کد خبر : 3712

گریه های اسماعیل یغمایی

در روز یکم اردیبهشت ماه، ویدیویی در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی وایرال شد که منتسب به اسماعیل یغمایی، باستان شناس ایرانی ، بود. او در  این ویدیو، در حال گریستن بر سر محوطه یافته‌های عیلامی و هخامنشی خوزستان دیده می شد که به علت لوله کشی آب در حال تخریب‌ هستند.

به گزارش ورنداز :
روزیاتو
 

 

  •  

در روز یکم اردیبهشت ماه، ویدیویی در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی وایرال شد که منتسب به اسماعیل یغمایی، باستان شناس ایرانی ، بود. او در  این ویدیو، در حال گریستن بر سر محوطه یافته‌های عیلامی و هخامنشی خوزستان دیده می شد که به علت لوله کشی آب در حال تخریب‌ هستند.

با این که فیلم جدید نیست و ۲۷ سال پیش ضبط شده است اما به گفته اسماعیل یغمایی، علت گریه همچنان باقی است و خطری تازه این اثر ملی کشور ایران را تهدید می کند.

در واقع ویدیوی منتشر شده، مربوط به سال ۹۲، زمانی است که یغمایی ۲۹ سال بعد از کاوش‌هایی که در سال ۶۱ انجام داده بود به منطقه بهبهان بازگشته است. او پس از بازگشت، می‌بیند که نهادهایی از جمله جهاد سازندگی، وزارت نفت و سازمان آب و برق خوزستان منطقه را تخریب کرده‌اند. در این منطقه شناخته شده، یافته‌هایی از دوران عیلامی نو و دوران آغاز هخامنشی وجود دارد. به گفته یغمایی اولین تخریب در این منطقه به اوایل دهه ۶۰ و ساخت سد مارون برمی‌گردد. گفته می‌شود قرار است برای عبور لوله‌های آب بار دیگر در این منطقه ساخت و ساز انجام شود.

مجوز عبور لوله از محوطه این اثر باستانی در روزهای گذشته و در جلسه‌ای در وزارتخانه میراث‌ فرهنگی داده شد.اسماعیل یغمایی ، باستان شناس ایرانی ، گفت:

«این مجوز در حالی از سوی میراث فرهنگی به پروژه آبرسانی داده شده است که این محوطه سال ۱۳۹۲ از سوی باستان‌شناسانی چون کامیار عبدی، محمدتقی عطایی و شهرام زارع تعیین حریم شده و به تمامی دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شده است که وارد این حریم نشوند زیرا اثر ویران می شود.»

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان نسبت به اعتراض غم انگیز باستان شناس سرشناس کشور به خاطر نگرانی از تخریب ارگان به یادگار مانده از تمدن عیلامی با اجرای پروژه لوله کشی آب در خوزستان گفت:

«کارشناسان استانی تا سطح ملی، بررسی های حافظت از این اثر ملی در مسیر پروژه لوله کشی آب را انجام داده و در نهایت مجوز صادر شده است. این لوله کشی آب از کنار لوله های نفتی که از دیر باز در منطقه بوده است رد می شود.»

وی در مورد تخریب احتمالی  این اثر باستانی این گونه پاسخ داد:

«یک پروژه عمرانی در محدوده آثار باستانی، زمانی مجوز ساخت  کسب می کند که  اساتید علمی و باستان شناسان زوایای آن را بررسی می کنند و معمولا بررسی ها تا تایید مجوز ، دلسوزانه است. این پروژه نیز تمامی این مراحل را طی کرده است ضمن اینکه  زمان اجرای پروژه ناظر میراث فرهنگی حتما حضور خواهد داشت.»

اسماعیل یغمایی کیست؟

اسماعیل یغمایی در ۲۷ شهریور ۱۳۲۰ در تهران متولد شده است. او باستان شناس و نویسنده سرشناس ایرانی است که سرپرستی بسیاری از کاوش‌های باستان‌شناسی مناطق مختلف ایران را بر عهده داشته است.

او در سال ۱۳۳۹ از دبیرستان ۱۵ بهمن دیپلم گرفته و سپس در دانشکدهٔ باستان‌شناسی و تاریخ هنر دانشگاه تهران پذیرفته شد. این باستان شناس دلسوز ایرانی فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد باستان‌شناسی از دانشگاه تهران است.

اسماعیل یغمایی در اردیبهشت ۱۳۴۶ در ادارهٔ باستان‌شناسی کل کشور استخدام شد و از آن تاریخ به بعد به عنوان سرپرست در شمار زیادی از کاوش‌های باستان‌شناسی در ایران همکاری کرد. جدیدترین کتاب احسان یغمایی شوش، شهر پانزدهم (کاوش‌های باستان‌شناسی در شهر پانزدهم) نام دارد.

از دیگر کتاب های او می توان به کتاب های «گیسوان هزار ساله»، «تخت جمشید»، «قلایچی» و «بردک سیاه» اشاره کرد. او تا چندی پیش در حال نوشتن «بررسی راه شاهی» بود.

استاد اسماعیل یغمایی  خاک  را ماده شگفت انگیزی می داند و باستان شناسی را دنیای شگفت انگیز دیگری که سر و کارش با این ماده است. او سخت دلبسته خاک است و خودش را همان دانشجوی ۶۰ -۷۰ سال پیش می داند.

حجم ویدیو: 2.59M | مدت زمان ویدیو: 00:01:14
منبع روزیاتو
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی