کد خبر : 13612

رشد مو | افزایش رشد مو | ویتامین D | ویتامین A | پرپشتی مو

ویتامین‌ها و مکمل‌هایی که وعده رشد مو را می‌دهند تقریباً خیلی خوب به نظر می‌رسند؛ البته اگر واقعی باشند! آیا مصرف یک یا دو بار قرص در روز می‌تواند موهای شما را بلندتر، قوی‌تر و سالم‌تر کند؟ ریزش مو یا نازک شدن مو می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله کمبود مواد مغذی باشد. بنابراین، در حالی‌که ویتامین‌ها و مکمل‌ها به هیچ وجه یک درمان معجزه‌آسا نیستند، اما مکمل‌های مناسب ممکن است تفاوتی در ظاهر موهای شما ایجاد کنند. در ادامه این مطلب نگاهی داریم به معرفی بهترین ویتامین رشد مو و چند مکمل که متخصصان توصیه می‌کنند.

به گزارش ورنداز :

یک رژیم غذایی متعادل به مقدار مصرف روزانه ویتامین B برسید. ویتامین‌های گروه B را می‌توان در انواع غذاها از جمله غلات، گوشت، ماهی، تخم مرغ کامل، آجیل و آووکادو یافت.

ویتامین B یکی از انواع ویتامین رشد مو

بیوتین یکی از انواع ویتامین رشد مو

بیوتین که به عنوان ویتامین B7 نیز شناخته می‌شود، یک ویتامین B پیچیده و ویتامین رویش مو است که اغلب به دلیل داشتن مزایای رشد مو تبلیغ می‌شود. برخی از این تبلیغات ممکن است واقعا ارزشش را داشته باشد. دکتر گرین می‌گوید بیوتین در «ایجاد گلبول‌های قرمز خون که اکسیژن و مواد مغذی را به پوست سر و فولیکول‌های مو حمل می‌کنند، موثر عمل می‌کند». همچنین در تولید کراتین، که جزء اصلی مو است، نقش دارد.

مؤسسه ملی سلامت خاطرنشان می‌کند که اکثر مردم به اندازه کافی بیوتین را از غذاهایی که می‌خورند دریافت می‌کنند. بهترین راه برای دریافت بیشتر این ویتامین رشد مو، خوردن غذاهای غنی از بیوتین است. برای این منظور، شیر، تخم مرغ، موز، ماهی سالمون، سیب زمینی شیرین و بادام توصیه می‌شود. اگر احساس می‌کنید که نیاز به تقویت اضافی دارید، با پزشک خود صحبت کنید. برچسب مکمل‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از مکمل‌های بیوتین برای مو، پوست و ناخن بسیار بیشتر از مقدار توصیه شده روزانه است.

ویتامین C یکی از انواع ویتامین رشد مو

ویتامین C نه تنها برای حفظ ایمنی بدن مفید است، بلکه ممکن است موها را قوی‌تر کند. دکتر گرین خاطرنشان می‌کند که ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی و ویتامین رشد سریع مو شناخته می‌شود. او می‌گوید: «ویتامین C به افزایش گردش خون در سراسر بدن، از جمله پوست سر کمک می‌کند. هنگامی که گردش خون در پوست سر شما افزایش می‌یابد، فولیکول‌های مو تحریک بیشتری می‌شود که ممکن است به رشد مو کمک کند.

ویتامین C یکی از انواع ویتامین رشد مو

آهن برای رشد مو

آهن نیز نقش مهمی در رشد مو ایفا می‌کند و تحقیقات در مجله علوم پزشکی کره ارتباط بین کمبود آهن و ریزش مو در زنان را نشان می‌دهد. دکتر گرین توضیح می‌دهد که این ریزمغذی گردش خون را تقویت و به انتقال اکسیژن به سلول‌های شما کمک می‌کند که در رشد مو موثر است. او می‌گوید: «اگر آهن کافی دریافت نکنید، بدن شما نمی‌تواند هموگلوبین کافی تولید کند، که اکسیژن رسانی به پوست سرتان را کاهش می‌دهد و به ریزش مو کمک می‌کند.»

او خوردن غذاهای سرشار از آهن مانند صدف، گوشت قرمز، اسفناج و عدس را توصیه می‌کند. اگر در معرض خطر کمبود آهن هستید، ممکن است مکمل آهن نیز ارزش افزودن به روتین خود را داشته باشد، اما ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

پروتئین کراتین برای رشد مو

دکتر گرین خاطرنشان می‌کند کراتین پروتئینی است که مو، پوست و ناخن ما را می‌سازد. این به طور طبیعی توسط بدن تولید می‌شود و مکمل‌های کراتین زیادی وجود دارند که ادعا می‌کنند در رشد مو تاثیرگذارند. با این حال، دکتر گرین پیشنهاد می‌کند به جای مصرف قرص، کراتین را به روشی طبیعی‌تر با خوردن غذاهای غنی از پروتئین مانند تخم مرغ، لوبیا، ماهی و گوشت به دست آورید. او می‌گوید: «هیچ مطالعه قابل اعتمادی وجود ندارد که نشان دهد کراتین به رشد مو کمک می‌کند. علاوه بر این، مصرف بیش از حد کراتین به دلیل تجمع بیش از حد پروتئین در بدن می‌تواند مضر باشد.»

ویتامین D برای رشد مو

به گفته دکتر گرین، کمبود ویتامین D ممکن است منجر به ریزش مو شود. وی می‌گوید: «ویتامین D توسط کراتینوسیت‌ها، سلول‌های پوستی که کراتین تولید می‌کنند، در پوست متابولیزه می‌شود. زمانی‌که بدن ویتامین D کافی نداشته باشد، کراتینوسیت‌های موجود در فولیکول‌های مو در تسهیل رشد مو مشکل دارند و در نتیجه ریزش مو ایجاد می‌شود.»

ویتامین D برای رشد مو

فلز روی برای موها

روی یکی دیگر از انواع ویتامین رشد موی سر است که یک ماده معدنی کم مصرف بوده و بدن فقط به مقدار کم آن نیاز دارد. کوچک اما قدرتمند است و در همه چیز از رشد سلول‌ها تا ایجاد DNA نقش دارد. دکتر گرین می‌گوید: سطوح پایین روی با ریزش مو و بهبود ضعیف زخم‌ها مرتبط است. او خوردن غذاهای غنی از روی مانند گوشت، لوبیا، آجیل و دانه‌ها را توصیه می‌کند.

اگر با ریزش مو یا نازک شدن موها دست و پنجه نرم می‌کنید، ممکن است ارزش آن را داشته باشد که با پزشک خود در مورد این‌که آیا مکمل روی برای شما مناسب است یا خیر صحبت کنید. یک مطالعه کوچک نشان داد که مکمل روی باید به بیماران آلوپسی که سطح سرمی روی آن‌ها پایین است داده شود.

ویتامین A یکی دیگر از انواع ویتامین رشد مو

ویتامین A ممکن است به رشد مو کمک کند، اما یک نکته وجود دارد: مصرف بیش از حد آن ممکن است در واقع منجر به ریزش مو شود. دکتر گرین توضیح می‌دهد که ویتامین A به گروهی از ترکیبات شامل رتینول، رتینال، رتینوئیک اسید و پروویتامین A کاروتنوئیدها اشاره دارد. او می‌گوید: «مطالعه‌ای روی موش‌ها انجام شد که ویتامین A در رژیم غذایی سلول‌های بنیادی فولیکول مو را فعال کرد.» با این حال، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد سطوح بالای ویتامین A از طریق مصرف بیش از حد مکمل‌ها با ریزش مو مرتبط است.

او خاطرنشان می‌کند در حالی‌که کمبود ویتامین A می‌تواند به ریزش مو کمک کند، در ایالات متحده رایج نیست، و اضافه می‌کند که اگر مدرکی دال بر کمبود ویتامین A نداشته باشید، دلیلی برای مصرف مکمل وجود ندارد.

گرین می‌گوید که خوردن غذاهای غنی از ویتامین A ممکن است بهتر باشد، از جمله سبزیجات برگدار مانند کلم پیچ، اسفناج و کلم بروکلی، سبزیجات نارنجی رنگ مانند هویج، کدو تنبل و سیب زمینی شیرین، و سبزیجات زرد رنگ مانند کدو حلوایی. در مقاله دیگری درباره خواص ویتامین آ برای پوست توضیح داده‌ایم.

ویتامین A یکی دیگر از انواع ویتامین رشد مو

سایر مواد مغذی برای رشد مو

انواع ویتامین رشد مو و مواد معدنی فوق تنها راه برای بهبود سلامت موهای شما نیستند. دکتر گرین اشاره می‌کند که برخی از روغن‌ها مانند رزماری و روغن نارگیل نیز ممکن است به رشد مو کمک کنند. یک مطالعه نشان داد که استفاده مداوم از روغن رزماری طی چند ماه منجر به افزایش رشد موها می‌شود.

در همین حال، مطالعه دیگری که روغن نارگیل را با روغن معدنی و روغن آفتابگردان مقایسه کرد، نشان داد که روغن نارگیل تنها موردی است که کاهش پروتئین را برای موهای آسیب‌دیده در هنگام استفاده از آن به عنوان درمان قبل و بعد از شستشو کاهش می‌دهد.

