کد خبر : 9499

مغز | مغز سالم | محافظت از مغز | رازی برای افراد 50 ساله | کاهش کل کالری مصرفی

مغز و حافظه شما به مرور و با افزایش سن رو به افول می رود و تمام زندگی شما را تحت تاثیر قرار می دهد در نتیجه اگر ذهنی سالم در تولد 100 سالگی تان می خواهید این خبر را بخوانید.

به گزارش ورنداز :
کاهش کل کالری مصرفی ممکن است به محافظت از مغز کمک کند. پژوهشگران به این نکته اشاره دارند که رژیم های غذایی پر کالری می توانند حافظه را مختل کرده و به چاقی منجر شوند. آثار رژیم های غذایی پر کالری بر حافظه ممکن است به واسطه التهاب ناشی از آنها در برخی بخش های مغز باشد.

در شرایطی که بیشتر مطالعات در این زمینه با حضور سوژه های حیوانی انجام شده اند، مطالعه ای در سال 2009 نشان داد که محدود کردن کالری های مصرفی در انسان ها می تواند به بهبود حافظه کمک کند.

زنان شرکت کننده در این مطالعه با میانگین سنی 60.5 سال میزان کالری مصرفی خود را 30 درصد کاهش دادند و در نهایت بهبود چشمگیر در امتیازهای حافظه کلامی را تجربه کردند.
چای سبز
چای سبز

افزایش مصرف کافئین
از منابعی مانند قهوه یا چای سبز ممکن است برای محافظت از مغز مفید باشد. مطالعه ای در سال 2014 نشان داد که مصرف کافئین پس از یک آزمون حافظه به تقویت خاطرات بلند مدت ذخیره شده در مغز شرکت کنندگان کمک می کند.

افرادی که 200 میلی گرم کافئین مصرف کردند، نسبت به آنهایی که این کار را انجام نمی دادند، امتیازهای بهتری در آزمون های یادآوری که پس از گذشت 24 ساعت انجام شد، کسب کردند.

کافئین ممکن است به تقویت حافظه در کوتاه مدت نیز کمک کند. مطالعه ای که در نشریه Frontiers in Psychology منتشر شد، نشان داد، افرادی که صبح کافئین مصرف کرده بودند، بهبود در حافظه کوتاه مدت خود را تجربه کردند.

مصرف شکلات تلخ
مصرف شکلات تلخ ممکن است به تقویت حافظه انسان کمک کند. نتایج مطالعه ای در سال 2011 نشان داد که فلاونوئیدهای کاکائو که ترکیبات فعال در شکلات هستند به تقویت عملکرد مغز کمک می کنند.

طی این مطالعه، افرادی که شکلات تلخ مصرف می کردند، نسبت به آنهایی که این کار را انجام نمی دادند، عملکرد بهتری در آزمون های حافظه فضایی داشتند. پژوهشگران به این نکته اشاره داشتند که فلاونوئیدهای کاکائو جریان خون به مغز را بهبود بخشیده بود.

ذکر این نکته اهمیت دارد که مصرف شکلات تلخ نباید بر میزان قند دریافتی از رژیم غذایی شما اضافه کند، از این رو، باید محصولاتی با محتوای حداقل 72 درصد کاکائو را انتخاب کنید.

شکلات تلخ و بهبود حافظه
شکلات تلخ و بهبود حافظه

عوامل خطرآفرین برای اختلال در حافظه
برخی افراد به واسطه عوامل خطرآفرین مختلف ممکن است نسبت به دیگران هرچه بیشتر مستعد اختلال در حافظه باشند.

برخی عوامل خطرآفرین، مانند ژنتیک، قابل کنترل نیستند. برخی افراد ممکن است هرچه بیشتر در معرض ابتلا به بیماری هایی، مانند آلزایمر، قرار داشته باشند که به طور قابل توجهی بر مغز و حافظه تاثیر می گذارد.

در موارد دیگر، یک فرد ممکن است قادر به کاهش خطر بروز اختلال در حافظه باشد. مصرف یک رژیم غذایی سرشار از قند افزوده و چربی های ناسالم و دنبال کردن یک سبک زندگی کم تحرک ممکن است چیزی نباشد که به سود حافظه شما عمل کند.

در مقابل، دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل و ورزش منظم ممکن است به تقویت مغز و کاهش خطر از دست دادن حافظه منتج شود.

منبع counseling.ut.ac
ارسال نظر

تبلیغات متنی