کد خبر : 26985

قیمت گوشت | قیمت گوشت در بازار

جدیدترین قیمت گوشت دربازار را که ظاهرا سیر نزولی داشته را در این مطلب میخوانید

به گزارش ورنداز :

قیمت گوشت در بازار 

جدیدترین قیمت گوشت دربازار را که ظاهرا سیر نزولی داشته را در این مطلب میخوانید 

قیمت گوشت 

علی‌اصغر ملکی" درباره قیمت دام زنده و گوشت قرمز در بازار اظهار کرد که در حال حاضر گوشت گوسفندی مورد نیاز کشور از تولید داخلی و واردات تامین می‌شود. اما با افزایش تقاضا در فصل سرما، به احتمال زیاد نیاز به افزایش حجم واردات خواهد بود.

وی ادامه داد که قیمت هر کیلوگرم دام زنده گوسفندی بره درجه یک در حال حاضر بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است و قیمت هر کیلوگرم لاشه بدون دنبه در بازار بین ۴۶۰ تا ۴۸۰ هزار تومان متغیر است.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی همچنین اظهار کرد که دام زنده شامل ماده و میش و بز نیز در بازار قیمتی میان ۱۶۰ تا ۱۸۰ هزار تومان دارد و قیمت لاشه آن باید در محدوده ۴۲۰ تا ۴۳۰ هزار تومان قرار گیرد. وی تاکید کرد که افراد باید به نوع دام‌های کشتاری آشنا شوند تا از تفاوت‌های قیمتی در بازار اطلاع داشته باشند و از اجحاف به مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان جلوگیری شود. او همچنین به اهمیت توعه و قیمتگذاری منصفانه دام‌ها در بازار اشاره دارد

بهم هم ریختگی بازار گوشت قرمز دلایل متعددی دارد که "علی‌اصغر ملکی" به برخی از این عوامل اشاره کرد:

  1. کمبود دام: خشکسالی‌ها و کمبود منابع آبی در کشور می‌تواند باعث کاهش تعداد دام‌ها و کشتار آنها شود. این موضوع باعث کمبود دام در بازار می‌شود و تأثیر بر قیمت‌ها می‌گذارد.

  2. افزایش تمام شده تولید: هزینه‌های تمام شده تولید مثل هزینه‌های خوراک دام، داروها و نگهداری افزایش یافته است که این باعث افزایش قیمت نهایی گوشت می‌شود.

  3. تقاضا در فصل سرما: تقاضا برای گوشت قرمز در فصل سرما افزایش می‌یابد، به خصوص در مراسم‌ها و جشن‌های خانوادگی. این افزایش تقاضا می‌تواند باعث افزایش قیمت‌ها شود.

  4. کشتار دام‌های مولد: کشتار دام‌های مولد دو تا سه سال گذشته به دلیل خشکسالی و کمبود نهاد در بازار تولیدکنندگان انجام شده است. این موضوع باعث کمبود دام در بازار می‌شود و به افزایش قیمت‌ها منجر می‌شود.

  5. عدم نظارت: عدم نظارت مناسب در بازار ممکن است به افزایش ناپایداری قیمت‌ها و به هم ریختگی بازار منجر شودعلت کاهش عرضه دام زنده گوساله به بازار می‌تواند به عوامل زیر باشد:

    عرضه دام زنده گوساله به بازار کاهش یافت

    ملکی گفت: اکنون قیمت هر کیلوگرم دام زنده سنگین گوساله بین ۲۰۰ تا ۲۱۰ هزار تومان است؛ بنابراین عرضه دام زنده گوساله به کشتارگاه‌ها کاهش یافته است.

    وی علت کاهش عرضه دام را ناشی از هزینه‌های بالای تمام شده تولید دانست و افزود: دامدار برای تولید ۷۰۰ گرم گوشت، باید روزانه بین ۷ تا ۷.۵ کیلوگرم خوراک دام تامین کند، بنابراین تولیدکنندگان دام را با وزن پایین و قیمت ارزان روانه بازار نمی‌کنند، از سوی دیگر به دلیل گران بودن قیمت دام سنگین برخی واحدهای کشتارگاهی توان خرید ندارند به طور مثال یک دام زنده گوساله اگر وزنی بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم داشته باشد با نرخ امروز بین ۸۰۰ میلیون و تا یک میلیارد تومان قیمت دارد که در کشتار تعداد بالا رقم قابل توجهی است.

    این مقام صنفی تصریح کرد: همچنین به دلیل عرضه بی‌استخوان گوشت گوساله این محصول مورد اقبال قرار گرفته و میزان تقاضا برای آن نسبت به گوشت گوسفندی افزایش یافته است؛ بنابراین اکنون عرضه و تقاضا این محصول در بازار با یکدیگر همخوانی ندارد؛ بنابراین اکنون هم با کاهش کشتار و عرضه دام زنده گوساله و روبه‌رو هستیم که این امر می‌تواند باعث نوسان بازار گوشت قرمز شود.

    بازار گوشت به‌زودی متعادل خواهد شد

    رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی اظهارکرد: اکنون دولت برای حمایت از مصرف‌کنندگان، اقدام به تامین ارز برای تجار جهت واردات گوشت گوساله منجمد از برزیل کرده تا این گوشت جذب صنف و صنعت شود و فشار از روی بازار گوشت داخلی برداشته شود.

    ملکی بر این باور است که در صورت تداوم و افزایش حجم واردات گوشت گوسفندی و گوساله گرم و منجمد بازار به‌زودی تنظیم خواهد شد و ما در ماه‌های آینده نگرانی برای بازار این محصول نخواهیم داشت.

    1. هزینه‌های بالا: تمام شده تولید دام به دلیل افزایش هزینه‌هایی مثل خوراک دام، داروها و نگهداری افزایش یافته است. این باعث می‌شود که دامداران نتوانند دام‌های با وزن بالا را با قیمت مناسب به بازار عرضه کنند.

    2. تقاضا برای برخی محصولات گوشت: تقاضا برای برخی محصولات گوشت مانند گوشت بی‌استخوان گوساله افزایش یافته و این ممکن است باعث کاهش عرضه دام زنده گوساله شود.

    3. نوسانات بازار: نوسانات بازار و تفاوت بین عرضه و تقاضا ممکن است باعث کاهش عرضه دام زنده گوساله شود.

    دولت اقداماتی مانند تامین ارز برای واردات گوشت گوساله انجام می‌دهد تا بازار تنظیم شود و فشار از روی بازار گوشت داخلی کم شود. افزایش واردات گوشت گوساله می‌تواند به تثبیت بازار کمک کند و در آینده بازار این محصول را بهبود

ارسال نظر

تبلیغات متنی