کد خبر : 18327

ویتامین D | فواید ویتامین D برای بدن

چند مورد از ظرورت و فواید ویتامین D برای بدن را در بسته خبری ورانداز بخوانید.

به گزارش ورنداز :

چند مورد از ظرورت و فواید ویتامین D برای بدن را در بسته خبری ورانداز بخوانید.

 خاصیت ویتامین D برای بدن

۱- پیشگیری از ابتلاء به کرونا:

ویتامین D فعالیت‌های ضد میکروبی مستقیمی را علیه طیف وسیعی از میکروب‌ها از جمله باکتری‌های گِرم مثبت و گِرم منفی، ویروس‌های پوشیده و غیر پوشیده و همچنین قارچ‌ها دارد.

۲- جلوگیری از بیماری MS:

بیماری MS در مناطقی دور از خط استوا شایع‌تر است. سال‌ها پژوهشگران به رابطه‌ی بین نور خورشید، ویتامین D و MS مشکوک بودند.

۳- تقویت استخوان‌ها:

ویتامین D برای تقویت استخوان‌ها در هر سنی از کودکی تا پیری ضروری است. این ویتامین به بدن کمک می‌کند تا بدن شما کلسیم را از غذا جذب کند.

۴- کاهش آسیب به چشم‌ها:

یکی از دلایل اصلی اینکه بعد از ۵۰ سالگی چشم‌ها ضعیف می‌شوند، مشکلی به نام دژنراسیون ماکولا وابسته به سن است. دژنراسیون ماکولا همان پیشرفت آهسته تاری دید است که نزدیک به مرکز چشم اتفاق می‌افتد و مانع دیدن اجسام به وضوح می‌شود. عوامل تأثیرگذار بر افزایش ابتلاء به این بیماری شامل سن، ژنتیک و نژاد افراد است. البته سیگار نکشیدن، مرتب ورزش کردن و مصرف سبزیجاتی مانند کلم می‌تواند به وضوح دید و پیشگیری از ابتلاء به این بیماری کمک کند. تحقیقات اخیر نشان داده تأمین ویتامین D مورد نیاز بدن نیز از این بیماری پیشگیری خواهد کرد حتی اگر ژنتیک بر علیه شما باشد.

۵- بهبود دیابت:

پژوهش‌ها نشان داده‌اند که بین کمبود این ویتامین و دیابت نوع دو رابطه‌ای وجود دارد؛ هنوز برای پزشکان کاملاً ثابت نشده است که با خوردن این ویتامین خطر ابتلاء به دیابت کاهش می‌یابد یا خیر، اما چربی‌های اضافی بدن با ابتلاء به دیابت و کمبود این ویتامین مرتبط است.

۶- رفع اسپاسم عضلانی:

یکی از نقش‌های مهم ویتامین D در بدن کمک به عضلات برای جذب کلسیم، تقویت بدن و عملکرد بهتر است. تحقیقات نشان داده‌اند که یکی از دلایل اصلی گرفتگی و اسپاسم عضلات دریافت ناکافی این ویتامین است.

۷- کاهش روند افزایش وزن:

یکی از مشکلات اصلی ما این است که در گذر زمان و بدون اینکه متوجه شویم مقدار زیادی وزن اضافه می‌کنیم. یکی از فواید قرص ویتامین D این است که روند افزایش وزن را کاهش می‌دهد. در این زمینه نیز تحقیقات گسترده‌ای صورت گرفته و تأثیر ویتامین D به اثبات رسیده است.

۸- کاهش درد فیبرومیالژیا:

نشانه‌های فیبرومیالژیا شامل درد و خستگی مزمن عضلات، افسردگی و اضطراب حاصل از آن است. ممکن است بسیاری از ما نام این بیماری را نشنیده باشیم، اما کسانی که با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند همیشه از درد آن شکایت دارند. خبر خوب برای چنین بیمارانی این است که ماده‌ای به سادگی ویتامین D می‌تواند تا حدود زیادی دردشان را تسکین دهد.

۹ - کنترل کلسترول بعد از یائسگی:

افرادی که به اندازه کافی ویتامین D دریافت می‌کنند، قطعاً کمتر در خطر بیماری‌های قلبی قرار دارند، اما خانم‌هایی که به دوران یائسگی رسیده‌اند، می‌توانند بیش از اینها از مزیت ویتامین D سود ببرند. در یک تحقیق که روی ۶۰۰ خانم انجام شد، محققان بعد از دو سال تجویز یک‌هزار میلی گرم کلسیم و ۴۰۰ IU ویتامین D به صورت روزانه متوجه شدند که LDL یا همان کلسترول بد در این خانم‌ها ۴.۵ میلی گرم کاهش یافته است. هر چقدر مقدار ویتامین D دریافتی بیشتر باشد، کاهش LDL نیز بیشتر خواهد بود.

۱۰- کاهش خطر فیبروم رحم:

فیبروم رحم تومورهای غیرسرطانی هستند که در دیواره‌ی رحم رشد می‌کنند. از آنجا که این تومورها می‌توانند به اندازه یک گریپ فروت رشد داشته باشند، برای خانمی که به آن دچار است بسیار دردناک و ناراحت کننده خواهد بود. خانم‌هایی که فیبروئیدهای کوچکی دارند حتی متوجه آنها نیز نمی‌شوند. به نظر می‌رسد علت این تومورها، هورمون‌ها و یا ژنتیک باشد. در یک تحقیق که در سال ۲۰۱۳ انجام شد، محققان متوجه شدند ویتامین D نیز می‌تواند در این میان نقش مهمی ایفا کند.

۱۱- کاهش ابتلاء به سرطان روده بزرگ:

خیلی زود است که بگوییم ویتامین D از دشمنان اصلی سرطان است، اما پژوهش‌ها نشان دادنده‌اند کسانی که سطح ویتامین D بدن‌شان بالاست کمتر به سرطان روده بزرگ مبتلا می‌شوند. این ویتامین از عوامل پیشگیری کننده سرطان سینه و پروستات نیز هست، اما پژوهش‌ها در این مورد هنوز کامل نشده است.

۱۲- کاهش خطر ابتلاء به آلزایمر :

افراد مسن نیز به ویتامین D نیاز دارند. پژوهش‌ها نشان داده‌اند افراد مسنی که کمبود ویتامین D دارند، در مقایسه با کسانی که ویتامین D بدن‌شان تأمین است، بیشتر در خطر ابتلاء به آلزایمر هستند. همچنین این افراد در تست حافظه و دقت، عملکرد خوبی ندارند.

۱۳- کمک به کاهش وزن:

ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است که بدن آن را جذب و ذخیره می‌کند تا سالم بماند. این ویتامین حیاتی به بدن کمک می‌کند تا مواد معدنی مانند کلسیم و مواد مغذی را ذخیره و از جذب مواد مضر مانند هورمون پاراتیروئید پیشگیری کند

برای جذب بهتر ویتامین D، چربی لازم است

ویتامین D ویتامین حلال در چربی است به این معنا که برعکس دیگر ویتامین‌ها داخل آب حل نمی‌شود، بلکه نیاز دارد با کمی چربی همراه باشد تا بتواند به طور منظم در بدن توزیع پیدا کند و جذب شود. نکته کلیدی و مهم از نظر متخصصان این است که چربی که شما همزمان با ویتامین D مصرف می‌کنید، چربی سالم محسوب می‌شود. چربی‌هایی مثل روغن زیتون، آووکادو نمونه‌هایی از این چربی‌های سالم است.

منبع ایمنا
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی