کد خبر : 27440

انار | هسته سفید انار | فواید هسته سفید انار

هسته‌های سفید انار دارای بیشترین فیبر این میوه‌اند و شما می‌توانید هسته‌ها را نیز بجوید و قورت بدهید.

به گزارش ورنداز :

هسته های سفید انار 

خواص هسته سفید انار 

هسته‌های سفید انار دارای بیشترین فیبر این میوه‌اند و شما می‌توانید هسته‌ها را نیز بجوید و قورت بدهید.

انار یک میوه با خواص ارزشمند بسیاری است. از جمله خواص مهم انار می‌توان به آنتی‌اکسیدان‌های بالا که به سلامتی افراد کمک می‌کنند و همچنین فیبر بالا که به بهبود گوارش کمک می‌کند، اشاره کرد. انار همچنین می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌های قلبی و برخی از انواع سرطان‌ها کمک کند. همچنین دانه‌های خوردنی انار به عنوان یک مکمل خوشمزه و سالم در غذاها و سالادها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ارزش غذایی انار

انار منبع عالی مواد مغذی است، خصوصاً فیبر، آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌های B و املاح. یک فنجان انار دارای ارزش غذایی زیر است:

انار سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها

میوه‌ها به‌طور کلی منابع عالی از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند و انار نیز یک مثال عالی از این نظر است. انار آنتی‌اکسیدان‌های متنوعی دارد. برخی از مواد مغذی کوچک مانند ویتامین C، به عنوان آنتی‌اکسیدان عمل می‌کنند و آنتوسیانین‌ها نیز که ترکیبات گیاهی هستند آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که عامل رنگ قرمز انار هستند.

اشخاصی که داروهای خاصی مصرف می‌نمایند باید از پزشک خود سؤال کنند تا مصرف انار با داروهایشان تداخلی ایجاد ننماید. انار ممکن است با برخی از داروها مانند داروهای رقیق‌کننده خون تداخل داشته باشد.

مطالعات نشان می‌دهد آب انار آنتی‌اکسیدان‌های بیشتری نسبت به چای سبز یا آب انگور دارد.

مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها برای حفظ سلامت بسیار اهمیت دارد؛ زیرا این ترکیبات به مبارزه با رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند، آسیب‌های سلولی را کاهش می‌دهند و از بیماری‌ها پیشگیری می‌نمایند. انار می‌تواند از ابتلا به برخی از انواع سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی جلوگیری نماید و برای حفظ سلامت پوست و مغز و چشم‌ها مفید است

انار منبع خوبی از فیبرها و پلی‌فنول‌ها

فیبر غذایی یکی از مهمترین مواد مغذی در انار است و می‌تواند بخش معتبری از نیاز روزانه به فیبر را تامین کند. فیبر انار نه‌تنها برای سلامت روده‌ها بسیار مفید است، بلکه منبع خوبی از پلی‌فنول‌ها نیز محسوب می‌شود که به‌عنوان پری‌بیوتیک‌های تغذیه‌کننده میکروبیوم خوب روده عمل می‌کنند. میکروب‌های مفید روده به‌خوبی از پلی‌فنول‌های انار تغذیه می‌کنند و در نتیجه مخاط روده تقویت می‌شود و احتمال بروز بیماری‌های التهابی کاهش می‌یابد.

انار حامی سلامت قلب

بسیاری از افراد اعتقاد دارند که برخی مواد غذایی شباهت‌هایی به بخش‌هایی از بدن ما دارند و برای سلامتی آن اعضا مفید هستند. به عنوان مثال، گردو که به شکلی شبیه به مغز انسان است، به بهبود سلامت مغز کمک می‌کند. انار هم که شبیه به قلب ماست، معتقدند که سلامتی قلب را تقویت می‌کند.

انار از طرق مختلف به سلامت قلب کمک می‌کند و به همین دلیل به عنوان یکی از میوه‌های مفید برای قلب شناخته می‌شود. انار می‌تواند کلسترول خوب خون را افزایش دهد و کلسترول بد خون را کاهش دهد. همچنین فشار خون را کاهش می‌دهد و بهبود گردش خون در بدن ارتقا می‌بخشد. مصرف انار باعث کاهش ریسک آنژین صدری نیز می‌شود.

معتقدند که انار با جلوگیری از تجمع پلاک در عروق، به سلامتی آنها کمک می‌کند و تصلب شرایین را پیشگیری می‌کند. به علاوه، انار با کاهش التهاب‌های در بدن مبارزه می‌کند و به این ترتیب ریسک بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد."

 

انار تقویت‌کننده عملکرد ورزشی

آب انار به عملکرد ورزشی نیز کمک کرده و باعث می‌شود زودتر بعد از ورزش ریکاوری شوید. انار کمک می‌کند دسترسی زیستی نیتریک اکسید در بدن بیشتر شود و بدنتان بتواند مواد مغذی لازم برای ورزش را به دست بیاورد.

انار مفید برای کنترل قند خون

انار به طور طبیعی قند دارد؛ اما در لیست میوه‌های کم قند است؛ بنابراین افرادی که دیابت دارند می‌توانند انار بخورند؛ اما همیشه بهتر است ابتدا از پزشکتان سؤال کنید.

 

مطالعات نشان داده‌اند انار می‌تواند قند خون ناشتا را در افرادی که دچار دیابت هستند بهبود بخشد.

آیا مصرف انار عارضه جانبی هم دارد؟

مصرف انار هیچ عارضه جانبی ندارد و به‌راحتی می‌توانید از خوردن این میوه پرخاصیت لذت ببرید. اما برخی از افراد ممکن است نسبت به این میوه آلرژی داشته باشند یا دچار ناراحتی گوارشی شوند.

 

اگر نسبت به فروکتان حساسیت داشته باشید احتمال دارد با خوردن انار دچار عوارض گوارشی مثل نفخ و اسهال شوید. اما این اتفاق معمولاً زمانی می‌افتد که مقدار زیادی انار بخوریدکسانی که داروهای خاصی مصرف می‌کنند باید از پزشک خود سؤال کنند تا خوردن انار تداخلی با داروهایشان ایجاد نکند. انار ممکن است با بعضی از داروها مثلاً داروهای رقیق‌کننده خون تداخل داشته باشد.

بهترین راه خوردن انار

وقتی انار می‌خورید دانه‌های آن را می‌خورید و قسمت سفید آن معمولاً مزه تلخی دارد؛ اما منعی برای خوردن ندارد و اگر دوست دارید می‌توانید دانه‌ها را با بخش سفید اطراف آن هم بخورید. واردکردن انار در رژیم غذایی روزانه کار راحتی است و انتخاب‌های زیادی دارید. ساده‌ترین راه این است که خود انار را به‌عنوان میوه‌ای در میان‌وعده‌هایتان مصرف کنید. در فصل انار تا می‌توانید از شکل تازه این میوه استفاده کنید.

 

پیش از اینکه فصل انار تمام شود می‌توانید دانه‌های آن را فریز کنید و بعداً در اسموتی‌ها از آن استفاده کنید.یادتان باشد که گرفتن آب انار باعث می‌شود بخش عمده فیبر آن را از دست بدهید؛ اما باز هم می‌توانید با نوشیدن آب انار از آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها و املاح آن بهره ببرید.

 

دانه‌های انار را در سالادتان بریزید یا آنها را همراه با سبزیجات سرو کنید. در ماست، غلات صبحانه یا پوره چیا هم می‌توانید از دانه‌های انار استفاده کنید.

آیا خوردن خود انار پرخاصیت‌تر است یا آب انار؟

به‌طورکلی خوردن خود میوه معمولاً پرخاصیت‌تر است تا نوشیدن آبمیوه. زیرا فرایند آب‌گیری میوه‌ها، فیبر آن را حذف می‌کند که یک ماده غذایی ارزشمند است.

اگر دانه‌های انار را بجوید و هسته آن را دور بیندازید آیا باز هم از فواید انار بهره خواهید برد؟

حتی بخش سفید انار و پوست آن نیز خواصی دارد و هسته انار هم از این قاعده مستثنی نیست. هسته‌های ترد انار دارای بیشترین فیبر این میوه‌اند و شما می‌توانید هسته‌ها را نیز بجوید و قورت بدهید.

دانه‌ها اغلب در بخش مرکزی انار قرار دارند و علاوه بر خوشمزه بودن، دارای مزایایی برای سلامتی می‌باشند:

  1. آنتی‌اکسیدان‌ها: دانه‌های سفید انار نیز مانند پوست و سایر قسمت‌های انار دارای آنتی‌اکسیدان‌های مفیدی هستند که در مقابل رادیکال‌های آزاد و استرس اکسیداتیو محافظت می‌کنند.

  2. فیبر: این دانه‌ها حاوی مقدار قابل توجهی فیبر هستند که به بهبود گوارش و کاهش خطر اختلالات گوارشی کمک می‌کند.

  3. ویتامین C: دانه‌های سفید انار نیز به مقدار کمی ویتامین C دارند که به افزایش سیستم ایمنی بدن و حفظ سلامت پوست و بافت‌های مختلف بدن

    1. کمک می‌کند.

    2. انرژی: این دانه‌ها می‌توانند منبعی از انرژی باشند و انسان‌ها را برای فعالیت‌های روزمره پرانرژی کنند.

    3. مواد معدنی: دانه‌های سفید انار حاوی مواد معدنی مانند پتاسیم هستند که به حفظ تعادل الکترولیتی بدن کمک می‌کند.

    دانه‌های سفید انار معمولاً در تزئین و تزیین غذاها یا به عنوان مکملی خوشمزه مصرف می‌شوند و از لذت بردن از آنها می‌توانید بهره‌مند شوید.

     

منبع عصر ایران
ارسال نظر

تبلیغات متنی