کد خبر : 27472

قیمت گوشت | افزایش قیمت گوشت

جزییات قیمت جدید گوشت در بازار را در این مطلب میخوانید .

به گزارش ورنداز :

قیمت گوشت در بازار 

جزییات قیمت جدید گوشت در بازار را در این مطلب میخوانید .

آرشیو قیمت پنج ماه گذشته محصولات پروتئینی نشان می‌دهد از خردادماه تاکنون هر کیلو گوشت گوساله ۲۰۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته در حالی‌که در همین مدت افزایش قیمت گوشت گوسفندی حدود ۱۰۰ هزار تومان در هر کیلوگرم بوده است.

جزییات تغییر قیمت

خردادماه امسال و در شرایطی که قیمت گوشت گوسفندی به دلیل نزدیک شدن به عید قربان و کاهش عرضه به بازار، به سرعت در حال افزایش بود هر کیلو شقه بدون دنبه گوسفندی در قصابی‌های پایتخت به طور میانگین ۴۱۰ هزار تومان به فروش می‌رسید.

این قیمت در شهریورماه تا ۵۱۰ هزار تومان هم بالا رفت اما توزیع گسترده گوشت گرم وارداتی بازار را آرام کرد و فتیله قیمت را تا پایین کشید تا جایی که مهرماه هر کیلو شقه گوسفندی در قصابی‌های تهران به ۴۹۰ تا ۵۰۰ هزار تومان رسید و در یک ماه اخیر نیز این قیمت بدون تغییر بوده است، اما همین واردات با این که به صورت دام سنگین و گوشت گرم گوساله نیز انجام شد بر قیمت این محصول در بازار تاثیرگذار نبوده است.مقایسه قیمت‌های پنج ماه اخیر نشان می‌دهد از خرداد تا امروز قیمت هر کیلو مغز ران از کیلویی ۵۰۰ هزار تومان به ۶۹۰ هزار تومان و هر کیلو راسته مغز از ۵۷۰ هزار تومان به ۷۸۰ هزار تومان افزایش یافته است. قیمت هر کیلو فیله گوساله هم در برخی قصابی‌ها تا ۹۵۰ هزار تومان بالا رفته است در حالی که تا خرداد بالاترین قیمت برای فیله ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزار تومان بود.

این قیمت‌ها در مناطق مختلف تهران ممکن است تا ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان کمتر یا بیشتر باشد اما در همه مناطق این رشد ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومانی نسبت به قیمت بهار امسال قابل مشاهده است. بخش زیادی از تقاضای مصرف گوشت گوساله متعلق به رستوران‌ها و کترینگ‌هاست اما بخشی زیادی از مصرف‌کنندگان خانگی نیز به مصرف آن تمایل دارند و این گوشت با توجه به چربی کمتر در مقایسه با گوشت گوسفندی، جزو رژیم غذایی بخشی از بیماران و ورزشکاران نیز محسوب می‌شود. با این حال در ماه‌های اخیر رشد شدید قیمت این محصول تحت‌الشعاع گرانی گوشت گوسفندی قرار گرفته و توجهی به آن نشده است

کاهش عرضه دلیل رشد قیمت

فعالان بازار مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت گوشت گوساله را همانند گوشت گوسفندی، کاهش عرضه عنوان می‌کنند. نایب رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گاوی تهران در این‌باره گفت: در ماه‌های گذشته در کنار کشتار ضعیف، واردات گوشت منجمد برزیلی که نقش مهمی در تنظیم بازار داشت متوقف شد و این موضوع به رشد قیمت دامن زد. سید مهدی میرزا امین افزود: رستوران‌ها، تالارها و تولیدکنندگان سوسیس و کالباس که به طور معمول نیازشان را از گوشت منجمد تامین می‌کردند با توقف واردات به خرید گوشت گرم داخلی روی آوردند و این موضوع تقاضا را به شدت افزایش داد.

به گفته این فعال صنفی، فیله و راسته که بیشترین تقاضای خرید را دارد تنها ۵ کیلوگرم از وزن ۳۰۰ کیلوگرمی یک گوساله را تشکیل می‌دهد که با کاهش کشتار، میزان عرضه راسته و فیله هم کاهش پیدا کرد و قیمت‌ها را به شدت بالا برد تا جایی که قیمت فیله به بیش از ۸۰۰ هزار تومان رسید. نایب رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گاوی، اختلاف قیمت امروز گوشت گوساله نسبت به بهار امسال را ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار تومان عنوان کرد و افزایش قیمت بیش از این را گرانفروشی دانست. میرزا امین با اشاره به آغاز واردات و تاثیر آن بر تعدیل قیمت در بازار گفت: با توزیع گوشت‌های وارداتی قیمت در هفته‌های اخیر کاهش داشته و به اعتقاد من تداوم واردات می‌تواند تا قیمت‌ها را پایان سال به همان قیمت اردیبهشت برساند.

واردات گوشت گرم و آرامش بازار

دولت با توجه به افزایش شدید قیمت گوشت قرمز واردات این محصول را از شهریورماه آغاز کرد. به گفته قائم مقام وزارت جهاد کشاورزی، واردات روزانه ۲۰۰ تن گوشت گرم شامل ۱۲۰ تن گوسفندی و ۸۰ تن دام زنده سنگین، امروز به روزانه ۲۵۰ تن رسیده و گوشت گرم گوساله هم به محصولات وارداتی افزوده شده است. این واردات روند رو به رشد قیمت را متوقف و بازار این محصول را تا حدودی آرام کرد.

با این حال کاهش تقاضا با توجه به قیمت‌های بالا در این بازار چه برای گوشت گوسفندی و چه گوساله، به شدت مشهود است. تا جایی که مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور عرضه گوشت گرم در کالابرگ را به عنوان راهکار مطرح کرده است. افشین صدر دادرس با اشاره در این زمینه گفته است: درحال‌حاضر فقط گوشت منجمد گوساله در کالا برگ عرضه می‌شود، ولی می‌توان با عرضه گوشت گرم این شرایط را فراهم آورد که مردم به آن دسترسی بیشتری داشته باشند.

منبع فردای اقتصاد
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی