کد خبر : 25251

رابطه جنسی | دانستنی های جنسی | تاثیرات رابطه جنسی

پاسخ به پرسش‌هایی که ناگفته مانده‌اند در این مطلب جزییات از رابطه جنسی و سن شروع رابطه جنسی میخوانید

به گزارش ورنداز :

 دانستنی رابطه جنسی

پاسخ به پرسش‌هایی که ناگفته مانده‌اند در این مطلب جزییات از رابطه جنسی و سن شروع رابطه جنسی میخوانید 

روابط انسان‌ها با یکدیگر بسیار پیچیده است و جنبه‌های مختلفی دارد. آموزش سکس و رابطه جنسی هم بخشی از مهم‌ترین روابطی است که از پس تعاملات انسانی میان آدم‌ها شکل می‌گیرد. سالیان طولانی است که پژوهشگران در حوزه‌های علمی مختلف از روان گرفته تا طب سنتی در تلاش هستند که با هزارتوهای پیچ‌درپیچ رابطه انسان‌ها در زمینه سکس و نزدیکی بیشتر آشنا شوند.

چه جوامع بپذیرند و چه هنوز مقوله سکس و گفتن از آن برایشان تابو، خجالت‌آور یا نامطلوب و شرم‌آور باشد، نیاز به آموزش و اطلاع‌رسانی در این‌باره بسیار زیاد است. بخش مهمی از سلامت روان و جسم آدم‌های هر جامعه‌ای در گروی آموزش جنسی و سکس است و از این رو میزان مراجعه خانم‌ها به پزشک زنان در این رابطه بسیار زیاد است هرچند که مردان هم به همین میزان دغدغه‌مند هستند. در این مقاله می‌خواهیم از تمام نکاتی بگوییم که درباره چنین رابطه‌ای در ذهن‌ها شکل می‌گیرد.

سکس و رابطه جنسی چیست؟

سکس رابطه‌ای میان دو نفر است که به آنها برای رسیدن به لذت جنسی کمک می‌کند. چنین رابطه‌ای با تماس بدنی و کلامی شکل می‌گیرد و به نتیجه‌ای لذت‌بخش می‌رسد. زمانی که از سکس و رابطه جنسی صحبت می‌شود، فقط حرف از ارگاسم (رسیدن به اوج لذت جنسی) به‌میان نیست.

در این رابطه هم آمادگی روح‌ و روان دخیل است و هم بدن با تمام اعصاب و کارکردهای مختلفی که دارد، سهم ویژه‌ای در این لذت ایفا می‌کند. در واقع، با شکل‌گیری رابطه جنسی میان آدم‌ها، فقط نزدیکی اندام‌های جنسی و لذت جسمانی نقش ندارد. حرف از ایجاد رضایتی است که هم با لذت‌ تن به‌ وجود می‌آید و هم با خوشحالی خاطر و روان.

برای رسیدن به چنین چیزی، افراد حاضر در رابطه جنسی باید توافقاتی با هم داشته باشند و با رضایت دست به تجربه ارتباطی جسمی بزنند که هم بدنشان را به لذت می‌رساند و هم روانشان را. برای همین است که اگر یکی از افراد رابطه تمایلی به ادامه نداشته باشد، همه‌چیز باید متوقف شده و اصراری در کار نباشد.

دستگاه تناسلی زنان و مردان بیشتر آشنا شوید

برای اینکه بهتر و بی‌دغدغه وارد سکس و رابطه جنسی شوید، باید شناخت خوبی از اندام‌های جنسی خود داشته باشید. فقط کافی نیست که اندام تناسلی خودتان را بشناسید بلکه باید درباره دستگاه تولیدمثل طرف مقابل هم اطلاعات داشته باشید.

دستگاه تناسلی زنانه

بخش های مختلف اندام‌ تناسلی زنانه کارکردهای مختلف و متنوعی دارند. برای فرزندآوری و لقاح تخمک و اسپرم به این سیستم نیاز است. بار رساندن زنان به لذت جنسی را هم که به دوش می‌کشد. اندام‌های تناسلی که در رابطه جنسی مشارکت دارند به‌شرح زیر هستند:vagina-1024x597

  • فرج (farj)
  • لابیای ماژور
  • لابیای مینور
  • کلیتوریس
  • دهانه مجراری ادرار
  • دهانه واژن و واژن
  • غدد بارتولین
  • رکتوم یا پرینه
  • مقعد

    دخول در رابطه جنسی؛ این واژه معروف در سکس به چه معنا است؟

    روش‌های مختلفی برای برقراری رابطه جنسی یا همان سکس وجود دارد. آدم‌ها به شیوه‌های مختلف و از روش‌های گوناگونی به لذت موردانتظار جنسی می‌رسند اما معروف‌ترین و رایج‌ترین راه برقراری رابطه و رسیدن به لذت دخول جنسی (Sexual penetration) است.

    منظور از آن چیست؟ دخول به ورود آلت جنسی مردانه به واژن، دهان یا مقعد طرف مقابل گفته می‌شود. رایج‌ترین شکل سکس درمیان مردان و زنان هم از راه واردشدن آلت مردانه به واژن زنان شکل می‌گیرد. آگاهی در این رابطه، شب زفاف یا شب حجله راحت‌تری را برای زوج‌های جوان به همراه خواهد داشت.

    برای اینکه درک بهتری از دخول و روند رابطه جنسی داشته باشید، بهتر است که پیش از هرچیز درباره اندام‌های جنسی و دستگاه تناسلی مردان و زنان بدانید.

    فرج

    فرج بخش بیرونی آلت تناسلی زنانه است و اندام‌های دیگر را درون خودش جای می‌دهد. برای رسیدن به لذت جنسی به این اندام نیاز دارید. پیش از هرچیز در آموزش رابطه جنسی و سکس باید توجه‌تان را به شناخت این بخش از بدن زنان جلب کنید. درون فرج اندام‌های مختلفی قرار دارد که یکی‌یکی در ادامه با آنها آشنا می‌شوید.

    لابیای ماژور

    به لبه‌های بیرونی فرج لابیای ماژور گفته می‌شود. با بازشدن فرج، این دو لبه در طرفین آن، پیش از هرچیز به چشم می‌خورند و در طول سکس و رابطه جنسی هم حالتی متورم پیدا می‌کنند.

    لابیای مینور

    در بخش درونی‌تر فرج و بعد از لابیای مانور هم چین‌ و شکن‌های پوستی با عنوان لابیای مینور وجود دارد. با وجود این بخش، دهانه رحم و واژن پوشانده می‌شود.

    کلیتوریس

    در جلوی لابیای مینور و در بخش بالایی درون فرج هم بخش مهمی به نام کلیتوریس (clitoris) وجود دارد. این بخش پر است از پایانه‌های عصبی و زمانی که زنان از نظر جنسی تحریک می‌شوند، پر از خون و متورم می‌شود. رسیدن به ارگاسم در زنان به مدد وجود این بخش در فرج ممکن می‌شود. لمس و تماس با این بخش احساس لذت ایجاد می‌کند.

    دهانه مجرای ادرار

    این بخش هم دهانه مجرایی است که ادرار از آن خارج می‌شود. این مجرا لوله‌ای است که به مثانه متصل می‌شود و خروج ادرار را ممکن می‌کند. این دهانه دقیقاً زیر کلیتوریس است.

    دهانه واژن و واژن

    واژن همان مجرایی است که آلت جنسی مردانه در زمان دخول به آن وارد می‌شود. این کانال ماهیچه‌ای راهی است که به‌سمت دهانه رحم می‌رسد. دهانه واژن هم در تحریک جنسی نقش مهمی دارد. از این بخش است که ورود آلت تناسلی مردانه به درون واژن شدنی و ممکن می‌شود.

    غدد بارتولین

    غدد بارتولین (bartholin) غده‌هایی در فرج هستند که وظیفه‌شان تولید مایعاتی غلیظ است. زمانی که رابطه جنسی شکل می‌گیرد، این مایعات برای روان‌سازی مسیر دخول ترشح می‌شوند.

    رکتوم یا پرینه

    به دهانه راست‌روده رکتوم (rectum) یا پرینه می‌گویند. این بخش از اندام تناسلی هم حد فاصل میان فرج و مقعد است.

    مقعد

    این بخش هم دهانه قسمت پایینی راست‌روده است و در واقع، انتهایی‌ترین بخش روده بزرگ به‌شمار می‌رود. مدفوع و ضایعات جامد بدن از همین قسمت خارج می‌شوند.

    یکی از بخش‌های مهم از اندام تناسلی و آناتومی اندام تناسلی زنان، پرده بکارت است که در مطلبی از مجله دکتردکتر به‌طور کامل درباره آن برایتان گفته‌ایم؛ مطالعه آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

    بیضه‌ها

    مردان دو بیضه دارند که با کیسه‌ای موسوم به اسکروتوم یا کیسه بیضه پوشانده شده‌اند. این اندام‌ها وظیفه تولید هورمون‌ها (بیشتر تستوسترون) و اسپرم را به‌عهده دارند. تستوسترون هورمونی است که در رشد جنسی مردان نقش مهمی ایفا می‌کند. رشد آلت تناسلی و بیضه‌ها هم در گروی همین هورمون است.

    اپیدیدیم

    اپیدیدیم (Epididymis) پشت هر بیضه قرار می‌گیرد و سلول‌های اسپرم را تا رسیدن به بلوغ نگهداری می‌کند.

    مجرای وابران یا واز دفران

    مجرای وابران یا واز دفران (Vas deferens) اسپرم‌های بالغ را برای خروج و انزال به مجرای ادرار می‌برد.

    پروستات

    در مقوله آموزش رابطه جنسی و سکس باید به پروستات هم نگاه ویژه‌ای داشته باشید. این اندام که در عمق لگن، جلوی رکتوم و زیر مثانه قرار دارد، مایعاتی پروستاتیک می‌سازد. این مایع سرشار از پروتئین‌ها، آنزیم‌ها و موادی معدنی است که به حفاظت و تغذیه اسپرم‌ها کمک می‌کند.

    در طول رابطه جنسی، پروستات مایع مخصوص را تولید می‌کند و آن را از راه مجاری به‌ سمت مجرای ادرار می‌فرستد. این مایع با اسپرم و مایعات دیگر بدن مخلوط می‌شود و در قالب منی از مجرای ادرار مردان بیرون می‌آید.

    وزیکول یا کیسه منی

    کیسه یا وزیکول منی غددی هستند که در دو طرف پروستات قرار دارند. بیشتر مایع موجود در ترکیب منی را همین غده‌ها می‌سازند. وزیکول‌های منی با مجرای دفران ترکیب می‌شوند تا تخلیه منی از مجرای ادراری صورت بگیرد.

    مجرای ادرار

    این مجرا هم ادرار را از مثانه به سمت آلت تناسلی برای تخلیه می‌برد. مایع منی هم از همین مجرا از بدن خارج می‌شود.

    پِنیس یا آلت مردانه

    پنیس یا آلت تناسلی مردانه هم بیرونی‌ترین بخش این دستگاه است و از بافت‌های متنوعی شامل پوست، اعصاب، ماهیچه و رگ‌های خونی تشکیل می‌شود.

    کیسه بیضه

    اسکروتوم (Scrotum)‌ یا کیسه بیضه  این اندام یعنی بیضه‌ها را در خود نگه می‌دارد و اسپرم و هورمون‌های جنسی مردانه را تولید، ذخیره و منتقل می‌کند.

    ارگاسم چیست؟

    تجربه افراد از لذت جنسی متفاوت است. به عبارت دیگر، نظر و ایده هرکس درباره این لذت مخصوص به خودش است و همه حس‌ و حالی مشابه را تجربه نمی‌کنند. عوامل مختلفی می‌توانند در رسیدن به رضایت و لذت جنسی نقش داشته باشند.

    ارگاسم (orgasm) اوج لذت جنسی است. زمانی که سکس و رابطه جنسی منجر به نهایت لذت می‌شود، فرد به ارگاسم می‌رسد. مردان زمانی به ارگاسم می‌رسند که آلت تناسلی‌شان بزرگ و سفت شود.

    با ترشح هورمون‌ها چنین حالتی به فرد دست می‌دهد و در نهایت، انزال یا همان خروج مایع منی از اندام تناسلی صورت می‌گیرد. تجربه ارگاسم در زنان هم با تحریک کلیتوریس و متورم‌شدن آن همراه است.

    ارگاسم و حس بی‌نظیر بعد از آن، تنها یکی از فواید رابطه جنسی است.

    دستگاه تناسلی مردانه

    دستگاه تناسلی مردانه هم دارای بخش‌های درونی و بیرونی است. بعضی از اندام‌ها داخل لگن قرار گرفته‌اند و بعضی خارجی هستند و در بیرون آن قرار دارند. مردها برای بررسی و درمان مشکلات جنسی و اندام تناسلی خود به دکتر اورولوژ مراجعه می‌کنند. بخش‌های مختلف دستگاه تناسلی مردان شامل موارد زیر است:

    • بیضه‌ها
    • اپیدیدیم
    • مجرای وابَران یا واز دِفِران
    • پروستات
    • وزیکول یا کیسه منی
    • مجرای ادرار
    • پنیس یا آلت مردانه
    • کیسه بیضه

    دستگاه تناسلی مردانه

    بیضه‌ها

    ارگاسم چیست؟

    تجربه افراد از لذت جنسی متفاوت است. به عبارت دیگر، نظر و ایده هرکس درباره این لذت مخصوص به خودش است و همه حس‌ و حالی مشابه را تجربه نمی‌کنند. عوامل مختلفی می‌توانند در رسیدن به رضایت و لذت جنسی نقش داشته باشند.

