کد خبر : 23871

زعفران اصل | زعفران تقلبی | روش تشخیص زعفران

در این مطلب نکاتی درباره زعفران اصل و تقلبی را می خوانید .

به گزارش ورنداز :

در این مطلب نکاتی درباره تشخیص زعفران اصل و تقلبی را می خوانید .زعفران یکی از ادویه های گران قیمت ایرانی است که به همین دلیل برخی افراد سودجو نمونه تقلبی آنرا می فروشند. با استفاده از این روش به سادگی می توانیم متوجه تقلبی بودن زعفران شویم.

مواد لازم تشخیص زعفران اصل و تقلبی 

  • زعفران مقدار کمی
  • جوش شیرین ۱ قاشق چایخوری
  • آب ۱ فنجان

نحوه تشخیص زعفران اصل و تقلبی 

مرحله اول
برای تشخیص زعفران اصل از تقلبی یک آزمایش بسیار قدیمی و ساده وجود دارد که در هر جایی می توانیم آنرا اجرا کنیم. برای اجرای این آزمایش به یک یا چند نوع زعفران، کمی جوش شیرین به عنوان محک و کمی آب نیازمندیم.
 
مرحله دوم
برای شروع به تعداد زعفران هایی که داریم فنجان آماده کرده و فنجان ها را تا نیمه از آب پر می کنیم. مثلا اگر سه نوع زعفران مختلف داریم، سه فنجان آماده می کنیم. در ادامه داخل هر فنجان نصف قاشق چایخوری جوش شیرین می ریزیم
در این مرحله با یک قاشق کوچک جوش شیرین را هم می زنیم تا به طور کامل درون آب حل شود. در ادامه از هر مدل زعفران، مقداری به فنجان ها اضافه کرده و مجددا با قاشق کمی مخلوط می کنیم تا زعفران ها رنگ بدهند. 

مرحله سومدر این مرحله با یک قاشق کوچک جوش شیرین را هم می زنیم تا به طور کامل درون آب حل شود. در ادامه از هر مدل زعفران، مقداری به فنجان ها اضافه کرده و مجددا با قاشق کمی مخلوط می کنیم تا زعفران ها رنگ بدهند.

مرحله چهارم
حالا فنجان ها را کنار می گذاریم و اجازه می دهیم رنگ زعفران ها به طور کامل خارج شود. پس از گذشت مدتی فنجان ها را بررسی می کنیم، اگر رنگ آب زرد مایل به طلایی باشد، یعنی زعفران ما اصل و با کیفیت بالا می باشد.
 
مرحله پنجم
در صورتی که رنگ زعفران بیش از اندازه مایل به نارنجی باشد، یعنی از رنگ های غیر طبیعی استفاده شده و زعفران ما تقلبی می باشد. شاید تا قبل از این آزمایش فکر می کردید که رنگ نارنجی غلیظ زعفران، دلیل اصل بودن آن می باشد.
 
مرحله ششم
البته اگر زعفران را از شرکت های شناخته شده و برندهای معتبر تهیه کنیم دیگر نگرانی این را نخواهیم داشت که زعفرانمان تقلبی باشد. برای خرید فله ای زعفران و به مقدار زیاد حتما این آزمایش را انجام دهید تا از اصل بودن زعفران مطمئن شوید.
منبع فرتاک نیوز
ارسال نظر

تبلیغات متنی