کد خبر : 25816

سرقت گوشی | جلوگیری از دسترسی دزد با اطلاعات گوشی

چند قدم ضروری برای جلوگیری از دسترس خارج کردن گوشی تان توسط دزد در این مطلب میخوانید

به گزارش ورنداز :

اقدامات جلوگیری از دسترس خارج کردن گوشی( تلفن همراه ) توسط سارق

چند قدم ضروری برای جلوگیری از دسترس خارج کردن گوشی تان توسط دزد در این مطلب میخوانید زمانی که گوشی شما به سرقت می‌رود ممکن است نگران اطلاعات خصوصی خود در دستگاه باشید که خوشبختانه راه حلی برای این مشکل در اندروید و iOS وجود دارد.

در این گزارش نحوه قفل کردن تلفن همراه از راه دور برای جلوگیری از استفاده سارقان از آن یا درز اطلاعات آن ذکر شده است:

چگونه آیفون خود را از راه دور قفل کنیم؟

اپل به شما اجازه می‌دهد تا آیفون خود را از راه دور قفل کنید تا افراد نتوانند به اطلاعات شخصی شما دسترسی داشته باشند.با استفاده از دستگاه دیگری (مانند iPad، Mac یا لپ تاپ)، با Apple ID خود وارد حساب iCloud خود شوید و سپس Find My iPhone را فعال کنید. این اقدام به طور خودکار گزینه فعالسازی قفل اپل را روشن و از دسترسی کلاهبرداران به اطلاعات گوشی شما جلوگیری می‌کند.

همچنین می‌توانید "حالت گمشده" را روشن کرده تا موقعیت تلفن خود را ردیابی کنید و یک پیام سفارشی شده را روی صفحه نمایش خود (با جزئیات تماس خود) ارسال کنید.

توجه: شما برای اینکه بتوانید گوشب به سرقت رفته خود را قفل کنید، باید قبل از گم شدن آن، گزینه Find My را فعال کرده باشید.

چگونه گوشی اندروید را از راه دور قفل کنیم؟

برای قفل کردن دستگاه Android خود، از دستگاه دیگری برای ورود به حساب Google خود استفاده کنید و Find My Device را فعال کنید. پس از ورود به سیستم، Secure Device را انتخاب کنید و سپس یک رمز عبور جدید برای صفحه قفل تنظیم کنید. همچنین می‌توانید از راه دور دستگاه خود را از صفحه Find My Device پاک کنید.این روزها گوشی‌های هوشمند به خاطر امکانات و البته قیمت‌هایی که دارند به سوژه مورد علاقه سارقان تبدیل شده‌اند. حتما برای شما هم این اتفاق افتاده است که در اتوبوس مشغول بازی با گوشی یا عکاسی کردن در خیابان بوده‌اید که گوشی‌تان ناگهان توسط فردی که نمی‌دانستید از کجا آمده ربوده شده است یا از همه بدتر، با نشانه گرفتن اسلحه به سمت شما گوشی‌تان را با زور از دستتان قاپیده و رفته است. هیچ فرقی نمی‌کند که در چه حالتی گوشی شما به سرقت رفته باشد، آنچه مهم است این موضوع است که گوشی شما با تمام اطلاعات مهم و شخصی به دست یک سارق افتاده است.

براساس گزارش‌های منتشر شده از سوی پلیس سانفرانسیسکو، بیش از ۵۰ درصد از دزدی‌های این شهر در سال ۲۰۱۲ به سرقت گوشی‌های هوشمند مربوط بوده است. بعد از سرقت یک گوشی شاید خیلی سخت باشد که پیش‌بینی کنیم که ممکن است این گوشی الان در کجا یا دست چه کسی باشد. چون این دستگاه دیجیتالی مانند یک موتور یا یک ماشین سواری و... نیست که بتوان حداقل از روی پلاک امیدی به پیدا شدن آن داشت. یک گوشی به سرقت رفته ممکن است در دست خود سارق بماند یا به یک دوست یا خریدار متفرقه به فروش برسد یا قطعات آن جدا شده و به دست خرده‌فروشان سپرده شود. حتی در برخی موارد یک گوشی هوشمند که ظاهر سالمی هم داشته باشد به برخی کشورهای دیگر با قیمت بالاتری به فروش می‌رسد. سرنوشتی غم انگیز که می‌تواند در انتظار هرگوشی هوشمندی باشد.
راه‌های امنیتی عمومی
سیستم‌عامل هر گوشی هوشمند دو راه را برای حفاظت از اطلاعات روی گوشی، در اختیار شما می‌گذارد. اولین ویژگی، شامل تنظیمات امنیتی است که در هر سیستم‌عاملی به صورت خودکار قرار می‌گیرد تا جلوی سرقت اطلاعات را بگیرد. دومین ویژگی امنیتی، سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های مخصوصی است که توسط خود سیستم‌عامل‌ها تولید شده که کاربران می‌توانند به صورت رایگان یا پولی آنها را تهیه و روی گوشی خود نصب کنند. این اپ‌ها بعد از دزدیده شدن گوشی به ردیابی و یا پاک کردن اطلاعات گوشی شما کمک می‌کنند. pic۱
البته داشتن این دو ویژگی به معنی این نیست که قطعا بعد از دزدیده شدن گوشی شما می‌توانید مانند یک فیلم پلیسی رد گوشی خود را بگیرید و آن را پیدا کنید، چرا که سارقان خود را با هرچه پیشرفته شدن راه‌های امنیتی به روز می‌کنند و راه‌هایی برای عبور از قفل‌های امنیتی پیدا می‌کنند. همچنین اگر گوشی تنها برای استفاده از قطعات و اجزای آن دزدیده شده باشد دیگر گذاشتن رمز یا سایر اقدامات امنیتی نمی‌تواند کمکی به پیدا کردن آن کند. در ادامه به افزایش امنیتی و راه‌هایی برای ردیابی گوشی در دو سیستم عامل ios و آندروید اشاره می‌کنیم.
جلوگیری از سرقت اطلاعات و هک‌ در iOS
استفاده از رمز یا Lock code: شما می‌توانید از یک عدد چهار رقمی یا یک رمز طولانی و پیچیده شامل حروف، اعداد و فاصله به عنوان پسورد یا رمز روی گوشی خود استفاده کنید. همچنین می‌توانید با فعال کردن یک گزینه در بخش امنیتی سیستم‌عامل ios‌این امکان را داشته باشید که اگر فردی طی ۱۰ بار پسورد اشتباه را در گوشی شما وارد کرد، اطلاعات تلفن هوشمندتان به صورت کامل و خودکار پاک شود. در گوشی آی‌فون ۵s‌ علاوه‌بر این ویژگی‌ها، شما با امکان اسکن از اثر انگشت جهت شناسایی هویت فرد صاحب گوشی نیز روبه رو هستید.ویژگی قفل کردن صفحه نمایش: یکی از ویژگی‌های بسیار مهم سیستم‌عامل ios‌ این است که برخی ویژگی‌ها را بدون وارد کردن کد امنیتی در اختیار شما می‌گذارد. اگرچه شما می‌توانید با اجرای برخی نکات ایمنی که از طریق سیستم عامل ios‌در اختیارتان قرار گرفته دسترسی به اطلاعات حساس شخصی خود را محدود کنید، اما همچنان استفاده از برخی امکانات از قبیل siri‌یا دستیار صوتی، فرستادن پیامک، پاسخ به تماس‌ها و... هنوز قابل دسترس است، اما نگران نباشید شما برای جلوگیری استفاده سارق از این امکانات نیز می‌توانید از راه زیر استفاده کنید.
Settings > General > Passcode Lock.
همچنین می‌توانید مرکز کنترل و مرکز اطلاع‌رسانی از lock screen را نیز غیر‌فعال کنید. برای خاموش کردن این بخش نیز از راه زیر عمل کنید.
Settings > Control Center, and Settings > Notification Center.
ردیابی و پاک کردن اطلاعات در Ios
استفاده از اپلیکیشن Find My iPhone: این سرویس به ردیابی، مدیریت و حفاظت از گوشی شما در زمان ربوده شدن کمک می‌کند. برای استفاده از این اپ باید در سرویس icloud یک حساب کاربری داشته باشید. بعد از راه‌اندازی این حساب به صفحه icloud در تنظیمات آی‌فون رفته و گزینه find my iPhone را فعال کنید.
