کد خبر : 5788

سبک‌زندگی

معمولا یکی از راه های بیان احساسات آه کشیدن است که معمولا حتی متوجه آه کشیدنمان هم نمی‌شویم و برای احساسات مختلفی از آن استفاده میکنیم

به گزارش ورنداز :

آه کشیدن می‌تواند در ارتباطات و هیجانات ما نقش داشته باشد و از نظر فیزیولوژیکی نیز برای حفظ سلامت عملکرد ریه‌ها نیز مهم است. اما اگر زیاد آه می‌کشید چه دلیلی می‌تواند داشته باشد؟ آیا ممکن است علامت بدی باشد؟

وقتی به آه کشیدن فکر می‌کنیم، معمولاً آن را با هیجانات و احساسات مرتبط می‌دانیم. اما خیلی از آه‌هایی که می‌کشیم در واقع غیرارادی‌اند. یعنی ما کنترلی روی آن‌ها نداریم. انسان به طور متوسط در عرض یک ساعت، تقریباً 12 بار ناخودآگاه آه می‌کشد. یعنی شما هر پنج دقیقه یک آه می‌کشید. این آه کشیدن‌ها در ساقه مغز و توسط سلول‌های عصبی تولید می‌شوند.

حالا اگر مکرراً آه می‌کشید چه دلیلی می‌تواند داشته باشد؟ افزایش آه کشیدن‌ها می‌تواند با چند عامل مرتبط باشد، مثلاً وضعیت روحی و هیجانی، خصوصاً اگر احساس استرس یا اضطراب دارید و یا یک عارضه‌ تنفسی پنهان

زیاد آه کشیدن می‌تواند با برخی از بیماری‌های تنفسی هم مرتبط باشد. مثلاً آسم و بیماری مزمن انسدادی ریه. سایر علائم در این عوارض شامل تند تند نفس کشیدن یا احساس نیاز به هوای بیشتر برای تنفس می‌باشد.

آه کشیدن خوب است یا بد؟ به طور کلی آه کشیدن خوب است. آه کشیدن، نقش فیزیولوژیکی مهمی در عملکرد ریه‌ها دارد اما دقیقاً چطور؟

نفس کشیدن
نفس کشیدن

وقتی شما به طور طبیعی نفس می‌کشید، کیسه‌های کوچک هوایی در ریه‌هایتان ممکن است گاهی ناگهان جمع شوند و این اتفاق، تأثیر منفی بر عملکرد ریه گذاشته و از تبادل هوایی که در این عضو روی می‌دهد می‌کاهد.

آه کشیدن کمک می‌کند تا از این تأثیرات پیشگیری شود. آه کشیدن به علت اینکه یک تنفس عمیق و طولانی است می‌تواند بیشتر کیسه‌های هوایی ریه‌تان را پُر کند.

زیاد آه کشیدن می‌تواند نشان‌دهنده‌ یک مشکل پنهان تنفسی یا اضطراب کنترل نشده و یا افسردگی باشد. اما آه کشیدن می‌تواند احساس اندوه نیز ایجاد کند.

منبع سایت طلا
ارسال نظر

تبلیغات متنی