کد خبر : 27242

سرطان رحم | نشانه سرطان رحم

نشانه های اولیه سرطان رحم را در این مطلب میخوانید

به گزارش ورنداز :

نشانه سرطان رحم 

نشانه اولیه سرطان رحم

یک  فلوشیپ زنان با تأکید بر این نکته که بانوانی که در غربالگری شرکت نکرده‌اند، ممکن است دچار ریسک بیشتری برای ابتلا به سرطان دهانه رحم باشند، اظهار نمود: در مراحل ابتدایی، سرطان دهانه رحم هیچ نشانه یا علامتی را اعلام نمیکند

دکتر قائم مقامی، با اشاره به دو روش مختلف غربالگری از دهانه رحم، توضیح داد: در روش سنتی، سلول‌های دهانه رحم برداشت می‌شود، در حالی که در روش مایع، این سلول‌ها در محلول حل می‌شوند. وی افزود: مطالعات نشان می‌دهند که این دو روش تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند. به علاوه، برای کاهش هزینه، روش سنتی هر دو سال یک بار و روش پاپ اسمیر مایع به علت هزینه‌ی بالاتر، هر پنج سال یک بار انجام میشود

 

فلوشیپ زنان با تأکید بر این نکته که در کشورهای فقیر به دلیل عدم دسترسی به امکانات و نیافتن آگاهی کافی در مورد بیماری، شیوع ابتلا به سرطان دهانه رحم بیشتر از کشورهای توسعه یافته است، اظهار داشت: در کشورهای پیشرفته، ریسک ابتلا به این بیماری در میان زنانی که در غربالگری سرطان دهانه رحم شرکت نکرده‌اند بیشتر است.

او در پاسخ به سوالی درباره سابقه سرطان دهانه رحم در خانواده و فراوانی تست پاپ اسمیر برای افرادی که این سابقه را دارند، اظهار کرد: تست پاپ اسمیر برای افراد با سابقه خانوادگی این بیماری در فواصل زمانی معمول، به صورت پنج ساله انجام می‌شود.

او همچنین توضیح داد: در مراحل اولیه، این بیماری هیچ علامتی ندارد و با تست پاپ اسمیر تشخیص داده می‌شود. علائم بیماری شامل لک بینی غیر عادی بعد از تماس جنسی، ترشحات آبکی فراوان، و خونریزی های غیر طبیعی بین دو عادت ماهیانه می‌شوند. به مرور زمان، این بیماری ممکن است به ارگان‌های مجاور فشار بیاورد و علائمی مانند درد سیاتیک، گرفتاری مثانه، گرفتاری روده، و خونریزی از مقعد ایجاد کند. در مراحل پیشرفته، گرفتاری کلیه‌ها و افزایش اوره در ادرار ممکن است به وقوع بپیوندد و وضعیت بیمار بسیار خطرناک شود.

 

قائم مقامی ادامه داد: در مورد خانم‌های بالای ۳۰ سال که آزمایش HPV شانزده هجده در آنها مثبت است، کلپوسکوپی انجام می‌شود. اما اهمیت این نکته را مورد تأکید قرار دادند که وجود HPV شانزده هجده در خانمی تنها به تنهایی دلیل برای سرطان نیست. زیرا حدود ۸۰ درصد از خانم‌های زیر ۵۰ سال این آزمایش را در طی یک یا دو سال مثبت می‌گیرند و با کمک سیستم ایمنی بدن، عفونت ویروسی از بین می‌رود. اما این افراد نیاز به پیگیری دارند و باید تست را سالی یک بار در سال اول و سپس دو سال یک بار تکرار کنند.

او همچنین تأکید کرد که ویروس پاپیلوما را می‌توان با استفاده از تست پاپ اسمیر تشخیص داد. واکسن‌هایینیز برای مقابله با این ویروس وجود دارند، به عنوان مثال واکسن گارداسیل که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، موثریت خود را بر روی ویروس‌های ۱۸-۱۶ و ۱۱-۶ اثبات کرده و به پیشگیری از ابتلا به این ویروس کمک می‌کند.

 

 
منبع خبر آنلاین
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی