کد خبر : 1346

کلسیم|گیاه

یک کارشناس گیاهان دارویی گفت: متأسفانه گل تاج خروس مدت‌ها مورد بی‌مهری و فراموشی قرار گرفته اما باید بدانید که همین تاج خروس سه برابر شیر کلسیم دارد و از ارزش غذایی بالایی نیز برخوردار است.

به گزارش ورنداز :

 در گذشته خیلی‌ها بر این باور بودند که گل تاج خروس گیاهی مضر است، البته نه تنها مضر نیست بلکه خواص زیادی برای سلامتی دارد، اظهار کرد: ارزش غذایی این گیاه به اندازه‌ دانه‌های کینواست به طوری که اگر در چهارچوب تغذیه‌ سالم قرار بگیرد به تناسب اندام نیز کمک می‌کند.

 
 
 
 

وی ادامه داد: متأسفانه گل تاج خروس مدت‌ها مورد بی‌مهری و فراموشی قرار گرفت اما باید بدانید که همین تاج خروس سه برابر شیر کلسیم دارد و از ارزش غذایی بالایی نیز برخوردار است، تا جایی که ناسا آن‌را یک غذای کم وزن و درعین‌حال زودهضم و مغذی برای فضانوردان معرفی کرده است.

زارعی  با اشاره به این‌که برگ‌های گل تاج خروس، خوراکی و تا حدودی شبیه برگ‌های چغندر یا اسفناج است، عنوان کرد: از نظر ارزش غذایی گل تاج خروس حاوی ویتامین‌های A، C، E، B۲، B۳، B۵، B۶، اسیدفولیک، مواد معدنی و اسیدآمینه‌ها است، آن هم اسیدآمینه‌ مهم و ضروری به نام لیزین که در غلاتی مانند گندم، جو دو سر و غیره نیز وجود دارد.

این کارشناس گیاهان دارویی عنوان کرد: البته خواص گل تاج خروس به همین جا ختم نمی‌شود، این گیاه سرشار از کلسیم، آهن و منیزیم است، که در مقایسه با گندم به ترتیب چهار و دو برابر بوده و برتری دیگر گل تاج خروس این است که فاقد گلوتن بوده و به همین دلیل برای افرادی که به این ماده حساسیت دارند مناسب است.

وی با اشاره به اینکه میزان مناسب پروتئین و لیزین موجود در این گیاه برای سلامت موها و ناخن‌ها مفید است، بیان کرد: اگر از کلسترول بالای خون رنج می‌برید می‌توانید به این گیاه اعتماد کنید، چون باعث کاهش کلسترول شده و به این ترتیب خطر سکته‌ قلبی و بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.

زارعی ادامه داد: این گیاه باعث کاهش خطر پوکی استخوان و دیگر نارسایی‌های مربوط به کمبود کلسیم می‌شود، به خاطر اینکه حاوی حدود دو تا سه برابر کلسیم بیشتر نسبت به شیر است.

این کارشناس گیاهان دارویی افزود: گل تاج خروس سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی، برای قوه‌ بینایی مفید بوده و به راحتی هضم می‌شود به خاطر اینکه حاوی میزان قابل‌توجهی فیبر است.2

منبع ايسنا
ارسال نظر

تبلیغات متنی