مکمل برای رشد مو

علاوه بر رژیم غذایی غنی از انواع ویتامین رشد مو و مواد معدنی، مجموعه‌ای از مکمل‌های بدون نسخه وجود دارد که مخصوصاً برای کسانی که با نازک شدن یا ریزش مو دست و پنجه نرم می‌کنند، طراحی شده است. با این حال، مانند هر مکمل دیگری، حتما در این مورد ابتدا با پزشک خود صحبت کنید.

در اینجا چند مکمل برای کمک به دریافت ویتامین رشد مو توسط متخصصان توصیه شده است.

مکمل برای رشد مو

نوترافول؛ بهترین مکمل رشد مو

نوترافول مجموعه‌ای از مکمل‌های ویتامین رشد مو است که برای تقویت رشد مو، ضخیم‌تر و قوی‌تر کردن موها و کاهش ریزش طراحی شده است. این برند چند نوع مختلف مکمل را به فروش می‌رساند: یکی برای زنان، یکی برای پس از زایمان، دیگری برای زنان یائسه و دیگری برای مردان.

دکتر گرین – که بخشی از شبکه پزشکان Nutrafol است و مکمل را از طریق طبابت خود ارائه می‌دهد، می‌گوید: اگر به دنبال مکمل موثری هستید که به رشد مو کمک کند، Nutrafol را توصیه می‌کنم. او می‌گوید: «من مکمل‌های نوترافول را دوست دارم، زیرا این شرکت و محصولات برای جنس‌های مختلف و همچنین سنین متفاوت هستند. “این حاوی تمام مواد طبیعی است که علل نازک شدن مو مانند استرس، DHT، رادیکال‌های آزاد و تغذیه را هدف قرار می‌دهد.”

Nutrafol محصولاتی برای مردان دارد که شامل نخل اره‌ای است که به گفته او از تبدیل تستوسترون بهDHT  (هورمون مرتبط با طاسی با الگوی مردانه) جلوگیری می‌کند. در همین حال، Nutrafol برای زنان حاوی آشواگاندا است ، که به گفته او “با کنترل کورتیزول، یک هورمون استرس، اثرات منفی استرس مزمن را برطرف می‌کند.” همچنین محصولاتی برای زنان بالای 45 سال وجود دارد که با ریشه ماکای ارگانیک ساخته شده‌اند تا «تعادل هورمون زنانه سالم را ارتقا بخشند و به خواب بهتر، خلق و خوی مثبت و کاهش گرگرفتگی کمک کنند».

نوترافول همچنین حاوی ویتامین های A، D و C، بیوتین و روی است.

نوترافول؛ بهترین مکمل رشد مو

Viviscal

Viviscal نوع دیگری از مکمل‌ها برای دریافت ویتامین رشد مو است. این برند مکمل‌هایی را هم برای خانم‌ها و هم برای آقایان ارائه می‌دهد و دارای خط تولید محصولات مراقبت از مو از جمله شامپو و نرم‌کننده است.

دکتر گرین Viviscal را به عنوان یک گزینه خوب برای رشد مو توصیه می‌کند و می‌گوید: “این مکمل 100٪ بدون داروی شیمیایی و حاوی موادی مانند ویتامین C، بیوتین و سایر اسیدهای آمینه ضروری است.”

Hum Nutrition Hair Sweet Hair

این محصول یک سری از آدامس‌های گیاهی است که برای قوی‌تر و سالم‌تر کردن موها طراحی شده و باعث افزایش رشد آن می‌شود. دکتر گرین این آدامس‌ها را توصیه می‌کند زیرا حاوی بیوتین، اسید فولیک، ویتامین B12 و روی و همچنین مواد دیگری هستند که سلامت فولیکول‌های مو را تقویت کرده و از ریزش مو جلوگیری می‌کنند.

او می‌گوید: «این‌ها با ترکیبات کاملاً طبیعی و بالینی اثبات‌شده فرمول‌بندی شده‌اند که می‌توانند با استفاده مداوم تفاوتی در موهای شما ایجاد کنند».

چه زمانی برای درمان ریزش مو باید به پزشک مراجعه کرد؟

دکتر گرین اشاره می‌کند که ریزش 50 تا 100 تار مو در روز طبیعی است، حتی اگر این مقدار زیاد به نظر برسد. برای بسیاری، ریزش مو نیز بخشی از افزایش سن است.

با این حال، مواردی وجود دارد که در آن مراجعه به پزشک ضروری است. دکتر گرین توصیه می‌کند برای بررسی گزینه‌های خود به یک متخصص پوست دارای گواهی معتبر مراجعه کنید.

دکتر گرین می‌گوید: « درمان ریزش مو در مراحل اولیه می‌تواند در جلوگیری از ریزش مو و افزایش اثربخشی درمان کمک کند. در طول مشاوره ریزش مو، پزشک می‌تواند به طور گسترده سابقه خانوادگی و پزشکی شما را یادداشت کند و یک ارزیابی فیزیکی از مو و پوست سر انجام دهد. ممکن است خون گیری انجام شود و به آزمایشگاه فرستاده شود تا مشخص شود که آیا هر گونه ناهنجاری به افزایش ریزش مو کمک می‌کند یا خیر. علاوه بر این، نمونه مو یا بیوپسی از پوست سر ممکن است برای بررسی بیشتر علل زمینه‌ای ریزش مو گرفته شود.

چه زمانی برای درمان ریزش مو باید به پزشک مراجعه کرد؟

ویتامین رشد مو و ناخن

امروزه صدها نوع ویتامین برای رشد مو و ناخن در بازار موجود است. اما بهترین ویتامین رشد مو و ناخن کدام است؟ در ادامه چند نوع ویتامین و مواد معدنی مفید برای داشتن موهایی سالم، پوستی درخشان و ناخن‌های قوی را به شما معرفی می‌کنیم.

کلاژن دریایی

کلاژن دریایی یک پروتئین فیبری است که از فلس یا گوشت ماهی از جمله ماهی کاد و ماهی آزاد استخراج می‌شود. کلاژن دریایی بیشتر از کلاژن نوع 1 ساخته شده است که بلوک ساختمانی برای بافت‌ها، استخوان‌ها و پوست ما است. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف روزانه یک مکمل حاوی کلاژن باعث بهبود خشکی مو، تیرگی و لایه برداری ناخن می‌شود. این به سرعت در حال تبدیل شدن به کلاژن‌های محبوب گوشت گاو و خوک است زیرا در دسترس زیستی است، به این معنی که بدن ما آن را بهتر جذب می‌کند. تولید کلاژن بدن ما با گذشت زمان کاهش می‌یابد، و همچنین تحت تأثیر استرس‌های روزانه قرار می‌گیرد، بنابراین بسیار مهم است که سطح کلاژن را حفظ کنیم تا پوستمان صاف، انعطاف‌پذیر و درخشان بماند.

ویتامین رشد مو و ناخن

MSM برای رشد مو

متیل سولفونیل متان یا MSM یک گوگرد طبیعی است که در گوشت و سبزیجات یافت می‌شود. ما به دلایل مختلف به این گوگرد در بدن خود نیاز داریم، اما به دلیل خاک غنی از مواد مغذی کمتر (که به معنای سبزیجات غنی از مواد مغذی کمتر است) و وابستگی بیش از حد ما به غذاهای فرآوری شده، کمتر از همیشه آن را دریافت می‌کنیم. این ماده که توسط بسیاری از علاقه‌مندان به زیبایی به عنوان “مواد معدنی زیبایی طبیعت” ستایش می‌شود، تولید کراتین را افزایش می‌دهد و برای موهای پرپشت و شاداب و ناخن‌های قوی ضروری است.

ویتامین E برای رشد مو

ویتامین E مدت‌هاست که به عنوان یک قهرمان زیبایی مورد ستایش قرار می‌گیرد و عنصر کلیدی در هر چیزی از کرم جادویی مرطوب‌کننده گرفته تا سرم‌های زیر چشم است. ویتامین E در غذاهای غنی از چربی‌های سالم مانند آووکادو و فندق یافت می‌شود و از سلول‌های ما در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند. تحقیقات علمی نشان می‌دهد که رشد مو را تحریک می‌کند و به رشد قوی‌تر و صاف‌تر ناخن‌ها کمک می‌کند.

سلنیوم

تریلیون‌ها سلول در بدن ما وجود دارد که به طور مداوم برای مبارزه با ترکیبات آسیب‌رسان به نام رادیکال‌های آزاد یا اکسیدان‌ها سخت کار می‌کنند. رادیکال‌های آزاد بخشی از محیط روزانه ما هستند، از دود گرفته تا آلودگی هوا. سلنیوم یک آنتی اکسیدان قوی است که به مبارزه با رادیکال‌های آزاد که می‌توانند باعث استرس اکسیداتیو شده و به سلول‌های ما آسیب برسانند، کمک می‌کند. این ماده ضد التهابی هم برای مو و هم برای ناخن شگفت‌انگیز است و آن را به یک مکمل زیبایی ضروری تبدیل می‌کند.

سلنیوم

 

 

منبع میس و مستر
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی