کد خبر : 5847

سلامت | سالاد

شما با استفاده از سبزیجات تازه و اضافه کردن برخی منابع پروتئینی از جمله ماهی و مرغ می‌توانید یک وعده‌ی غذایی خوشمزه و بی‌نظیر آماده کنید

به گزارش ورنداز :

هر زمان که بحث غذاهای سالم و مفید به میان بیاید احتمالا همه‌ی ما تنها به سالاد فکر می‌کنیم. سالادها انواع گوناگونی دارند و به‌عنوان یکی از بهترین و سالم‌ترین غذاها شناخته می‌شوند. این هم جای تعجبی ندارد و میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات و… که در سالادها پیدا می‌شوند به‌راستی مغذی و مقوی هستند و فواید فراوانی برای سلامت بدن دارند. به همین دلیل است که سالادها به‌عنوان یکی از اجزای اصلی رژیم‌های غذایی مناسب برای کاهش وزن و بهبود سلامت بدن شناخته می‌شوند.

شما با استفاده از سبزیجات تازه و اضافه کردن برخی منابع پروتئینی از جمله ماهی و مرغ می‌توانید یک وعده‌ی غذایی خوشمزه و بی‌نظیر آماده کنید. همچنین استفاده از کربوهیدرات‌های پیچیده و سالم مانند کینوآ به همراه یک سس و چاشنی که سرشار از چربی‌های ناسالم نیست، در کنار خوردنی‌هایی مانند آووکادو، نخود و تخمه‌ی آفتابگردان باعث می‌شود سالاد خود را مقوی‌تر و البته خوشمزه‌تر کنید.

با در نظر داشتن همه‌ی این‌ها پی می‌بریم سالادها به‌راستی انتخاب بسیار مناسبی هستند. این غذاها کم‌وبیش همه‌ی مواد مغذی مورد نیاز بدن را تأمین می‌کنند و همچنین لذیذ و خوش‌طعم هستند. پس آیا می‌توانیم به این نتیجه برسیم که با وجود سالادها در رژیم غذایی دیگر به سایر غذاها نیاز نخواهیم داشت؟ اگر هر روز چیزی جز سالاد نخوریم آیا می‌توانیم سلامت خود را بهبود ببخشیم؟

در نوشته‌ی امروز به بررسی همین موضوع می‌پردازیم و می‌بینیم مصرف روزانه‌ی سالاد چه تأثیری روی بدن می‌گذارد. در ادامه ۱۳ فایده‌ی سالاد را آورده‌ایم. در صورتی که رژیم غذایی شما تنها از انواع سالادها تشکیل شده باشد شما با این ۱۳ فایده‌ی جالب و باورنکردنی روبه‌رو خواهید شد. پس با ما همراه باشید تا این فواید را بررسی کنیم.

چه می‌شود اگر هر روز چیزی جز سالاد نخورید؟

چه می‌شود اگر هر روز چیزی جز سالاد نخورید؟

اکنون که در فصل بهار هستیم و کم کم برای گرمای تابستان آماده می‌شویم، سالادها می‌توانند تنوع خوبی به رژیم غذایی‌مان بدهند و یک وعده‌ی غذایی سبک و نشاط‌بخش به شمار بروند. تهیه‌ی سالاد در خانه بسیار آسان است و دردسر کمی دارد. اگر هم بخواهید بیرون از خانه غذا بخورید می‌توانید به‌آسانی آن‌ها را سفارش دهید و با طیف گسترده‌ای از سالادها روبه‌رو شوید. بنابراین، می‌توانید همیشه به این غذاهای سالم دسترسی داشته باشید.

اگر بخواهید خودتان در خانه سالاد درست کنید انتخاب‌های بی‌شماری پیش رو خواهید داشت. ببینید از چه سبزیجات و میوه‌هایی خوشتان می‌آید سپس به سراغ طرز تهیه‌های گوناگون در اینترنت بروید و سالاد مورد علاقه‌ی خود را آماده کنید. در نوشته‌های زیر هم سالادهای گوناگونی را معرفی کرده‌ایم که با خواندن آن‌ها می‌توانید سالادهای خوشمزه و متنوعی درست کنید:

همانگونه که می‌بینید سالادها بسیار متنوع هستند و می‌توانند برای همه‌ی مردم با هر سلیقه‌ای مناسب باشند. شما با تهیه‌ی این سالادها می‌توانید یک رژیم غذایی سالم و متعادل برای خودتان آماده کنید و هر روز سالاد بخورید. اکنون در ادامه می‌بینیم مصرف روزانه‌ی سالاد چه فوایدی دارد.

 

۱. اگر هر روز فقط سالاد بخورید می‌توانید چربی‌های سالمی به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید

اگر هر روز فقط سالاد بخورید می‌توانید چربی‌های سالمی به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید

 

خیلی‌ها بر این باورند که مصرف چربی ضرر دارد و بهتر است وعده‌های غذایی‌شان عاری از هر نوع چربی باشند. اگرچه این باور کاملا درست است و چربی‌ها می‌توانند سلامتی شما را به خطر بیندازند، ولی چیزی به‌عنوان «چربی سالم» هم وجود دارد که نه‌تنها مضر نبوده و حتی برای کارکرد درست بدن ضروری است، بلکه فواید بسیاری برای سلامتی دارد و به کاهش وزن و کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی هم کمک می‌کند.

 

چربی‌های سالم شامل خوردنی‌هایی مانند روغن زیتون، آووکادو، تخم کدو، آفتابگردان، کتان، چیا، آجیل و ماهی قزل‌آلا می‌شوند. شما با اضافه کردن این خوردنی‌ها به سالاد خود می‌توانید حجم مناسبی از چربی‌های سالم را وارد بدنتان کرده و سلامتی‌تان را حفظ کنید.

 

به طور کلی، غذاهای شما باید حاوی چربی سالم باشند و تا جای ممکن شامل چربی‌های ترانس نشوند. شما می‌توانید با استفاده از پنیر، آووکادو، تخم‌مرغ، ماهی‌های چرب، مغزها، نارگیل و روغن نارگیل، ماست یونانی و روغن زیتون سالادهای متنوعی درست کنید و مطمئن شوید چربی‌های سالم به اندازه‌ی کافی در رژیم غذایی شما وجود دارند.

 

با مصرف روزانه‌ی این سالادها افزون بر لذت بردن از غذاهایتان می‌توانید انرژی زیادی دریافت کنید، جلوی پرخوری و افزایش وزن را بگیرید، ویتامین‌ها را بهتر جذب کنید، هورمون‌ها و آنزیم‌های گوناگون را در بدن تولید کنید و خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های خطرناک را کاهش دهید.

 

۱۰ غذای پرچرب که برای سلامتی بسیار مفیدند!

۲. اگر هر روز فقط سالاد بخورید فیبر بیشتری دریافت خواهید کرد

فیبر یکی از مهم‌ترین مواد مغذی است که فواید گوناگونی برای بدن دارد. این ماده می‌تواند به هضم بهتر غذا و بهبود دستگاه گوارش کمک کند و همچنین احتمال ابتلا به بیماری‌هایی از جمله دیابت، سرطان روده‌ی بزرگ، فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.

 

داشتن یک رژیم غذایی سرشار از فیبر بسیار ضروری است. خوشبختانه، شما با مصرف سالادهای گوناگون

برای بدن دارد. این ماده می‌تواند به هضم بهتر غذا و بهبود دستگاه گوارش کمک کند و همچنین احتمال ابتلا به بیماری‌هایی از جمله دیابت، سرطان روده‌ی بزرگ، فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.

داشتن یک رژیم غذایی سرشار از فیبر بسیار ضروری است. خوشبختانه، شما با مصرف سالادهای گوناگون می‌توانید فیبر کافی دریافت کنید و از فواید این ماده‌ی مغذی بهره‌مند شوید. خوردنی‌هایی مانند نخود سبز، کلم بروکلی، برگ شلغم، کینوآ، برنج قهوه‌ای، نخود فرنگی، عدس و لوبیا حاوی مقادیر بالایی از فیبر هستند و حتما باید در سالادهای شما وجود داشته باشند. شما با این خوردنی‌ها افزون بر دریافت فیبر مورد نیاز بدن می‌توانید تنوع زیادی به سالاد خود بدهید و در درازای روز سالاد‌های گوناگون با طعم‌های مختلف را بخورید تا از این غذای بی‌نظیر خسته نشوید.

به طور کلی، پیشنهاد می‌شود زنان ۲۵ گرم و مردان ۳۸ گرم فیبر به طور روزانه دریافت کنند. شما باید به تدریج میزان فیبر دریافتی خود را افزایش دهید تا با ناراحتی‌های گوارشی مواجه نشوید و به آن عادت کنید. بنابراین، حتما به این موضوع دقت داشته باشید و ناگهانی به سراغ همه‌ی منابع غذایی سرشار از فیبر نروید.

  •  

۳. اگر هر روز فقط سالاد بخورید می‌توانید سطح فشار خون خود را کاهش دهید

فشار خون بالا یکی از رایج‌ترین بیماری‌هایی است که جان بسیاری از مردم را در سراسر جهان به خطر انداخته است. اگر شما هم به فشار خون بالا مبتلا هستید باید به فکر تغییر سبک زندگی خود بیفتید و از رژیم‌های غذایی و ورزش کمک بگیرید.

مصرف روزانه‌ی سالاد می‌تواند یک راهکار عالی برای مقابله با فشار خون بالا باشد. پژوهش‌ها نشان می‌دهند خوردن سبزیجات گوناگون می‌تواند روی سطح فشار خون تأثیر بگذارد و خطرات آن را کاهش دهد. به طور کلی، مبتلایان به فشار خون بالا باید تا جای ممکن مصرف محصولات حیوانی را کنار بگذارند و به سراغ غذاهای گیاهی بروند. انواع سالادهایی هم که تنها از میوه‌ها، سبزیجات، روغن‌های گیاهی و دانه‌ها تهیه می‌شوند بهترین گزینه برای شما خواهند بود.

بنابراین، باید این موضوع را در نظر داشته باشید و فکر نکنید همه‌ی سالادها برای شما مناسب هستند. اگر فشار خون بالا دارید باید دور خوردنی‌هایی مانند گوشت و نمک را خط بکشید. تلاش کنید سالادهایی درست کنید که شامل گوشت حیوانات، نمک و غذاهای فرآوری‌شده نیستند و در عوض از خوردنی‌هایی مانند سبزیجات برگ‌دار، چغندر، انواع توت‌ها، آجیل بدون نمک و دانه‌ها تهیه شده‌اند. این سالادها جدا از خوشمزه و مقوی بودن به کاهش فشار خون بالا هم کمک می‌کنند و سلامت شما را بهبود می‌بخشند.

شما با مصرف سالاد و این مواد خوراکی و همچنین انجام ورزش‌هایی مانند یوگا می‌توانید به طور قابل توجه‌ای فشار خون بالا را کنترل کنید و جلوی ابتلا به بیماری‌های خطرناک قلبی را بگیرید.

 

اگر هر روز فقط سالاد بخورید می‌توانید بهتر استرس خود را مدیریت کنید

زندگی نوین باعث شده بسیاری از مردم همواره درگیر استرس و اضطراب باشند. شغل، تحصیل، خانواده، روابط اجتماعی، درآمد و… همگی روی سلامت روان شما تأثیر می‌گذارند و مغزتان را پر از استرس و اندیشه‌های منفی می‌کنند. این موضوع می‌تواند مشکلات زیادی به دنبال داشته باشد و سلامت روان شما را به خطر بیندازد.

اگر به دنبال راهکاری برای کاهش و مدیریت بهتر استرس می‌گردید، مصرف حجم بالایی از سالادها می‌تواند کارآمد باشد. در صورتی که در درازای روز فقط سالاد بخورید می‌توانید تعادل پروتئین و مواد معدنی موجود در بدن را برقرار کنید و از این راه جلوی استرس و مشکلات آن را بگیرید.

اگر سالاد شما حاوی مقادیر کافی از پروتئین، ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و چربی‌های سالم باشد می‌تواند هورمون‌های بدن را تنظیم کند و استرس را کاهش دهد. این مواد معدنی به بهبود کارکرد سیستم عصبی و انتقال‌دهنده‌های عصبی هم کمک می‌کنند و روی آرامش و تمرکز ذهن تأثیر می‌گذارند.

از آنجایی که سالادها معمولا قند، چربی ناسالم، کافئین و چربی‌های ترانس کمی دارند می‌توانند منجر به برقراری تعادل هورمون کورتیزول شوند. کورتیزول که به‌عنوان هورمون استرس هم شناخته می‌شود کارهای مهمی را در بدن بر عهده دارد، ولی بالا رفتن سطح آن باعث شکل‌گیری استرس و فشار روی بدن خواهد شد.

شما با رژیم غذایی می‌توانید به طور قابل توجه‌ای ترشح هورمون کورتیزول را کنترل کنید و استرس و اضطراب را کاهش دهید. سالادها با وجود مواد معدنی و مغذی که بالاتر بررسی کردیم می‌توانند یک انتخاب عالی برای این کار باشند و اگر هر روز چیزی جز سالادهای سالم و مقوی نخورید می‌توانید به‌آسانی سطح استرس خود را پایین بیاورید و یک زندگی بهتر و پر از آرامش داشته باشید.

۱۰. مصرف روزانه‌‌ی سالاد به شما کمک می‌کند وزنتان را کاهش دهید

مصرف روزانه‌‌ی سالاد به شما کمک می‌کند وزنتان را کاهش دهید

بسیاری از مردم به اضافه وزن دچار هستند و می‌خواهند وزنشان را کاهش دهند. این کار ممکن است بسیار دشوار باشد و به زمان و تلاش زیادی نیاز داشته باشد. شما برای کاهش وزن باید رژیم غذایی خود را تغییر دهید و به طور منظم ورزش کنید. ولی اینکه دقیقا چه چیزی بخورید و چه ورزش‌هایی را انجام دهید بسیار پیچیده است و با یک اشتباه کوچک ممکن است همه‌ی تلاش‌هایتان را به باد بدهید.

جدا از این، بیشتر غذاهایی که مضر هستند و منجر به افزایش وزن می‌شوند مزه‌ی بسیار خوبی دارند و دل کندن از آن‌ها می‌تواند برای خیلی از مردم سخت باشد. این غذاها که چربی، شکر و کربوهیدرات‌های ناسالم فراوانی دارند امروزه طرفداران بسیاری در سراسر جهان پیدا کرده‌اند و سلامتی همه‌ی مردم را به خطر انداخته‌اند.

 

 

 

منبع دلتا
ارسال نظر

تبلیغات متنی