کد خبر : 25434

پریود مردان | دلایل پریود در مردان

در این مطلب به ویژگی های پریود در مردان میپردازیم .آیا مردان هم همانند زنان پریود میشوند ؟

به گزارش ورنداز :

پریود مردانه 

در این مطلب به ویژگی های پریود در مردان میپردازیم .آیا مردان هم همانند زنان پریود میشوند ؟

پریود مردانه

مرد ها هم هر ماه دچار تنش هورمونی میشن و رفتار و احساسات پریشانی رو برای یک تا چند روز در ماه تجربه میکنن که کمتر دربارش صحبت میشه. اسمش عارضه بدخلقی مردانه هست یا ( Irritable male syndrome ) که اختصارا IMS میگن. با وجودی که IMS یا پریود مردان، درد و خونریزی زنانه رو نداره اما بدلیل کاهش تستوسترون تلاطمات روحی مشابه PMS زنانه رو داره با این تفاوت که شروع و طول مدت دقیقی نداره. ممکنه یک یا چند بار در ماه اتفاق بیفته و یکی دو روز طول بکشه.

پریود مردانه چیست؟

پریود یک تغییر هورمونی در بدن است که باعث ایجاد تغییراتی در بدن می‌شود و چرخه قاعدگی را به‌وجود می‌آورد. محققان دریافته‌اند که مردان دارای جنسیت منطبق بر زنان دوره‌هایی از پریود را تجربه می‌کنند.
پریود مردانه را با نام IMS یا سندروم تحریک پذیری مردانه هم شناخته می‌شود و همه مردان در طول زندگی خود آن را تجربه می‌کنند.
علائم پریود مردانه یا تجربیاتی که هر مردی در این دوره به دست می‌آورد، شباهت‌های زیادی به پریود و عادت ماهانه زنانه دارد. 

تعریف IMS

سندروم تحریک پذیری مردانه یا IMS که به عنوان پریود مردانه شناخته می‌شود، سندرومی است که در نتیجه تغییرات هورمونی در فرد به‌وجود می‌آید. 
بالا و پایین شدن میزان هورمون تستوسترون در مردان باعث بروز پریود مردانه می‌شود. باید بدانید که تستوسترون یکی از مهم‌ترین هورمون‌هایی است که نقش بسیار زیادی را در سلامت جسمی و روانی مردان ایفا می‌کند. بنابراین افت‌وخیز تستوسترون می‌تواند به عنوان علت اصلی بروز سندروم تحریک پذیری مردانه معرفی شود.

عوامل موثر در تغییر میزان تستوسترون

عوامل زیادی وجود دارد که میزان تستوسترون را در بدن مردان بالا و پایین می‌کند و تغییرات خلق‌وخو را برای او به‌وجود می‌آید. از مهم‌ترین عوامل تغییر میزان تستوسترون در افراد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

سن

یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در میزان تستوسترون در بدن، سن است. مردان با رسیدن به سن سی سالگی، بخشی از تستوسترون موجود در بدن خود را از دست می‌دهد. در واقع بالا رفتن سن باعث کاهش میزان تستوسترون در بدن فرد می‌شود.

 

تغییر در وزن و رژیم غذایی  

تغییر در وزن یا ایجاد تغییر در رژیم غذایی می‌تواند میزان تستوسترون را در بدن کاهش دهد. این عامل باعث نوسان در میزان مقدار تستوسترون می‌شود.

 

استرس

میزان استرس و اضطراب در مردان و تجربه‌ای که از اضطراب‌ها و استرس‌های روزانه به دست می‌آورند، مقدار تستوسترون موجود در بدن را کم می‌کند

اضطراب زیاد

از دیگر علائم سندروم تحریک پذیری مردانه اضطراب زیاد است. زمانی که IMS بروز می‌کند، اضطراب زیاد هم در فرد به‌وجود می‌آید.


کاهش میل جنسی

بسیاری از مردان همراه با سندروم تحریک پذیری مردانه کاهش میل جنسی را هم تجربه می‌کنند. این کاهش میل جنسی در مردان یکی از مهم‌ترین علائم پریود مردانه است.

 

 


کاهش اعتمادبه‌نفس

شاید برایتان جذاب باشد که بدانید IMS باعث کاهش اعتماد‌به‌نفس می‌شود. مردان در این دوران به شدت اعتمادبه‌نفس خودشان را از دستمی‌دهند و احساس ناکارآمدی در آن‌ها به‌وجود می‌آید.


خستگی زیاد

خستگی هم از دیگر نشانه های پریود مردانه است که بسیاری از آقایان آن را در این دوران احساس می‌کنند. بنابراین در بسیاری از موارد می‌بینید که خستگی بیش‌ازحدی در مردان بروز می‌کند.

 
گیج بودن

گیجی هم از دیگر علائم پریود مردانه به شمار می‎رود. در حقیقت برخی از مردان احساسی شبیه به گیجی را تجربه می‌کنند این احساس به این شکل است که فرد حس نارکارآمدی در برخورد با موقعیت‌ها و فعالیت‌هایشان دارد.


زودرنجی و حساسیت بیش‌ازحد

زودرنجی و حساسیت بیش‌ازحد به عنوان یکی از علائم قاعدگی در اقایان است. مردان در این دوران عموما نسبت به موقعیت‌های مختلف، اتفاقات و کارها، حساسیت بیشتری را هم تجربه می‌کنند و زودرنجی بیشتری ایجاد می‌شود. 

باید این نکته را در نظر بگیرید که لزوما همه این علائم به صورت یکجا در فرد بروز نمی‌کنند و هر کسی آن را به شیوه‌ای مختلف و با توجه به شرایط خود آن را تجربه می‌کنند. 

کمبود خواب

به‌هم‌ریختن وضعیت خواب یا در اصطلاح ابتلا به کمبود خواب، به مقدار زیادی تستوسترون بدن را کاهش می‌دهد. مردانی که بهه کمبود خواب دچارند، بیش از دیگران علائم سندروم پریود مردان را تجربه می‌کنند

علائم پریودی در مردان

پریود مردانه با علائم و نشانه‌های خاصی بروز می‌کند و با مشاهده آن‌ها می‌توان تا حدودی به وجود سندروم تحریک پذیری مردانه پی برد.
مهم‌ترین علائم در چرخه قاعدگی اقایان موارد زیر هستند:

 

افسردگی

ایجاد حالت افسردگی، ناامیدی و بی‌حوصلی که در برخی از روزهای ماه رخ می‌دهد، یکی از علائم پردیود مردانه است. این احساس افسردگی پس از طی دوره IMS به پایان می‌رسد و کاهش می‌یابد.


عصبانیت و پرخاشگری

قاعدگی در مردان با عصبانیت و پرخاشگری هم همراه است. در واقع فرد در پی تجربه افسردگی و بی‌حوصلگی عصبانیت و پرخاشگری را هم تجربه می‌کنند. آن‌ها نسبت به اتفاقات و شرایط، عصبانیت بیشتری را تجربه می‌کنند.

دلیل پریود مردانه چیست؟

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، پریودی مردانه به دلیل کاهش سطح تستوسترون در بدن مردان اتفاق می‌افتد. بنابراین در هر زمانی از ماه یا روز که میزان تستوسترون بدن به کمترین حد خود می‌رسد، پریود مردانه هم اتفاق می‌افتد و نشانه‎های آن بروز می‌کند.  

 

زمان دقیق پریود مردانه

بسیاری از افراد این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا پریود مردانه هم مانند قاعدگی زنانه زمان مشخصی دارد یا خیر؟
در پاسخ به این سوال باید گفت که پریود مردانه در هر زمانی از ماه یا روز، بسته به میزان تستوسترون بدن، رخ می‌دهد. بنابراین IMS مانند پریودی زنانه سیکل مشخصی ندارد. 
بنابراین این سیکل در هر مردی نسبت به مرد دیگر متفاوت است و نمی‌توان زمان دقیق و مشخصی را برای آن در نظر گرفت.

سندروم تحریک پذیری مردانه از چند سالگی آغاز می‌شود؟

 این سندروم در همه مردان اتفاق می‌افتد. اما دوره اوج آن در آقایان سنین بین 45 تا 50 سالگی است. در این سن میزان تستوسترون در بدن کاهش یافته و به همین دلیل IMS هم بیشتر در این سن دیده و یا احساسات ناشی از آن دیده می‌شود.


چطور می‌توانیم مردان را در دوران پریودی همراهی کنیم؟

همان اندازه که زنان در دوران عادت ماهیانه یا پریودی نیاز به حمایت روحی و روانی دارند، مردان هم نیازمند حمایت از سوی دیگران هستند و مراقبت‌های خاص از آن‌ها در این دوران از به خوبی کمک می‌کند که گذر از دوران پریود مردانه هم ساده‌تر و با عوارض کمتری باشد.
با انجام برخی رفتارها و حمایت‌ها می‌توان مردان را در این دوران همراهی کرد. از جمله این رفتارها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

ایجاد فضای آرام

از آجایی که در این دوران، مردان نسبت به اتفاقات حساس‌ترند، ایجاد کردن یک فضای آرام به‌خصوص در خانه، برای آن‌ها کمک زیادی به آرامش روحی و پشت سر گذاشتن این دوران می‌کند.
به‌ویژه اگر مردان صاحب فرزندی هستند، بهتر است فرزندان را کمی از فضای اطراف آن‌ها دور و با این کار شرایط را برای آرامش بیشتر ایجاد کرد.

 

کمک کردن در برخی کارها

کمک کردن در برخی از کارها و به عهده گرفتن بعضی از وظایف، می‌تواند تا حد زیادی مردان را در دوران پریود همراهی و حمایت کند. این فضا را در اختیار مردان قرار دهید که بتوانند کمی استراحت و فضای ذهنی و روانی خود را بازیابی کنند.

 

افزایش اعتمادبه‌نفس

مردان در دوران پریود مردانه بخش زیادی از اعتمادبه‌نفس خود را از دست می‌دهند. بنابراین افزایش اعتمادبه‌نفس و یادآوری توانایی و مهارت‌هایشان به آن‌ها، کمک بسیار زیادی به آن‌ها می‌کند.

درمان پریود در مردان

پریود در مردان یکی از اتفاقات طبیعی است که در بسیاری از مردان رخ می‌دهد و با علائم مشخصی همراه است. آشنایی با دلایل، علائم و راهکارهای همراهی با مردان می‌توان تا حد بسیار زیادی احساسات ناخوشایند ناشی از آن را کاهش داد.
اگر علائم ims در مردان بسیار شدید باشد، برای کاهش احساسات ناخوشایند آن می‌توان از شیوه‌های مختلف روان درمانی کمک گرفت. در واقع در هر مرحله‌ای از پریود مردانه کمک گرفتن از یک فرد متخصص برای صحبت کردن و آگاهی بیشتر نسبت به علائمو روش‌های بهبودی بسیار کمک‌کننده است.
بنابراین بهترین درمان برای کاهش و بهبود علائم پریود در آقایان، موارد زیر هستند:

  • استراحت بیشتر در این دوران
  • آگاهی کامل از علائم و نشانه‌های پریود آقایان
  • کمک گرفتن از درمانگر متخصص
  • تلاش برای بهبود و تقویت شرایط جسمی

 

ارسال نظر

تبلیغات متنی