حالا شاید با خود فکر کنید که انجام این کارها به شما هنگام گم شدن گوشیتان چه کمکی می‌کند. وقتی گوشی شما دزدیده می‌شود اولین کاری که باید انجام دهید، رفتن به حساب خود در سایت iCloud.com و یا استفاده از اپلیکیشن Find my iPhone از طریق یک محصول با سیستم عامل ios است. با این کار شما می‌توانید گوشی به سرقت رفته خود را در apple map پیدا کنید، البته مشاهده گوشی شما روی این نقشه تنها وقتی امکان‌پذیر است که GPRS‌گوشی‌تان فعال باشد یا گوشی به اینترنت wi-fi‌عمومی (بدون نیاز به پسورد) متصل شود.
بعد از مکان‌یابی تلفن‌تان و کلیک کردن روی آیکون، می‌توانید کارهای زیادی انجام دهید. برای اولین کار می‌توانید گوشی را به مدت ۲ دقیقه با صدای بلند به صدا در‌آورید.این کار برای زمانی که مثلا گوشی‌تان را در جای خاصی مانند زیر مبل جا گذاشته باشید بسیار مفید به‌نظر می‌رسد، اما اگر از دزدیده شدن آن اطمینان پیدا کردید هیچ‌وقت از این شیوه استفاده نکنید زیرا نه تنها مزیتی برای شما ندارد بلکه تنها به سارق اطلاع می‌دهد که شما مکان گوشی‌تان را پیدا کرده‌اید. به جای این کار با پیدا کردن گوشیتان روی نقشه در اولین فرصت حالت گمشده یا Lost Mode آن را فعال کنید. با این‌کار نه‌تنها شما گزینه‌های بیشتری برای کنترل گوشی خود دارید بلکه می‌توانید موارد امنیتی سختگیرانه‌ای بیشتری را ایجاد کنید.
Lost Mode: فعال کردن حالت گم‌شده یا همان lost mode ویژگی‌های با اهمیتی را در اختیار شما می‌گذارد. از مهمترین آن این است که امکانات بیشتری را برای کنترل دستگاه ربوده شده به شما می‌دهد. برای شروع، اگر تاکنون برای دستگاه ios‌خود رمز عبور انتخاب نکرده‌اید می‌توانید با استفاده از این روش صفحه نمایش را با یک رمز عبور چهار رقمی از راه دور قفل کنید. با این کار حداقل می‌توانید مانع دسترسی سارق به اطلاعات شخصیتان روی گوشی شوید.
در قدم بعدی شما می‌توانید یک پیام به صفحه نمایش قفل شده گوشیتان ارسال کنید. شما می‌توانید یک پیام دلخواه همچون اسم، شماره تلفن‌تان یا حتی تقاضای برقراری ارتباط با کسی که تلفن‌هوشمندتان را پیدا می‌کند بفرستید.
Lost mode اجازه مشاهده مکان تلفن ‌هوشمندتان در ۲۴ ساعت گذشته را نیز می‌دهد. این مکان‌ها که توسط پین‌هایی در نقشه مشخص می‌شود به خوبی می‌تواند برای ردیابی سارق مورد استفاده قرار بگیرد. در نهایت اگر هیچ‌یک از این کارها کمکی به شما نکرد، می‌توانید دستگاه خود را به‌صورت کامل فرمت کنید. با انجام این‌کار شما توانایی ردیابی آن را از دست می‌دهید، اما رمز عبور و پیام صفحه نمایش در حالت اولیه خود باقی می‌مانند.
به یاد داشته باشید که Find my iPhone تنها زمانی فعال است که گوشی یا تبلت IOS‌شما از طریق اینترنت وای‌فای یا GPRS گوشی آنلاین باشد. اگر سارق، آی‌فون‌تان را خاموش یا آن را در حالت هواپیما قرار دهد، شما قادر به ردیابی آن نخواهید بود. همچنین اگر آنلاین نباشید نمی‌توانید دستوراتی مانند فرمت، ارسال پیام یا قفل کردن صفحه نمایش را برای گوشی‌ یا تبلت‌تان ارسال کنید.
جلوگیری از سرقت داده و هک در آندروید
اما اگر گوشی مجهز به سیستم عامل آندروید دارید می‌توانید از روش‌های زیر برای حفظ اطلاعات یا ردیابی گوشی خود استفاده کنید.
Lock code: با کمک این بخش شما می‌توانید امنیت گوشی تلفن هوشمند خود را با عدد، حروف و کاراکتر‌های خاصی بالا ببرید. همچنین می‌توانید از pattern یا الگوی رمز لمسی در سیستم عامل اندروید نیز استفاده کنید. اگر از این روش رمزگذاری استفاده می‌کنید، این نکته را فراموش نکنید که یک سارق می‌تواند این الگوی رمزی را از طریق لکه حاصل از انگشت‌تان روی صفحه نمایش تشخیص داده و آن را باز کند. درنتیجه پاک کردن صفحه نمایش تلفن‌ هوشمندتان به صورت منظم یک امر ضروری است.البته تلفن‌های هوشمند آندرویدی مجهز به سیستم عامل آندروید نسخه Jelly Bean به بالا، از قابلیت تشخیص چهره نیز برای باز کردن قفل صفحه نمایش بهره می‌برند که البته این امکان امنیت چندان بالایی ندارد.
ویژگی‌ قفل کردن صفحه نمایش:
مانند سیستم عامل iOS، آندروید نیز به شما اجازه دسترسی به تماس‌های از دست رفته و پیش نمایش پیامک‌ها را می‌دهد که این قابلیت‌ها به نسبت iOS کمتر است. شما می‌توانید این دسترسی‌ها را با رفتن به Security page در تنظیمات منو غیرفعال کنید.
حجم ویدیو: 9.38M | مدت زمان ویدیو: 00:00:46
ارسال نظر

تبلیغات متنی