه سیب تنها بر سطح قند خون تأثیر مثبت می گذارد ، بلکه سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می کند.

به گزارش ورنداز :

همه چیز درباره سرکه سیب

سرکه سیب یک داروی خانگی قدیمی برای پیشگیری و درمان بیماری های مختلف است. نوشیدن روزانه سرکه سیب تنها بر سطح قند خون تأثیر مثبت می گذارد ، بلکه سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می کند.

سابقه‌ی استفاده از سرکه‌ی سیب به هزاران سال قبل برمی‌گردد. در گذشته، از سرکه‌ی سیب برای کمک به‌ سم‌زدایی بدن، تصفیه‌ی خون، پاکسازی غدد لنفاوی و تقویت سیستم ایمنی استفاده می‌شد.

امروزه، سرکه‌ی سیب دوباره در کانون توجه قرار گرفته است. این ماده نه تنها در درمان طبیعی انواع بیماری‌ها کاربرد دارد، بلکه می‌تواند برای تهیه‌ی انواع سس یا به‌عنوان پاک کننده‌ی خانگی هم مورد استفاده قرار گیرد. راه‌های مختلفی برای مصرف سرکه‌ی سیب وجود دارد که بعضی از آن‌ها نادرست و حتی خطرناک هستند.

اشتباهات زیر نه تنها فواید سرکه‌ی سیب را از بین می‌برند، بلکه ممکن است سلامتی شما را در معرض خطر قرار دهند:

۱. سرکه‌ی سیب را رقیق نمی‌کنید

اگر سرکه‌ی سیب را به‌صورت رقیق نشده می‌نوشید، باید در این روش تجدید نظر کنید. سرکه سیب مزایای زیادی برای سلامتی دارد، اما خوردن آن به‌صورت رقیق نشده مضر است. به‌دلیل ماهیت اسیدی سرکه‌ی سیب، استفاده از آن به این روش ممکن است مری و معده را تحریک کند و به آن‌ها آسیب بزند. بنابراین، توصیه می‌کنیم به فکر سلامتی خود باشید و همیشه سرکه را رقیق کنید. استفاده از آب بهترین راه برای رقیق کردن سرکه‌ی سیب است. آب از گلو، مری و معده‌ی شما در برابر اسید محافظت می‌کند.

۲. بلافاصله بعد از صرف غذا از آن استفاده می‌کنید

اگر بعد از غذا خوردن عادت به نوشیدن سرکه‌ی سیب دارید، روال خود را تغییر دهید. به گفته‌ی متخصصان تغذیه، مصرف سرکه‌ی سیب قبل از غذا خوردن و با معده‌ی خالی می‌تواند برای سلامتی مفید باشد. البته ذکر این نکته ضروری است که بهتر است معده‌ی شما بعد از مصرف سرکه برای مدت طولانی خالی نماند.

در بسیاری از مردم، به‌ویژه با افزایش سن، شیره‌ی معده که به تجزیه و هضم مواد غذایی کمک می‌کند کاهش می‌یابد. مصرف کمی سرکه‌ی سیب رقیق شده درست قبل از صرف غذا می‌تواند به جایگزینی این ماده‌ی از دست رفته و درنتیجه هضم راحت‌تر غذا کمک کند. نتیجه‌ی نهایی این است که احتمالا بعد از غذا خوردن کمتر دچار نفخ یا سوء هاضمه می‎‌شوید.

علاوه بر نوشیدن سرکه‌ی سیب رقیق شده، می‌توانید از آن برای تهیه‌ی سس سالاد هم استفاده کنید. سس سالاد راه‌ی دیگری برای بهره‌مندی از خواص سرکه سیب است.

    چگونه یک سس سالاد سالم و خوشمزه درست کنیم؟ (+ طرز تهیه‌ی‌ ۳ نوع سس برای انواع سالاد)

۳. بوی آن را استشمام می‌کنید

سرکه‌ی سیب ممکن است باعث واکنش ناخوشایند در بینی یا چشم‌ها شود. بنابراین، بهتر است از بو کردن آن بپرهیزید. به یاد داشته باشید که سرکه به‌دلیل داشتن بوی قوی می‌تواند به‌عنوان محرک عمل کند. پس مراقب باشید هنگام نوشیدن سرکه، آن را استشمام نکنید یا حداقل تنفس عمیق انجام ندهید.

بهترین نحوه مصرف سرکه سیب این است که آن را با مقداری آب رقیق کنید تا بوی قوی سرکه کاهش پیدا کند. کارشناسان رقیق کردن سرکه‌ی سیب را برای محافظت از دندان‌ها و مری هم مهم می‌دانند.

۴. آن را مستقیما از لیوان می‌نوشید

حتی زمانی که سرکه‌ی سیب رقیق شده باشد، همچنان یک ماده‌ی بسیار اسیدی است که می‌تواند به مینای دندان آسیب برساند. بنابراین، اگر با نحوه‌ی مصرف سرکه سیب آشنا نیستید، آن را جرعه جرعه یا مستقیما از لیوان ننوشید. درعوض، سعی کنید برای نوشیدن سرکه‌ی سیب از نی استفاده کنید تا کمترین تماس ممکن را با دندان‌های شما داشته باشد. کارشناسان توصیه می‌کنید که حداقل تا ۳۰ دقیقه پس از مصرف سرکه‌ی سیب از مسواک زدن دندان‌های خود اجتناب کنید.

سرکه طبیعی سیب ربیع - ۴۳۰ میلی لیتر

سرکه سیب وردا مقدار ۰.۵ لیتر

۵. از ابتدا مقدار زیادی سرکه‌ی سیب می‌خورید

سرکه‌ی سیب برای سلامتی شما مفید است. اما مصرف زیاد آن توصیه نمی‌شود. در حقیقت، زیاده‌روی در مصرف هر خوراکی مفیدی معمولا مشکل‌ساز‌ است و سرکه‌ی سیب هم از این قاعده مستثنی نیست. به خصوص اگر به‌تازگی مصرف سرکه‌ی سیب را شروع کرده‌اید، باید مطمئن شوید که بیش از حد از آن استفاده نمی‌کنید.

بهترین کار این است که مصرف سرکه‌ی سیب را از مقادیر کم شروع کنید. این کار به شما کمک می‌کند که نحوه‌ی واکنش بدنتان را نسبت به آن بسنجید. اگر سرکه‌ی سیب باعث ناراحتی یا سوزش معده‌ی شما می‌شود، مقدار آن را تا حدی که علائم برطرف شوند کاهش دهید. علاوه بر این، افزایش تدریجی مصرف سرکه به شما این امکان را می‌دهد که با طعم و مزه‌ی آن سازگار شوید.

حتی اگر همه چیز به آرامی پیش برود و هیچ مشکلی نداشته باشید، هرگز نباید میزان مصرف سرکه‌ی سیب از ۲ قاشق غذاخوری در هر وعده فراتر برود. حتی وقتی سرکه را در آب رقیق می‌کنید، مصرف آن را به ۲ قاشق غذاخوری محدود کنید تا به عوارض جانبی مضر یا آزاردهنده مبتلا نشوید.

۶. درست قبل از خوابیدن از آن استفاده می‌کنید

همان‌طور که گفتیم مصرف سرکه‌ی سیب قبل از صرف غذا ایده‌ی خوبی است، اما استفاده از آن قبل از خواب توصیه نمی‌شود. چون احتمال بازگشت سرکه به سمت مری وجود دارد. حتی اگر سرکه‌ی سیب رقیق شده باشد، تماس آن با مری می‌تواند به این عضو مهم دستگاه‌ی گوارش آسیب بزند.

صرف‌نظر از زمان روز، باید پس از مصرف سرکه‌ی سیب حداقل تا ۳۰ دقیقه از دراز کشیدن یا خوابیدن اجتناب کنید تا مطمئن شوید که باعث رفلاکس (برگشت محتویات معده به سمت مری) و تحریک مری نمی‌شود.

۷. هلیکوباکتر پیلوری دارید، اما سرکه‌ی سیب می‌خورید

سرکه‌ی سیب در اکثر موارد می‌تواند سلامت دستگاه‌ی گوارش را بهبود بخشد، اما این ماده‌ی اسیدی باعث بدتر شدن بعضی از بیماری‌های معده می‌شود.

هلیکوباکتر پیلوری (h. pylori) یک نوع باکتری است که در ابتلا به زخم معده نقش دارد. متأسفانه، در افرادی که هلیکوباکتر پیلوری دارند، سرکه‌ی سیب (و اسید موجود در آن) می‌تواند باعث تحریک بیشتر معده شود. اگر در مورد نحوه مصرف سرکه سیب و عوارض احتمالی آن شک دارید، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

۸. آن را مستقیما روی پوست خود قرار می‌دهید

نوشیدن سرکه‌ی سیب تنها راه‌ی استفاده از آن نیست. شما می‌توانید از مزایای این ماده برای بهبود پوست‌تان هم استفاده کنید. سرکه‌ی سیب به از بین بردن آکنه و شوره‌ی سر یا حتی کاهش آفتاب‌سوختگی کمک می‌کند. اما نحوه‌ی استفاده از آن اهمیت زیادی دارد.

فرقی ندارد که هدف شما از استفاده از سرکه‌ی سیب چیست، در هر صورت بسیار مهم است که آن را رقیق کنید و مدت زمان تماس آن را با پوست به حداقل برسانید. وقتی سرکه‌ی سیب برای مدت طولانی روی پوست قرار می‌گیرد، می‌تواند سلول‌های پوست را از بین ببرد، باعث فرسایش پوست شود و حتی به بروز سوختگی شیمیایی منجر شود. حجم آبی که به سرکه اضافه می‌کنید باید ۸ تا ۱۰ برابر آن باشد.

کلام پایانی

از آنجا که سرکه‌ی سیب سرشار از اسید است، زیاده‌روی در مصرف آن یا نوشیدن آن به‌صورت رقیق نشده می‌تواند مری را تحریک کند و به دندان آسیب بزند. برای جلوگیری از این مشکلات، همیشه سرکه‌ی سیب را با آب رقیق کنید و آن را از طریق نی بنوشید.

سرکه‌ی سیب ممکن است با بعضی از داروها، مثل دیورتیک‌ها (ادرارآورها)، ملین‌ها و انسولین تزریقی تداخل داشته باشد. در صورت استفاده از هر نوع دارویی، قبل از مصرف سرکه‌ی سیب با پزشک مشورت کنید.

چنانچه سطح پتاسیم خونتان پایین است، زیاده‌روی در مصرف سرکه‌ی سیب باعث بدتر شدن وضعیت شما می‌شود. اگر بیماری کلیوی دارید، از مصرف بیش از حد سرکه‌ی سیب خودداری کنید. چون ممکن است کلیه‌های شما قادر به تحمل سطوح بالای اسید نباشند.

منبع اقتصاد آنلاین
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی