کد خبر : 2281

گل بنجامین

بنجامین درختچه ای بسیار زیبا، با قدرت تصفیه کننده هوا است که انواع مختلفی دارد و از خانواده ی بزرگ موراسه (انجیرها) محسوب می‌شود. نگهداری بنجامین به دقت زیادی نیاز دارد، از این رو در صورت رعایت نکردن بعضی نکات ممکن است این گیاه به بیماری هایی مبتلا شود که برای درمان آنها در ابتدا باید با علت آنها آشنا شوید. برای درمان رایج ترین بیماری های بنجامین و آشنایی با علت ریزش برگ بنجامین ، خشک شدن نوک برگ بنجامین و برای احیای گل بنجامین در این مقاله همراه ما باشید.

به گزارش ورنداز :

مشکلات گیاه بنجامین :

ریزش برگها یکی از بزرگترین مشکلات گیاه بنجامین است. این گیاه شرایط نگهداری متوسطی دارد اما به تغییر عوامل محیطی حساس است و چرخاندن و جابه‌جایی گلدان، سبب ریزش برگ بنجامین می‌شود. زمانی که گیاه را به تازگی خریده اید، بعد از آوردن به خانه ممکن است برخی از برگ‌های آن زرد یا قهوه‌ای ‌شوند که با توجه به شوک وارد شده به گیاه، این روند عادی است.  توجه کنید که محیط گیاه در خانه مناسب باشد تا برگ‌هایی که از این پس می‌رویند، رشد خوبی داشته باشند.

گیاه بنجامین عاشق رطوبت و نور غیر مستقیم زیاد است و در صورت فراهم نکردن رطوبت زیاد، ممکن است دچار بیماری و مشکلات شود. در ادامه با برخی از رایج ترین مشکلات بنجامین و درمان آنها آشنا می‌شویم.

علت خشک شدن نوک برگ بنجامین :

هوای گرم و خشک برای گیاه بنجامین مضر است و سبب خشک شدن برگها و در نهایت ساقه می‌شود. احیای گل بنجامین خشک شده تنها با مرطوب کردن محیط و تنظیم دما میسر است. پس آبیاری را پس از خشک شدن خاک انجام دهید و غبارپاشی یا ساخت جزیره را فراموش نکنید.

خشک شدن نوک برگ بنجامین

خشک شدن نوک برگ بنجامین

علت زرد شدن برگ بنجامین و ریزش آنها :

علت زرد شدن و سپس ریزش برگهای بنجامین آبیاری بیش از حد است و باید توجه کنید که بین دو آبیاری حتما خاک گیاه خشک شود. برای پی بردن به این موضوع باید انگشت خود را به اندازه ی 1 یا 2 سانتی متر در خاک فرو ببرید، اگر به آن خاک چسبید، آبیاری را 1 یا 2 روز دیگر انجام دهید اما در صورت نچسبیدن خاک، می‌توانید گیاه را آبیاری کنید. توجه کنید که از آب سرد و کلردار برای آبیاری استفاده نکنید.

علت ریزش برگ بنجامین ( برگهای سبز و سالم ) :

نور کم، آبیاری نامنظم، هوای سرد و جا به جایی علت ریزش برگ های سالم و سبز بنجامین است. برای درمان و جلوگیری از این مشکل گلدان را به محیط روشن تری منتقل کنید و آبیاری را به اندازه و طبق برنامه ریزی انجام دهید.

علت ریختن تمام برگهای بنجامین :

این مشکل می‌تواند ناشی از نگهداری نادرست باشد که سبب ریختن برگهای بنجامین و بی‌برگ شدن ساقه می‌شود. در صورتی که بنجامین شما به این مشکل دچار شده باشد، باید شاخه های خشک را هرس کنید و گیاه را تقویت کنید.

علت ریزش برگ بنجامین

علت ریزش برگ بنجامین

 

لکه دار شدن برگ های پایینی و ریزش آن ها : 

پدیدار شدن لکه بر روی برگها می‌تواند ناشی از سرمای شدید هوا در زمستان و یا دادن آب سرد به گیاه باشد. به یاد داشته باشید که آب باید حداقل ۱۵ درجه حرارت داشته باشد و آب ولرم برای بنجامین مناسب است. همچنین از غبار پاشی برگهای گیاه با آب سرد و کلردار خودداری کنید. 

علت سیاه شدن برگ ها :

تماس با اجسام سرد مانند شیشه و یا قرار گرفتن در دماهای پایین، سبب سیاه شدن برگهای بنجامین می‌شود. برای رفع شدن این مشکل گیاه را از از شیشه پنجره فاصله دهید و محیطی با دمای متعادل فراهم کنید.

زرد شدن برگ بنجامین

سیاه شدن برگ بنجامین

علت ریز و مریض به نظر رسیدن برگ های جدید : 

درختچه بنجامین جوان رشد نسبتا خوبی دارد و به تعویض گلدان سالیانه نیاز دارد. در صورتی که برگهای جدید توانیی باز شدن را ندارند و یا کوچکتر از برگهای دیگر رشد می‌کنند، ممکن است گلدان گیاه کوچک شده باشد. بیرون زدن ریشه ها از زهکش، بیحال بودن گیاه با وجود مناسب بودن شرایط و دیده شن ریشه ها بر روی خاک از عوامل نشاندهنده زمان تعویض گلدان است.

در صورتی که گلدان بنجامین تازه عوض شده است، گیاه را با کود مخصوص خانواده بنجامین ها و یا مخصوص گیاهان آپارتمانی تقویت کنید و خاک سطحی را با خاک نو و غنی تعویض نمایید.

سوختن نوک برگهای بنجامین و قهوه ای شدن آنها :

رطوبت کم و خشکی هوا سبب سوختن و قهوه ای شدن نوک برگها می‌شود. برای حل این مشکل از 3 روش ساخت جزیره، غبار پاشی و یا قرار دادن یک ظرف آب کنار گیاه استفاده کنید و رطوبت را افزایش دهید.

علت رشد کم بنجامین :

برای پر برگ شدن بنجامین باید نیاز های مراقبتی آن را به خوبی تامین کنید و شرایطی ایده آل برای رشد فراهم کنید. نور کافی، تقویت گیاه و تعویض گلدان سالیانه می‌تواند در رشد مجدد گیاه و پر برگ شدن آن تاثیر بسزایی داشته باشد.

توجه داشته باشید که متوقف شدن و یا رشد کم گیاه در فصل پاییز و زمستان طبیعی است و گیاه در این فصل به خواب زمستانه ‌می‌رود. 

آفات گیاه بنجامین :

علت وجود لکه های سیاه و آبکی روی برگها : 

آبیاری زیاد گیاه بنجامین سبب بروز این لکه ها و قارچ گرفتن گیاه می‌شود. برای حل این مشکل تا خشک شدن کامل خاک آبیاری را متوقف کنید و با اسپری رقیق آب و صابون برگ ها را اسپری کنید. در صورت زیاد بودن قارچ ها بهتر است از قارچ کش استفاده کنید.

علت رنگ پریده شدن برگ ها و وجود لکه های قهوه ای در زیر برگ و ساقه :

برای از بین بردن لکه ها و جلوگیری از گسترش آنها، از سموم شیمیایی استفاده کنید و بر روی لکه ها اسپری کنید. سمپاشی را هر دو هفته یکبار تکرار کنید تا علائم از بین بروند.

زرد شدن برگ بنجامین

زرد شدن برگ بنجامین

 

تار عنکبوتی شدن سطح زیرین برگ ها : 

تار عنکبوتی شدن برگها توسط کنه قرمز صورت می‌گیرد و خشکی هوا در این بیماری بسیار موثر است. با اسپری آب پرفشار روی برگها را اسپری کنید و هر دو هفته یکبار با سم حشره کش یا کنه کش گیاه را سم پاشی کنید. 

احیای گل بنجامین

علت ریختن برگ بنجامین

 

موجودات سفید پنبه ای پشت برگ ها و روی ساقه :

 عامل این اتفاق شپشک آرد آلود است که در محل اتصال ساقه به برگ و پشت برگ ها وجود دارد. بعد از مشاهده این آفت، گیاه آلوده را از باقی گیاهان جدا کنید زیرا شپشک به سرعت زیاد می‌شود و به گیاهان دیگر نیز سرایت می‌کند. برای حل این مشکل در ابتدا از سموم خانگی کمک بگیرید و در صورت نتیجه ندادن از سموم شیمیایی کنفیدور و مالاتیون استفاده کنید.

علت ریختن برگ بنجامین
منبع ایران درخت
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی