کد خبر : 4035

بهترین حالت موز

بهترین و سالم‌ ترین حالت و رنگ موز برای خوردن کدام است؟ سبز نارس، زرد یا قهوه‌ای رسیده؟

به گزارش ورنداز :

_فواید موز سبز

تحقیقات نشان داده است که موز نارس و سبز ۲۰ برابر موز رسیده دارای نشاسته مقاوم است.

نشاسته مقاوم نوعی نشاسته است که بدن برای تجزیه آن تلاش می کند (یعنی در برابر فرآیند گوارش مقاومت می کند). بنابراین، مستقیماً از روده عبور می کند.

این امر سرعت تبدیل کربوهیدرات های موجود در میوه به گلوکز و جذب در خون را کاهش می دهد.

نشاسته مقاوم نه تنها برای ثابت نگه داشتن سطح قند خون مفید است، بلکه باکتری های «خوب» در روده بزرگ نیز از آن تغذیه می کنند.

به گفته پروفسور گوردون کارلسون، مشاور جراح معده، او هر روز یک موز نسبتا نارس می خورد تا سلامت روده خود را تقویت کند. 

 موز سبز می تواند به علائم گوارشی (مانند اسهال و یبوست) و بیماری ها (مانند سرطان روده) کمک کند.

خوردن موز سبز ممکن است در پیشگیری یا درمان دیابت نوع ۲ نیز مفید باشد.

_فواید موز زرد

دکتر سارا شنکر، متخصص تغذیه می گوید: « موز زرد منبع خوبی برای آزادسازی سریع انرژی برای ورزشکاران است.

مقادیر کمتر نشاسته مقاوم همچنین به این معنی است که موز زرد راحت تر هضم می شود. اگر مشکلات گوارشی دارید، موز سبز می تواند احساس نفخ یا گاز گرفتگی در شما ایجاد کند.

به گفته دکتر شنکر، مزایای سلامتی موز زرد بر موز سبز برتری دارد.

او افزود: «موز حاوی چندین ترکیب مانند کاروتنوئیدها است که با سلامت چشم و پیشگیری از سرطان مرتبط هستند و با رسیده‌تر شدن موز «در دسترس‌تر» (در دسترس بدن) می‌شوند.

موز حاوی ویتامین های گروه B و همچنین ویتامین های آنتی اکسیدانی A و C، به علاوه مواد معدنی آهن، منیزیم، منگنز و پتاسیم است.

برخی از این ریزمغذی ها با بالا رفتن سن موز از بین می روند، اما سطوح آنتی اکسیدانی که به حمایت از سیستم ایمنی کمک می کند، به اوج خود می رسد.

_فواید موز زرد با لکه های قهوه ای

لکه های قهوه ای روی یک موز بسیار رسیده نشان می دهد که نشاسته بیشتری به قند تبدیل شده است.

دانشمندان دریافته‌اند که یک موز کاملا رسیده ماده‌ای به نام فاکتور نکروز تومور  تولید می‌کند که توانایی مبارزه با سلول‌های غیرطبیعی را دارد و ایمنی ما را در برابر سرطان تقویت می‌کند.

در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۹ در مجله تحقیقات علوم و فناوری غذایی منتشر شد، دانشمندان دانشگاه Teikyo در ژاپن دریافتند که موز با لکه‌های تیره هشت برابر بیشتر از موز با پوست سبز در افزایش قدرت گلبول‌های سفید خون (که با عفونت مبارزه می‌کنند) موثر است.

آنها گزارش دادند که درجه اثر ضد سرطانی میوه با درجه رسیدگی مطابقت دارد – هر چه تعداد تکه های موز بیشتر باشد، قدرت تقویت ایمنی آن بیشتر است.

_موز قهوه ای رنگ

موز گاز اتیلن تولید می کند، یک ترکیب طبیعی که فرآیند رسیدن را تنظیم می کند و باعث قهوه ای شدن آنها می شود.

این باعث تغییر بافت و طعم و همچنین ارزش غذایی آنها می شود. هنگامی که موز بیش از حد رسیده می شود، مقدار زیادی نشاسته به قند تبدیل می شود و آن را به یک منبع طبیعی عالی شیرین تبدیل می کند.

استفاده از موز بیش از حد رسیده به جای شکر، راه سالم تری برای شیرین کردن غذا است، زیرا موز چندین ماده مغذی ضروری را فراهم می کند: پتاسیم، ویتامین B6، فولات و مقداری ویتامین C.

در نهایت، موز بیش از حد رسیده می تواند شروع به تخمیر کند و بسیاری از مزایای تغذیه ای خود را از دست بدهد. ممکن است بوی آن ها بیشتر شبیه الکل باشد تا شکر، و می توانند تا ۰.۵ گرم الکل در هر موز وجود داشته باشند.

مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است که می توانید اتانول (الکل) را از موز بسیار رسیده استخراج کنید؛ اما فقط پس از افزودن مخمر و شکر.

منبع مجله ژوان
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی