کد خبر : 6135

پیامدعرق کردن زیاد بدن

غدد تعریق در بدن افرادی که به هایپرهیدروزیس مبتلا هستند به شدت پرکار است. همچنین ممکن است این افراد بی دلیل و در هر شرایطی شروع به عرق ریختن کنند

به گزارش ورنداز :

آمارها نشان می‌دهد که افرادی که به بیماری تعریق زیاد یا هایپرهیدروزیس مبتلا هستند به‌شدت از عوارض ناشی از این بیماری رنج می‌برند. تأثیر اجتماعی و عاطفی هایپرهیدروزیس به‌قدری زیاد است که بسیاری از مبتلایان به این بیماری در سراسر جهان از داروهای ضد افسردگی استفاده می‌کنند.

غدد تعریق در بدن افرادی که به هایپرهیدروزیس مبتلا هستند به شدت پرکار است. همچنین ممکن است این افراد بی دلیل و در هر شرایطی شروع به عرق ریختن کنند. ضمن آن‌که هایپرهیدروزیس می‌تواند بخشی از بدن مانند سر، صورت، کف دست‌ها، زیر بغل، کشاله ران یا کف پاها را دچار تعریق زیاد کند

این موضوع باعث می‌شود:

  1. افراد مبتلا دچار ماسراسیون یا لیچ‌افتادگی پوست شوند.
  2. با انواع عفونت‌های قارچی در قسمت‌هایی از بدن روبه‌رو شوند که زیاد عرق می‌کند.
  3. دچار زگیل و عفونت‌های باکتریایی شوند.
  4. بدنشان اغلب اوقات بوی بد عرق می‌دهد.
  5. برای بیرون رفتن دائماً دچار اضطراب باشند.
  6. از خیس شدن لباس‌هایشان در اثر تعریق زیاد وحشت داشته باشند.
  7. تمایلی برای دست دادن به دیگران یا نگه‌داشتن دست‌های آن‌ها نداشته باشند.
  8. نتوانند هر نوع لباس با هر جنسی که به آن علاقه دارند را به تن کنند.
  9. از تماس فیزیکی با دیگران هراس داشته باشند.
  10. در انجام فعالیت‌های روزانه خود مانند نوشتن، انجام کارهای منزل، تایپ کردن و حتی باز و بسته کردن دستگیره در مشکل داشته باشند.
  11. نتوانند وارد بسیاری از حوزه‌های فعالیتی مانند نقاشی کشیدن، ساز زدن یا ورزش کردن شوند.
  12. در انتخاب شغل خود محدودیت داشته باشند.
  13. خودشان را از خوردن بسیاری از غذاها و نوشیدنی‌ها محروم کنند.
  14. از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده نکنند.
  15. به فضاهایی مانند سینما و باشگاه و رستوران نروند.
  16. با همسالان خود قرارهای دوستانه نداشته باشند.
  17. از روابط جنسی با شریک زندگی خود به اندازه کافی لذت نبرند.
  18. فرزندان خود را کمتر در آغوش بکشند.
  19. مدام از محصولات ضد تعریق استفاده کرده و به آن‌ها وابسته باشند.
  20. گاهی مجبور شوند در روز چند بار لباس خود را عوض کنند.
  21. در اثر استفاده مداوم از محصولات ضد عرق یا دوش گرفتن‌های مکرر دچار مشکلات پوستی شوند.
  22. در سنین پائین تر به خاطر خیس بودن بدن یا بوی بد ناشی از تعریق زیاد از جانب همسالان خود طرد شده یا مورد آزار قرار بگیرند.

تعریق زیاد حتی روی انتخاب رنگ لباس افراد مبتلا نیز مؤثر است. این گروه از افراد که زیاد عرق می‌کنند از پوشیدن لباس‌های خیلی روشن هراس دارند. همچنین مجبورند اغلب اوقات لباس‌هایی از جنس نخ پنبه به تن کنند.

به‌جز موارد فوق، که همگی تأثیر اجتماعی و عاطفی هایپرهیدروزیس بر افراد مبتلا بود، پیامدهای مالی ناشی از تعریق زیاد هم برای این افراد وجود دارد. نیاز کسانی که دچار بیماری تعریق زیاد هستند به محصولات ضد تعریق بسیار زیاد است. همچنین این افراد برای رفع این معضل به دنبال راهکارهای دیگری نظیر عمل‌های جراحی یا تزریق بوتاکس هم هستند. روش‌هایی که به‌جز دردناک بودن، هزینه‌بر است. لباس‌هایی که در اثر شستشوی زیاد خیلی زودتر از حالت معمول خراب می‌شوند را نیز در کنار سایر هزینه‌ها قرار دهید. این‌ها همه پیامدهای مالی ناشی تعریق زیاد است که بسیاری از افراد مبتلا را برای همیشه درگیر خود می‌کند.

افرادی که به بیماری هایپرهیدروزیس مبتلا هستند به‌شدت دچار کمبود اعتمادبه‌نفس می‌شوند. احساس خشم، افسردگی و انزوا تنها بخشی از مشکلاتی است که این افراد آن را تحمل می‌کنند.

در این مقاله به بیان علت عرق کردن زیاد و اینکه عرق کردن زیاد نشانه چیست پرداختیم. علاوه بر بیان علت عرق زیاد راهکارهایی برای درمان عرق کردن صورت هم داده شده است. در ادامه می‌خواهیم به توضیح بیشتر در مورد نوعی از عرق کردن به نام عرق سرد بپردازیم. برای آگاهی بیشتر در مورد عرق سرد و علت عرق زیاد تا پایان با ما همراه باشید.

عرق سرد:

به طور کلی همان‌طور که می‌دانید عرق کردن واکنش طبیعی بدن در مقابل محرک‌های درونی و بیرونی مانند گرما است. بدن از طریق تعرق خنک می‌شود. ناگفته نماند که توضیحات گفته شده در مورد عرق معمولی، همان عرق کردنی که به دلیل گرما اتفاق می‌افتد، درست است. اما عرق سرد کمی متفاوت است. عرق سرد ممکن است به دلایل مختلفی نظیر واکنش نسبت به استفاده از یک دارو خاص، لرز یا عرق شبانه اتفاق بیفتد. به بیان ساده عرق سرد به حالتی گفته می‌شود که شما عرق می‌کنید اما احساس سرما دارید. همین احساس سرما هنگام عرق سبب نام‌گذاری آن تحت عنوان عرق سرد شده و با عرق معمولی که هنگام گرما اتفاق میفتد، متفاوت است.
همان‌طور که گفته شد در عرق سرد علت عرق کردن زیاد می‌تواند به دلایل مختلفی بستگی داشته باشد. در برخی از موارد هم بروز عرق سرد نشانه‌ای از تغییرات هورمونی بدن فرد است. به عنوان مثال در خانم‌هایی که یائسگی دارند ممکن است علت عرق کردن زیاد، یائسگی و تغییرات هورمونی آنها باشد. احساس استرس و اضطراب شدید هم می‌تواند از علل بروز عرق سرد تلقی شود.

علائم عرق سرد:

از آنجایی که علت بروز عرق سرد در افراد مختلف متفاوت است، می‌توان انتظار داشت که علائم آن هم در افراد مختلف متفاوت باشد. به طور کلی می‌توان از لرز، تعرق، احساس سرما، احساس ناراحتی، خیس شدن کف دست و دانه دانه شدن پوست تحت عنوان علائم کلی عرق سرد یاد کرد. همان‌طور که راهکارهایی برای درمان عرق کردن صورت ارائه شد، در خصوص درمان عرق سرد باید گفت اگر علائمی غیر از علائم گفته شده، مشاهده کردید بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا بدانید عرق کردن زیاد نشانه چیست.

تعریق زیاد چطور درمان می‌شود؟

اگر مشکل تعریق بدن فرد به حدی باشد که اقدامات معمولی که منجر به جلوگیری از تعریق زیاد بدن می‌شوند اثر بخش نباشد، پزشکان روش‌هایی مانند مصرف داروهای خاص، تزریق بوتاکس یا عمل‌های جراحی را پیشنهاد می‌کنند. البته این روش‌ها دردناک و بسیار هزینه‌بر هستند. ضمن آن‌که ممکن است به‌اندازه کافی در درمان تعریق زیاد بدن موفق عمل نکنند. همچنین برخی از این روش‌های تهاجمی را باید پس از مدتی تکرار کرد. به‌طور مثال بوتاکسی که به‌منظور جلوگیری از تعریق زیاد به نواحی خاصی از بدن تزریق می‌شود را باید هر شش ماه یک بار تمدید کرد. در غیر این صورت اثر آن از میان رفته و شدت عرق کردن فرد به حالت عادی باز می‌گردد.

 

منبع تاپیک
ارسال نظر

تبلیغات متنی