    ارگاسم (orgasm) اوج لذت جنسی است. زمانی که سکس و رابطه جنسی منجر به نهایت لذت می‌شود، فرد به ارگاسم می‌رسد. مردان زمانی به ارگاسم می‌رسند که آلت تناسلی‌شان بزرگ و سفت شود.

    با ترشح هورمون‌ها چنین حالتی به فرد دست می‌دهد و در نهایت، انزال یا همان خروج مایع منی از اندام تناسلی صورت می‌گیرد. تجربه ارگاسم در زنان هم با تحریک کلیتوریس و متورم‌شدن آن همراه است.

    ارگاسم و حس بی‌نظیر بعد از آن، تنها یکی از فواید رابطه جنسی است.

  • سکس واژنی: در سکس واژنی، آلت مردانه در تماس با واژن قرار می‌گیرد یا وارد آن می‌شود.
  • رابطه دهانی: در این نوع از رابطه، طرفین با مکیدن، بوسیدن یا لیسیدن اندام تناسلی یکدیگر رسیدن به لذت را مقدور می‌کنند.
  • رابطه مقعدی: در سکس به این شیوه، آلت تناسلی مردانه وارد مقعد می‌شود. استفاده از روان‌سازها برای چنین رابطه‌ای مهم است چون مقعد برخلاف واژن، در طول رابطه جنسی ترشحاتی روان‌کننده ندارد.
  • لمس اروژن (Erogenous touching): با استفاده از دست‌ها یا اندام‌های دیگر بدن هم امکان ایجاد تماس جنسی لذت‌بخش وجود دارد. بوسیدن، لمس نقاط مختلف بدن از جمله پستان‌ها در این دسته از انواع سکس قرار می‌گیرد.
  • کام‌دهی با دست: برای تحریک اندام جنسی در این روش از دست‌ها استفاده می‌شود.
  • خودارضایی: لمس بدن خود برای ایجاد احساس لذت جنسی خودارضایی است. وسایلی هم برای تحریک جنسی شخصی وجود دارد. این عمل در بسیاری از ادیان به‌عنوان گناه شناخته می‌شود و برای همین در بیشتر جوامع پذیرفته نمی‌شود و قبیح به‌شمار می‌رود.پوزیشن‌های مختلفی برای برقراری سکس و رابطه جنسی وجود دارد. از انواع آن می‌توانیم به موارد زیر نگاهی داشته باشیم:
    • چهره‌ به چهره؛ در چنین پوزیشن یا همان موقعیتی، زن روی زمین دراز می‌کشد و مرد بین پاهای او قرار می‌گیرد. شاید در این روش، هردو به یک اندازه به لذت جنسی نرسند.
    • زن در بالا؛ این اصطلاح برای موقعیتی استفاده می‌شود که زن روی بدن مرد می‌نشیند و در آن دخول عمیقی انجام می‌شود و با تحریک زیاد کلیتوریس زن همراه است.
    • سگی؛ در این روش، مرد از پشت سر زن دخول را انجام می‌دهد و آلت تناسلی را وارد واژن می‌کند. در این روش، دخول عمیقی رخ می‌دهد.
    • روش اتو صاف؛ در این روش از سکس و رابطه جنسی، زن به سمت صورت روی تخت دراز می‌کشد و پاها را صاف نگه می‌دارد و دخول با درازکشیدن مرد روی بدن او و از پشت انجام می‌شود. دخول در این روش عمیق و تحریک شدید است.
    • رویارویی نشسته؛ یکی از روش‌ها هم این است که زن روی پای مرد می‌نشیند، به‌طوری که چهره‌شان رو در روی هم قرار بگیرد و دخول در این حالت انجام می‌شود.

      سن شروع رابطه جنسی و اولین رابطه جنسی کی است؟

      نخستین تجربه‌ای که از رابطه جنسی به‌ دست می‌آورید، اثرگذاری زیادی روی دید و نگاهتان نسبت به این موضوع دارد. برای همین است که سن مناسب شروع رابطه و چگونگی انجام نخستین سکس از سوی پزشکان و روانشناسان همیشه مورد تحقیق و بررسی بوده و هست. فرهنگ جوامع و موضوعاتی مانند عرف، سبک زندگی و آمادگی جسمانی افراد در این زمینه نقش مهمی بازی می‌کنند.

      در جوامع آزادی مانند آمریکا، تحقیقات و مطالعات نشان می‌دهد که روابط جنسی زیر ۱۵ سال زود است و عواقب و مشکلاتی به‌ همراه می‌آورد. سنین میان ۱۵ تا ۱۹ سال هم بهترین زمان برای شروع سکس عنوان و معرفی می‌شود و اگر نخستین رابطه به بعد از ۱۹ سال موکول شود، یعنی نخستین رابطه کمی دیر شکل گرفته است.

      باید در نظر بگیرید که سن مناسب در هر جامعه و برای هر فردی متفاوت است. رسیدن به آمادگی جسمی و روانی و آگاهی از مدیریت رابطه بسیار مهم است. سکس در گروه‌های سنی که درک درستی از پیشگیری و مراقبت‌های بهداشتی ندارند با عواقب بسیار ناخوشایندی همراه است.

      بعضی از مطالعات نشان می‌دهد، مردانی که زودتر از سن ۱۵ سالگی و در سنین نوجوانی شروع به سکس می‌کنند، نسبت به افراد دیگر پرخاشگر هستند و رفتارهای ضداجتماعی بیشتری نشان می‌دهند.

      این موضوع در زنان مشابه نیست و کسانی که در سن پایین شروع به برقراری رابطه جنسی می‌کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به افسردگی هستند.فرقی نمی‌کند که چندساله هستید، سن مناسب زمانی است که برای پرسش‌های زیر پاسخ مناسبی داشته باشید:

      • علاقه‌ای به سکس در حال حاضر دارید؟
      • به ارتباط با شریک جنسی‌تان علاقه دارید؟
      • درباره بهداشت و ایمنی جنسی اطلاعات کافی دارید؟
      • بعد از برقراری رابطه احساس پشیمانی و ناراحتی نمی‌کنید؟
      • این کار را با میل شخصی و فقط با خواست خودتان انجام می‌دهید؟
      • توانایی مدیریت رابطه در بخش‌های مختلف را دارید و هرگاه که نیاز به توقف باشد، می‌توانید نظرتان را اعلام کنید؟

        خجالت در اولین رابطه

        باید بدانید که سکس و رابطه جنسی باعث درگیرشدن جسم و روح می‌شود. در واقع، در این رابطه هم انرژی جسمی صرف می‌شود و هم مدام از نظر روانی فعالیت می‌کنید. برای همین، بروز احساسات مختلف در قبل، طول و بعد از آن چیز عجیبی نیست.

        بسیاری از افراد در نخستین رابطه یا حتی قبل از هربار سکس دچار خجالت و شرم می‌شوند. دلایل متنوعی برای این موضوع وجود دارد:

        • ترشح هورمون‌های مختلف باعث بروز احساسات گوناگونی می‌شود که شرم و خجالت هم بخشی از آنها است.
        • دید و نگاهی که به یک رابطه دارید هم می‌تواند روی احساساتتان اثر بگذارد و باعث خجالت شود. برای مثال، نگرانی بابت اثرگذاری سکس روی رابطه عاطفی‌تان.
        • احساسی که نسبت به ظاهر و بدن خود دارید هم گاهی پایه و اساس نگرانی و خجالت را فراهم می‌آورد.
        • سکس در بسیاری از جوامع تابو بوده و هست؛ یعنی موضوعی است که درباره‌اش آزادانه صحبت نشده و گفتن و شنیدن از آن قبیح بوده است. به‌طور ناخودآگاه، چنین دیدگاه‌هایی می‌تواند احساس گناه و خجالت را به افراد منتقل کند.

          روش‌های تقویت و افزایش میل جنسی

          برای تقویت و بالابردن میل جنسی، روش‌های مختلفی وجود دارد. هم راه‌کارهایی طبیعی برای این کار موجود است و هم می‌توانید با کمک‌گرفتن از روش‌هایی مانند ایجاد آرامش (ریلکسیشن) در بدن و روان، میل جنسی را بیشتر کنید. راه‌کارهای مختلفی برای افزایش میل جنسی وجود دارد و بنا به شرایط خودتان باید از میان آنها به مورد مناسب برسید:

          • مدیتیشن و تکنیک‌های ایجاد آرامش
          • افزایش اعتمادبه‌نفس
          • مصرف موادی مانند سیر و ریحان
          • مصرف شکلات
          • خوردن میوه‌هایی مانند موز و انجیر
          • استفاده از آووکادو در غذا و میان‌وعده‌ها
          • مدیریت استرس و اضطراب
          • خواب کافی و باکیفیت
          • ورزش‌کردن
منبع دکتر دکتر
ارسال نظر

تبلیغات متنی