کد خبر : 3210

سلامت

بر اساس مطالعه‌ای که در مجله رویال سوسایتی اوپن ساینس منتشر شده است، دانشمندان نشان داده‌اند که برخلاف انتظارها، قارچ‌ها قادر به گفت‌وگو با یکدیگر هستند. این مطالعات که با هدایت اندرو آداماتزکی، استاد آزمایشگاه محاسبات غیر متعارف در دانشگاه غرب انگلستان، صورت گرفته، بر روی بررسی چهار گونه قارچ متمرکز شده است.

به گزارش ورنداز :

مانی که لوئیس کارول در سال ۱۸۶۵ کتاب ماجرا‌های آلیس در سرزمین عجایب را نوشت، سناریو‌های غیرقابل تصوری مانند سیگار کشیدن گربه و قارچ‌های سخنگو را بیان کرد. هرچند هیچ یک در آن زمان ریشه در علم نداشتند، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که قارچ‌ها واقعاً با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و دایره واژگانی معادل ۵۰ کلمه دارند.

بر اساس مطالعه‌ای که در مجله رویال سوسایتی اوپن ساینس منتشر شده است، دانشمندان نشان داده‌اند که برخلاف انتظارها، قارچ‌ها قادر به گفت‌وگو با یکدیگر هستند. این مطالعات که با هدایت اندرو آداماتزکی، استاد آزمایشگاه محاسبات غیر متعارف در دانشگاه غرب انگلستان، صورت گرفته، بر روی بررسی چهار گونه قارچ متمرکز شده است.

آداماتزکی بیان داشت در شرایط خاصی، قارچ‌ها سیگنال‌های الکتریکی تولید می‌کنند. به طور معمول، تعدادی قارچ از یک میسلیوم (شبکه‌ای ریشه مانند از رشته‌های مشابه نورون‌های بدن انسان) رشد می‌کنند و در صورت تولید تکانه‌های الکتریکی توسط یک قارچ، تکانه‌ها از طریق میسلیوم به قارچ‌های دیگری که از همان شبکه رشد می‌کنند، انتقال می‌یابد.

هرچند شبکه ارتباطی ارگانیسم‌های موجود در یک اکوسیستم همچون جنگل به نوبه خود شگفت انگیز است، آداماتزکی یک گام به جلو برداشته و برای اولین بار زبان قارچ‌ها را مورد بررسی قرار داده است.

قارچ ها با واژگان 50 کلمه ای با هم صحبت می کنند.. تولیدی

او گفت: «با فرض اینکه قارچ‌ها از طریق سنبله‌هایی برای برقراری ارتباط با یکدیگر استفاده می‌کنند، می‌توانیم نشان دهیم که توزیع طول کلمات مورد استفاده قارچ‌ها با زبان‌های انسانی مطابقت دارد. ما متوجه شدیم که اندازه واژگان قارچی می‌تواند تا ۵۰ کلمه باشد، با این حال، واژگان اصلی کلمات پرکاربرد آن‌ها از ۱۵ تا ۲۰ کلمه تجاوز نمی‌کند.»

آداماتزکی برای آزمودن صحت فرضیه خود مبنی بر اینکه قارچ‌ها از زبان قابل شناسایی استفاده می‌کنند، روی چهار گونه خاص از قارچ‌ها یعنی enoki, split gill, ghost, caterpillar مطالعات خود را متمرکز کرد.

آداماتزکی برای تجزیه و تحلیل خروجی الکتریکی هر گونه، الکترود‌های ریزی را در بستر یا سطحی که هر قارچ در آن رشد می‌کرد، وارد کرد. به گفته گاردین، قارچ split gill بیشترین نتایج حاصل از بررسی‌های تکانه‌های الکتریکی را به همراه داشت.

منبع اصلی تغذیه قارچ split gill چوب زنده است. آداماتزکی بیان داشت که در هنگام تماس رشته‌های هیف میسلیوم‌ها با تکه‌های چوب، قارچ‌های split gill سیگنال‌های الکتریکی تولید می‌کند تا سایر قارچ‌های موجود در شبکه خود را از وجود یک منبع تغذیه آگاه کند.

آداماتزکی گفت: «ما همچنان نمی‌دانیم که آیا رابطه مستقیمی بین الگو‌های سیگنال‌های الکتریکی در قارچ‌ها و گفتار انسان وجود دارد یا خیر.» او افزود: «احتمال صحت این موضوع کم است. اما شباهت‌های زیادی در پردازش اطلاعات در بستر‌های زنده طبقات، خانواده‌ها و گونه‌های مختلف ارگانیسم‌ها وجود دارد. با این حال، من فقط کنجکاو بودم تا اطلاعات مربوط به سیگنال‌های الکتریکی تولید شده توسط قارچ‌ها را با سیگنال‌های مرتبط با گفتار انسان مقایسه کنم.»

آداماتزکی اظهار داشت که این سیگنال‌های تولید شده با زوزه‌های گرگ‌ها تفاوتی ندارند. بر اساس گزارش نشنال جئوگرافیک، گرگ‌ها به دلایل مختلف، همچون آگاه کردن دسته خود از شکارچیان یا موقعیت طعمه، مکان خود را به طور منظم به افراد دسته خود اطلاع می‌دهند.

هنگامی که آداماتزکی متوجه شد این سیگنال‌های الکتریکی به صورت خوشه‌های خاصی در دستگاه ثبت می‌شوند، با فرمول‌های ریاضی به تجزیه و تحلیل آن‌ها پرداخت. او نه تنها متوجه شد که این خوشه‌ها دارای واژگانی تا ۵۰ کلمه هستند، بلکه دریافت که طول کلمات قارچی آن‌ها به طرز شگفت انگیزی مشابه واژگان زبان انگلیسی است.

قارچ ها با واژگان 50 کلمه ای با هم صحبت می کنند.. تولیدی

آداماتزکی تشخیص داد که هر کلمه قارچی به طور میانگین طولی معادل ۵.۹۷ حرف دارد، این درحالی است که میانگین طول کلمات انگلیسی ۴.۸ حرف است. آداماتزکی متقاعد شده است که این الگو‌های خاص در خروجی‌های به دست آمده از بررسی‌های سیگنال‌های الکتریکی تصادفی نیست. از این رو تمایل دارد تا تحقیقات خود را در این زمینه ارتقا ببخشد و به رمزگشایی این زبان قارچی بپردازد.

آداماتزکی گفت: «با وجود این تجزیه و تحلیل ها، احتمال دیگری نیز وجود دارد؛ شاید قارچ‌ها با هم صحبت نمی‌کنند.» او در ادامه بیان داشت: «نوک‌های میسلیوم‌های در حال تکثیر، بار الکتریکی دارند. بنابراین، هنگامی که بار‌های الکتریکی از یک الکترود به الکترود دیگر حرکت می‌کند، یک قله در نمودار اختلاف پتانسیل دستگاه‌ها ثبت می‌شود.»

دانشمندان دیگر نیز نسبت به یافته‌های این مطالعه تردید دارند. به گفته دن ببر، قارچ شناس دانشگاه اکستر، داشمندان با ترجمه واقعی آنچه که این موجودات می‌گویند فاصله زیادی دارند. او خاطرنشان کرد: «اگرچه این گونه تحقیقات جالب است، اما تفسیر این اطلاعات به عنوان زبان یک ارگانیسم همچنان به تحقیق و بررسی بیشتری نیاز دارد.»

 

منبع تابناک
ارسال نظر

نظرات کاربران
  • AREN ا

    این که در برابر علم امروز ایرانیان اصلا مسئله مهمی نیست الان در ایران نه تنها قارچ ها بلکه تمام میوه ها با آدم حرف میزنند مثلا
    یکیش موزه حتی گوجه سبز کلا همه میوه ها در ایران سخنگو
    هستند

تبلیغات متنی