کد خبر : 5014

تماشایی‌ترین پرتره‌ها | حیوانات

عکس‌های زیبایی که در این مقاله شاهد آن خواهید بود نتیجه سال‌ها فعالیت یک عکاس خلاقِ اهل کشور پرو است.

به گزارش ورنداز :

 عکس‌های زیبایی که در این مقاله شاهد آن خواهید بود نتیجه سال‌ها فعالیت یک عکاس خلاقِ اهل کشور پرو است. پدرو خارکه کرِبس این روزها به دلیل پرتره‌های حیواناتش بسیار مورد توجه قرار گرفته است و بسیاری دلیل این توجه را وضوح و دقت عکس‌های پدرو از حیواناتی می‌دانند که عمدتا به دلایل مختلف نمی‌توان به آن‌ها خیلی نزدیک شد. با این وجود پدرو خارکه از همین حیوانات وحشی پرتره‌هایی ثبت کرده است که گویی حیوانِ سوژه عکاسی برای ثبت یک پرتره عالی در نهایت همکاری با عکاس، ژستِ خاصی گرفته است و به همین دلیل است که بسیاری فکر می‌کنند هنر خارکه نقاشی است و نه یک عکس از یک حیوان وحشیپدرو خارکه کربس تقریبا مانند تمام عکاسان علاقمند به حیات وحش در درجه اول خود را عاشق طبیعت و جاندارانِ موجود در آن می‌داند و در تمام سال‌های فعالیتش به انحای مختلف سعی کرده نظر مخاطبینش را به وضعیت ناگوار طبیعت جلب کند. وضعیت ناگواری که با توجه به سطحی از تکنولوژی که بشر امروز به آن دسترسی دارد، بیش از آن‌که واقعی به نظر برسد همانند یک کابوس وحشتناک است. برای نمونه در 50 سالِ گذشته بیش از نیمی از جاندارانِ ساکن روی کره زمین به دلایل مختلف از بین رفته‌اند. ترسناک است، نه؟

تماشایی‌ترین پرتره‌ها از حیوانات وحشی را ببینید

وقتی از پدرو خارکه درباره همن پروژه ثبت پرتره از حیوانات وحشی پرسش می‌شود، او این‌چنین پاسخ می‌دهد:"در حقیقت من سال‌های زیادی را صرف آماده‌سازی شرایط برای انجام این پروژه یعنی ثبت پرتره از حیوانات وحشی در شرایطی شبیه استودیو کرده‌ام. برای تحقق ان سال‌هاست که از نزدیک با تقریبا تمام حیوانات ارتباط فیزیکی دارم چرا که برای ثبت چنین عکس‌هایی نیاز است بسیار به حیوان نزدیک شوید و نزدیکی شما او را دچار اضطراب نکند. بیشتر این عکس‌ها در سراسر دنیا در مناطق محافظت شده، باغ وحش‌ها و پناه‌گاه‌های حیوانات ثبت شده و سوژه‌های این پرتره‌ها عمدتا یا در اسارت کامل بودند یا نیمه آزاد."

تماشایی‌ترین پرتره‌ها از حیوانات وحشی را ببینید

عکاس پرویی خیلی زود سراغ دلیل اصلی کارش می‌رود:" به تازگی در پروژه‌ای مشترک با باغ وحش مادرید، سراغ حیواناتی رفتم که به شدت در خطر انقراض کامل قرار دارند و با همکاری شهردار مادرید قرار شد آن عکس‌ها برای تلنگر زدن به احساسات و وجدان مردم به صورت دائمی در معرض دید اهالی مادرید قرار گیرد. هدف اصلی من از انجام این پروژه‌ها آگاهی بخشی درباره وضعیت بغرنج طبیعت کره زمین و ساکنانِ بی‌زبانِ آن است و به همین منظور بارها از حیوانات در پناه‌گاه‌هایی در سراسر دنیا عکاسی کرده‌ام و بارها برای تماشای گونه‌هایی که از دست قاچاقچیانِ حیوانات نجات پیدا کرده‌اند، نیمی از کره زمین را پیموده‌ام."

تماشایی‌ترین پرتره‌ها از حیوانات وحشی را ببینید

اگر دستی در هنر عکاسی داشته باشید یا فقط دارای چشمان تیزبینی باشید، حتما متوجه نگاه خاص سوژه‌های عکس‌های پدرو می‌شوید. هنگامی که از او درباره همین موضوع پرسش می‌شود، عکاسِ پرویی این‌گونه پاسخ می‌دهد:"کار من به صبرِ خیلی زیاد و اندکی شانس نیاز دارد. طبیعتا ترجیح می‌دادم از سوژه‌هایم در محیط استودیو عکاسی کنم، جایی که نور، رنگِ پس‌زمینه و مسائل دیگر در کنترلم باشد. اما از ابتدا می‌دانستم که شانسی برای انتقال حیوانات وحشی و عظیم‌الجثه به استودیو ندارم."

تماشایی‌ترین پرتره‌ها از حیوانات وحشی را ببینید

خارکه درباره پس‌زمینه تیره موجود در عکس‌هایش هم توضیحاتی می‌دهد که شاید برای آن دسته از مخاطبان برترین‌ها که علاقمند به این هنر هستند، جالب باشد:"اگر شانسِ عکاسی در استودیو وجود ندارد باید بگویم برای ایجاد چنین پس‌زمینه‌ای متدهای متفاوتی رایج است. اولین روش که خیلی رایج نیست قرار دادن حیوان در محیط زندگیش در جلوی یک غار یا پس‌زمینه‌ای به صورت طبیعی تاریک است. روش دوم استفاده از چندین فلش و نور مصنوعی است و بعد با بهره بردن از تکنیک‌هایی در دوربینتان می‌توانید به چنین پس‌زمینه‌ای برسید و آخرین متد تاریک کردن پس‌زمینه یا اصطلاحا سوزاندنِ آن در مرحله پس تولید یا Postproduction است."

تماشایی‌ترین پرتره‌ها از حیوانات وحشی را ببینید

"هر حیوان عادات رفتاری خاص خودش را دارد و برای چنین پروژه‌ای بسیار مفید است اگر بدانید سوژه شما چهشخصیت و عادات رفتاری دارد و برای نمونه در چه زمانی بیشتر از همیشه فعال و سرخوش است." پدرو خارکه ادامه می‌دهد:"علاوه بر آن چون من تقریبا همیشه با نور طبیعی کار کردم بسیار لازم بود از وضعیت آب و هوا مطلع باشم."

تماشایی‌ترین پرتره‌ها از حیوانات وحشی را ببینید

پدرو درباره آخرین مرحله کارش هم چنین توضیح می‌دهد:"آخرین و سخت‌ترین مرحله برای من، مرحله انتخاب بهترین عکس است. بعد از وقت گذراندن با سوژه و عکاسی باید در تنهایی تصمیم بگیرم کدام یکی از صدها عکس گرفته شده از سوژه از بقیه بهتر است. بعد از آن به مرحله پس‌تولید و کار روی عکس می‌رسیم. البته بیشتر این عکس‌ها در این مرحله دچار تغییر عمده‌ای نشده‌اند و تنها در مورد تعداد کمی از عکس‌ها لازم بود روی رنگ پس‌زمینه و موارد جزئی دیگر کار شود."

تماشایی‌ترین پرتره‌ها از حیوانات وحشی را ببینید

در نهایت در پرسشی شخصی‌تر از پدرو پرسیده شد بیشتر از همه دوست دارد از چه حیوانی عکاسی کند:"صدها گونه حیوان در خطر انقراض در دنیا وجود دارند که واقعا دسترسی به آن‌ها سخت است و طبعا هرچه حیوان کم‌یاب‌تر باشد بیشتر دوست دارم از آن عکاسی کنم و مخاطبانم را درباره شرایط آن گونه آگاه کنم. برای پاسخ دقیق به پرسشتان می‌توانم به میمون دماغ طلایی موجود در چین یا پانداهای اندکی که در برنامه جفت‌گیری قرار دارند اشاره کنم. پلنگ برفی یا سفید هم گونه‌ای است که حاضرم بارها و بارها سفر کنم تا شاید بتوانم شانس عکاسی از آن را داشته باشم."

تماشایی‌ترین پرتره‌ها از حیوانات وحشی را ببینید

درنهایت ضمن اینکه امیدوارم از تماشای این پرتره‌های سحرانگیز و تماشایی لذت ببریدامیدوارم همه ما شاهد روزی باشیم که در سرزمین خودمان ایران هم احترام بیشتری برای طبیعت بکر و گونه‌های جانوری متنوع کشورمان قائل باشیم و قدر پتانسیل بالای کشورمان در این زمینه بهتر دانسته شود.

تماشایی‌ترین پرتره‌ها از حیوانات وحشی را ببینید

تماشایی‌ترین پرتره‌ها از حیوانات وحشی را ببینید

تماشایی‌ترین پرتره‌ها از حیوانات وحشی را ببینید

 
 

 

منبع برترینها
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی