کد خبر : 16636

مرگ زودرس | مرگ

محققان برزیلی، نشان داده اند که مصرف غذاهای فوق فرآوری شده با 57 هزار مرگ زودرس در برزیل در سال 2019 مرتبط بوده است.

به گزارش ورنداز :

محققان برزیلی، نشان داده اند که مصرف غذاهای فوق فرآوری شده با 57 هزار مرگ زودرس در برزیل در سال 2019 مرتبط بوده است.

محققان دانشگاه سائوپائولو در مطالعه جدیدی نشان داده اند؛ افزایش مصرف این غذاها با افزایش 10 درصدی مرگ های زودرس و قابل پیشگیری در برزیل طی سال 2019 مرتبط بوده است.سوپ های بسته بندی شده، سس ها، پیتزای منجمد، غذاهای آماده، هات داگ، سوسیس، نوشابه، بستنی و کلوچه ها، کیک ها و آب نبات ها، همگی نمونه های از UPF به شمار می روند.

به گفته دانشمندان، مصرف UPF با پیامدهای بسیاری مانند چاقی، بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، برخی سرطان ‌ها و سایر بیماری ‌ها مرتبط است و از این رو عامل مهمی برای مرگ های قابل پیشگیری و زودرس در میان بزرگسالان به حساب می آید.

پژوهشگران با بررسی داده های افراد در تمام گروه ‌های سنی و اقشار جنسی، مشاهده کردند که UPFها بین 13 تا 21 درصد کل غذای مصرفی در برزیل را تشکیل می دهد. در مجموع 541 هزار بزرگسال 30 تا 69 ساله در سال 2019 جان خود را از دست دادند که حدود 261 هزار نفر از این افراد، به دلیل بیماری های قابل پیشگیری و غیرواگیر درگذشتند.

نتایج این تحقیقات نشان داد: تقریباً 57 هزار مرگ در آن سال را می ‌توان به مصرف UPF نسبت داد که 10.5 درصد از کل مرگ ‌های زودرس و 21.8 درصد از کل مرگ ‌های ناشی از بیماری ‌های غیرواگیر قابل پیشگیری در بزرگسالان 30 تا 69 ساله را شامل می شود.

محققان اظهار داشته اند: تاثیر تخمین زده شده در کشورهای با درآمد بالا مانند ایالات متحده، کانادا، بریتانیا و استرالیا، که UPF ها بیش از نیمی از کل کالری دریافتی را تشکیل می دهند، بسیار بیشتر خواهد بود.

پژوهشگران همچنین افزوده اند: در طول زمان، UPF ها به طور پیوسته جایگزین غذاهای سنتی، شده اند. کاهش مصرف غذاهای فوق فرآوری شده به میزان 10 تا 50 درصد می تواند سالانه به طور بالقوه از حدود 5900 تا 29300 مرگ زودرس در برزیل جلوگیری کند.

منبع رکنا
ارسال نظر

تبلیغات متنی