کد خبر : 25086

زرشک | خشک کردن زرشک

در این مطلب به معرفی روش‌های خشک کردن زرشک می‌پردازیم.

به گزارش ورنداز :

روش خشک کردن زرشک تازه

در این مطلب به معرفی روش‌های خشک کردن زرشک می‌پردازیم.

زرشک یکی از مواد غذایی پرمصرف در آشپزی است که نگهداری نوع خشک آن به دلیل ماندگاری بیشتر، به صرفه‌تر است. این میوه به صورت تازه از درخت چیده می‌شود و طی فرآیندی مخصوص خشک می‌شود. البته خشک کردن زرشک در خانه هم قابل انجام است و چندان سخت نیست. تنها کافی است به چند نکته و اصل مهم در انجام این کار دقت داشته باشید تا خشک کردن این میوه به بهترین شکل انجام شده و زرشکی یکدست و تمیز داشته باشید. در ادامه به بررسی این نکات و بهترین روش برای خشک کردن و نگهداری زرشک در خانه می‌پردازیم.

چگونه زرشک تازه را خشک کنیم؟

مزایای خشک کردن زرشک

شاید برای شما سوال باشد که چرای باید زرشک را خشک کرد و نگهداری از آن به صورت تازه چه مشکلاتی دارد؟ در پاسخ باید گفت که خشک کردن این میوه با هدف افزایش ماندگاری آن انجام می‌شود. زرشک تازه به دلیل داشتن رطوبت داخلی خیلی زود فاسد شده و کپک می‌زند، در حالیکه با خشک کردن این میوه می‌توان از بروز این اتفاق جلوگیری کرد. به علاوه بسته‌بندی و نگهداری از زرشک خشک شده به مراتب ساده‌تر از زرشک تازه است. از دیگر مزایای خشک کردن این میوه و استفاده از نوع خشک زرشک می‌توان به طعم بهتر آن در غذا اشاره کرد.

افزایش ماندگاری زرشک

روش‌های مختلفی برای خشک کردن میوه زرشک در خانه وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به استفاده از دستگاه مخصوص خشک‌کن میوه، خشک کردن در سایه و خشک کردن در آفتاب اشاره کرد. هر کدام از این روش‌ها مزایا و معایب مختلفی دارند و ماندگاری زرشک خشک شده با آن‌ها متفاوت است. جزئیات این روش‌ها و شیوه انجام آن‌ها به شرح زیر است:

خشک کردن در انبار

قدیمی‌ترین روش خشک کردن زرشک در خانه، نگهداری این میوه در جایی تاریک تا زمان خشک شدن است. برای انجام این کار باید شاخه‌های زرشک را در انبار یا جایی که هوا در آن جریان دارد اما نوری در آنجا وجود ندارد، آویزان کنید. دانه‌های زرشک در این محیط به مرور زمان خشک می‌شوند. این روش ساده‌ترین شیوه خشک کردن این میوه نیز هست که هیچ زحمتی ندارد و رنگ زرشک‌ها در آن ثابت می‌ماند اما نتیجه‌گیری آن نسبتا طولانی است و بسته به دمای هوا چند ماهی زمان می‌برد. پس از خشک شدن کامل زرشک‌ها روی شاخه کافی است شاخه‌ها را تکان دهید تا دانه‌های زرشک از آن‌ها جدا شوند.

خشک کردن در داخل خانه

یکی دیگر از روش‌های خشک کردن میوه زرشک، خشک کردن آن‌ها در خانه است. این روش به اندازه روش قبلی ساده نیست و رنگ زرشک به اندازه روش قبل خوش‌رنگ نمی‌ماند اما سرعت نتیجه‌گیری از آن نسبت به روش قبلی بیشتر است. به منظور خشک و رطوبت زدایی زرشک‌ها با این روش ابتدا باید دانه‌های زرشک را از شاخه جدا کرد. سپس آن‌ها را به طور کامل شستشو و در آبکش ریخته تا آب اضافی آ‌ن‌ها خارج شود. در مرحله بعد باید زرشک‌ها را روی یک پارچه تمیز و ترجیحا نخی پهن کرد و در اتاقی با جریان مناسب هوا اما نسبتا تاریک قرار داد. برای خشک کردن خانگی زرشک با این روش حتی می‌توان زرشک‌ها را روبروی باد پنکه نیز قرار داد تا فرآیند خشک کردن سریع‌تر انجام شود.

خشک کردن در برابر آفتاب

بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که زرشک خود را در برابر آفتاب خشک کنند. خشک کردن زرشک در برابر آفتاب روشی سریع برای رطوب زدایی این میوه است اما یک ایراد بزرگ هم دارد و آن، تیره شدن دانه‌های زرشک خشک شده در برابر آفتاب است. با این حال با روش‌هایی مانند نصب سایه‌بان روی سینی زرشک و صرفا استفاده از گرمای آفتاب برای خشک شدن سریع‌تر، می‌توان از این روش هم استفاده کرد. البته در مورد استفاده از آفتاب برای خشک کردن و رطوبت زدایی زرشک باید به این نکته هم دقت داشته باشید که گرمای بیش از حد باعث فاسد شدن و پوسیدگی این میوه می‌شود.

استفاده از دستگاه خشک‌کن

یکی از جدیدترین روش‌ها برای خشک کردن انواع زرشک و میوه در خانه، استفاده از دستگاه مخصوص خشک‌کن میوه است. این دستگاه با دمای بالا و حرارت دادن به میوه‌ها، رطوبت و آب داخلی آن‌ها را از بین می‌برد و موجب خشک شدن میوه می‌شود. این روش کاربردی است اما مشکلاتی مانند چسبیدن دانه‌های زرشک به یکدیگر، خیس ماندن بخش‌هایی از زرشک و تیرگی این میوه را به همراه دارد.

نگهداری از زرشک خشک شده در خانه

پس از خشک کردن زرشک، نگهداری از آن بسیار ساده می‌شود. زرشک خشک شده را می‌توان تا مدتی خارج از یخچال و داخل کابینت نگهداری کرد اما برای نگهداری طولانی مدت باید آن را داخل یخچال یا فریزر قرار داد. ماندگاری زرشک فریزری بیشتر از زرشک در یخچال است اما تازگی و بافت زرشک در یخچال بهتر از زرشکی است که در فریزر نگهداری می‌شود.

منبع چی‌شی
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی