کد خبر : 24530

زعفران | کاشت زعفران | کاشت زعفران در خانه

روش کاشت زعفران در خانه را در این مطلب می اموزید

به گزارش ورنداز :

ترفند کاشت زعفران در خانه را میخوانید 

کاشت زعفران در گلدان و خانه

ترفند کاشت زعفران در گلدان و خانه با ساده ترین روش را در ادامه‌ی مطلب بخوانید.کشت گیاهان زینتی در منزل جزو علایق بسیاری از افراد است. اینکه با کاشت بذری در گلدان یا باغچه ی منزلتان و نگهداری از آن، گیاهی زیبا از دل خاک پدیدار شود حس امید را دل شما بوجود می آورد.

در این محتوا قصد داریم یک گیاه آپارتمانی منحصر به فرد به شما معرفی کنیم؛ زعفران! شاید دور از ذهن باشد که بخواهید کاشت زعفران را در خانه انجام دهید و چند گرم زعفران در منزل برداشت کنید! در اینجا میخواهیم آموزش کاشت زعفران در گلدان و خانه را با ساده ترین روش برای شما بیان کنیم.بسیاری از علاقمندان به زعفران تصور می‌کنند که این گیاه حتما باید در مزرعه کاشته شود؛ اما در حقیقت اینطور نیست. با طی کردن چند گام ساده و یادگیری مراحل کاشت زعفران در گلدان و خانه، به راحتی و بدون دردسر می‌توانید محصول با کیفیتی را در منزل پرورش دهید؛ می‌پرسید چطور؟ ما در ادامه ساده ترین روش را برای کاشتن این گیاه در منزل به شما آموزش می‌دهیم.

آموزش کاشت زعفران در گلدان و خانه با ۵ مرحله

برای پرورش یک زعفران خوب و مرغوب، حتما نیازی به مزرعه چند هزار متری ندارید. شما می‌توانید در فصل تابستان هر سال، حتی در یک فضای بسیار کوچک هم زعفران بکارید. برای این کار، فقط کافی است که ۵ مرحله ساده زیر را با دقت دنبال کنید.

مرحله اول: آماده کردن محل کشت زعفران

پیش از شروع هر کاری، باید بستر خود را برای کشت زعفران آماده کنید. اگر منزل شما باغچه دارد، باید به دنبال فضایی در آن باشید که نور خورشید به خوبی به آنجا بتابد؛ اما اگر در آپارتمان زندگی می‌کنید، نگران نباشید؛ شما می‌توانید از یک سبد سوراخ دار (سبدهای پلاستیکی میوه) یا یک گلدان سفالی که حتما کف آن چند سوراخ داشته باشد، استفاده کنید. دقت داشته باشید که سبد یا گلدان شما باید نسبتا بزرگ و حداقل عمق ۲۰ سانتی‌متری داشته‌باشد.

مرحله دوم: تهیه پیاز زعفران

کشت زعفران باکیفیت، بدون داشتن پیاز زعفران مرغوب و فاقد بیماری امکان پذیر نیست. هر چقدر هم که شما دستورهای مختلف برای آموزش کاشت زعفران در گلدان و خانه را یاد بگیرید و به درستی انجام دهید؛ اما برای کاشتن این گیاه از پیازهای نامرغوب استفاده کنید؛ فقط زحمات خودتان را هدر می‌دهید و نمی‌توانید زعفران خوش رنگ و خوش طعمی را برداشت کنید. بنابراین، برای خرید پیاز زعفران مرغوب، وسواس زیادی به خرج دهید و بهترین نمونه آن را بخرید.بر اساس گلدان یا سبدی که برای کاشتن زعفران انتخاب کردید، باید حجم مشخصی از پیاز این گیاه را خریداری کنید؛ به طور مثال، در یک سبد با عمق ۲۰ سانتی‌متر و ابعاد حدودی ۳۰ در ۳۰، حدودا به ۲۵ تا ۳۰ پیاز زعفران (تقریبا ۱ کیلو) نیاز دارید.

مرحله سوم: آماده کردن خاک محل کشت

خاک مناسب، نقش مهمی در کیفیت زعفران دارد و تهیه چنین خاکی، یکی از مراحل مهم در بحث آموزش کاشت زعفران در گلدان و خانه است. برای کاشت پیازهای زعفران، خاک شما باید مخلوطی از شن و ماسه و رس باشد (از هر کدام به میزان سی درصد). خاک‌های باغی برای این کار مناسب هستند اما بهتر است آزمایش شوند؛ برای سال اول کشت بهتر است کمی کود گاوی پوسیده ( به اندازه حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد از حجم خاک) نیز به خاک اضافه کنید. البته اگر در حجم کم و گلدانی کشت انجام میدهید نیازی نیست. اگر می‌خواهید در باغچه زعفران بکارید، خاک را با یک بیلچه شخم بزنید.مرحله چهارم: کاشت پیازهای زعفرانمهمترین مرحله در آموزش کاشت زعفران در گلدان و خانه، قرار دادن اصولی پیازهای زعفران در خاک سبد، گلدان یا باغچه است. اگر می‌خواهید پیازها را در گلدان یا سبد بکارید، ابتدا به میزان ۱۰ سانتی متر از خاکی را که آماده کرده‌اید، در کف ظرف بریزید و پس از آن پیازها را در خاک فرو کنید؛ دقت داشته باشید که اولا پیازها سالم و هیچ لکه یا سیاه شدگی بر روی آنها وجود نداشته باشد. دوم اینکه، پیازها با فاصله ۲ تا ۳ سانتی متر از یکدیگر کاشته شوند. پس از کاشتن پیازها، به ارتفاع ۱۵ تا ۲۰ سانتیمتر (حداقل ارتفاع خاک روی پیازها باید ۱۵ سانتی‌متر باشد.) خاک بر روی پیازها بریزید و مراقب باشید که در حین ریختن خاک، پیازها جابه‌جا نشوند.آبیاری اول گلدان یا سبد خود را در این مرحله انجام ندهید؛ در واقع، تا اواخر شهریور یا اوایل مهر که هوا سرد می‌شود، نباید گیاه را آبیاری کنید.

مرحله پنجم: برداشت زعفران

همانقدر که کاشت زعفران مهم است، برداشت آن نیز یکی از مراحل مهم در آموزش کاشت زعفران در گلدان و خانه و تهیه یک زعفران مرغوب خواهد بود. در اواخر شهریور یا اوایل مهر، باید آبیاری اول را بر روی گیاه انجام دهید. با کاهش دمای هوا، گل‌های زعفران از زیر خاک بیرون می‌آیند. فصل برداشت گل زعفران در آبان و آذر ماه است. بین ۲۰ روز تا حداکثر ۱ ماه پس از این زمان، آبیاری دوم انجام می‌شود. آبیاری دوم زعفران را زاج آب می گویند و با هدف کوددهی انجام میشود. دقت کنید که گل‌های زعفران باید در اسرع وقت چیده و بخش کلاله (رشته‌های قرمز و زرد وسط گل) از آن جدا شوند. در نهایت، تبریک می‌گوییم؛ زعفران شما آماده است و فقط باید این کلاله‌ها را در جایی به دور از تابش نور خورشید یا رطوبت، خشک کنید

هزینه کاشت زعفران در خانه چقدر است؟

مهمترین دغدغه علاقمندان به کشاورزی در خانه، آن هم برای کاشت زعفران خوش عطر و طعم ایرانی، هزینه مورد نیاز برای این کار است. کاشتن زعفران در خانه، هزینه زیادی ندارد و شما با یادگیری یک روش ساده آموزش کاشت زعفران در گلدان و خانه که معرفی کردیم و صرف چند صد هزار تومان برای خرید پیاز زعفران باکیفیت، چند سبد یا گلدان و مقداری خاک مناسب، می‌توانید در خانه یا حتی آپارتمان خودتان زعفران بکارید و مبلغ بسیار کمتری نسبت به خرید زعفران آماده از بازار را هزینه کنید

 

 

منبع جلد نیوز
ارسال نظر

تبلیغات متنی