کد خبر : 2191

گیاهان آپارتمانی

ریزش برگ‌ گیاهان آپارتمانی دلایل مختلفی دارد و می‌تواند نشان‌دهنده‌ی مشکلات بزرگ یا کوچکی باشد که برای گیاه پیش آمده است. اگر گیاهان آپارتمانی شما دچار چنین مشکلی شده‌اند، ابتدا باید علت اصلی آن را پیدا کنید تا بتوانید مشکل را حل کنید.

به گزارش ورنداز :

ریزش برگ‌ گیاهان آپارتمانی؛ مشکلی رایج برای گلدان‌ها

وقتی از گیاهان آپارتمانی محبوب خودتان نگهداری می‌کنید، یکی از مشکلاتی که می‌تواند باعث شود امیدتان را برای این کار از دست بدهید ریزش برگ‌ها است چرا که تشخیص علت این اتفاق و تغییر دادن وضعیتی که گیاه در آن قرار دارد کار دشواری است.

به علاوه اینکه ممکن است دلیل ریزش برگ‌ها قرار گرفتن گیاه در یک وضعیت نامطلوب نباشد. در بسیاری از گیاهان، این ریزش برگ‌ها بخشی از مراحل رشد گیاه و یک اتفاق کاملا طبیعی است. در بسیاری از گیاهان، برگ‌هایی که در قسمت پایینی گیاه قرار دارند به‌تدریج می‌ریزند و این بخشی از چرخه‌ی زندگی طبیعی آن گیاه است.

دلایل ریزش برگ‌ گیاهان آپارتمانی

اگر گیاهی به سرعت تعداد زیادی از برگ‌ها یا برگ‌های سالم و سبز خود را از دست داد، ممکن است گیاه با یکی از مشکلات زیر مواجه شده باشد.

۱. دچار شوک شدن

ریزش برگ‌ گیاهان آپارتمانی

شایع‌ترین دلیل ریزش برگ‌ گیاهان آپارتمانی همین مسأله است و مشکلی است که به‌سختی حل می‌شود. گیاهان آپارتمانی معمولا به دلیل تغییر ناگهانی شرایط دچار شوک می‌شوند. برای نمونه، گیاهی در فضای باز شرایط مطلوبی دارد و به دلیل سرد شدن هوا مجبور می‌شوید آن را به داخل خانه بیاورید. عکس این قضیه هم باعث ایجاد شوک می‌شود؛ گیاهی که داخل خانه شرایط مطلوبی دارد و در تابستان آن را به فضای باز انتقال می‌دهید.

در واقع این شوک، واکنش گیاه به تغییرات قابل توجه در میزان دما، رطوبت، نور و عادت‌های آبیاری است. گیاهانی که به‌تازگی خریداری شده‌اند و در گلخانه شرایط ایدئالی داشته‌اند به خانه آورده می‌شوند و در شرایطی قرار می‌گیرند که به آن اندازه مطلوب نیست. این گیاهان معمولا دچار شوک می‌شوند. این همان اتفاقی است که درباره‌ی گیاهانی که به‌تازگی تکثیر شده‌اند و گیاهانی که به‌تازگی گلدان آن‌ها عوض شده است هم رخ می‌دهد.

متأسفانه، برای گیاهی که دچار شوک شده است نمی‌توانید کار زیادی انجام دهید، فقط باید امیدوار باشید تا خود گیاه با شرایط جدید سازگار شود و زنده بماند. در بیشتر مواقع شوک یک وضعیت موقت است و وقتی گیاه با شرایط جدید سازگار شد برطرف می‌شود.

اگر می‌خواهید گیاهی را به فضای باز انتقال دهید، این کار را به‌تدریج انجام دهید. به‌تدریج ساعت‌هایی که گیاه را در فضای باز نگه می‌دارید بیشتر کنید تا گیاه با شرایط جدید سازگار شود. اگر تصمیم دارید گیاه خود را در زمستان به داخل خانه بیاورید، همین نکته را رعایت کنید. از پاییز شروع کنید و گیاه را در بازه‌های زمانی کوتاه به داخل خانه بیاورید و به‌تدریج این بازه‌های زمانی را افزایش دهید تا گیاه با شرایط داخل خانه سازگار شود.

۲. آمادگی برای تغییر فصل

فرقی نمی‌کند که گیاه را به فضای داخل خانه یا خارج از آن انتقال داده باشید یا نه. حتی در فضای داخل خانه هم تغییرات فصل می‌تواند باعث تغییرات شدید دمای هوا شود. به‌خصوص اگر گلدان‌ها را در جایی که قرار داده باشید که در معرض گردش هوا قرار داشته باشند. در این شرایط هم باید گیاه را برای تغییرات دما و تغییر فصل‌ها آماده کنید.

در مطلب زیر قبلا درباره‌ی تغییرات فصل و گیاهان آپارتمانی مفصل صحبت کرده‌ایم. این مطلب را بخوانید و گل‌های آپارتمانی را برای تغییر شرایط آماده کنید؛

 

ممکن است ریزش برگ‌ها در گیاهان آپارتمانی منظره‌ی آشفته‌ای ایجاد کند اما جالب است بدانید گیاهان آپارتمانی می‌توانند هوای داخل خانه را تصفیه کنند و استرس را کاهش دهند. در واقع گیاهان آپارتمانی مواد حساسیت‌زا و سموم موجود در هوای خانه و محل کار را از طریق فتوسنتز جذب می‌کنند.

۳. کمبود رطوبت

ریزش برگ‌ گیاهان آپارتمانی

بسیاری از گیاهان آپارتمانی از گیاهان گرمسیری هستند و وقتی در هوای سرد یا خشک از آن‌ها نگهداری می‌شود، ممکن است با ریزش برگ‌ها واکنش نشان دهند.

این یک واکنش طبیعی است چرا که گیاه در تلاش است با کاهش تعداد برگ‌ها از صدمه دیدن به دلیل کمبود رطوبت جلوگیری کند. در واقع هر چه تعداد برگ‌ها بیشتر باشد گیاه به رطوبت بیشتری نیاز دارد. تفاوت این شرایط با وقتی که گیاه دچار شوک می‌شود آن است که این‌گونه تغییر کلی آب‌وهوا به تدریج روی گیاه تأثیر می‌گذارد.

قرار دادن گلدان روی یک سینی پر از سنگ‌ریزه که همیشه مرطوب است می‌تواند به افزایش رطوبت کمک کند. همچنین می‌توانید به صورت منظم روی گیاه غبارپاشی کنید. با این کار از خشک شدن برگ‌های گیاه جلوگیری می‌کنید.

 

۴. آسیب‌های فیزیکی

گیاهانی که در مکان‌های شلوغ نگهداری می‌شوند و امکان برخورد اشیاء و افراد با آن‌ها زیاد است، گاهی اوقات دچار ریزش برگ می‌شوند و توضیح خاصی هم برای این اتفاق وجود ندارد. لمس کردن گیاه توسط کودکان و حیوانات خانگی هم می‌تواند باعث ریزش برگ‌ گیاهان آپارتمانی بشود. سعی کنید از گیاهان در مکان‌های خلوت‌تر نگهداری کنید یا آن‌ها را در ارتفاعی بگذارید که از برخوردها در امان باشند.

۵. آفت‌ها

بعضی از آفت‌ها مانند شپشک، شپشک آردی و کنه‌ی عنکبوتی باعث ریزش برگ‌ گیاهان آپارتمانی می‌شوند. برای اینکه تشخیص دهید گیاه مورد هجوم آفت‌ها قرار گرفته است یا نه، برگ‌های افتاده را به دقت بررسی کنید. در صورت مشاهده‌ی آفت‌ها، گیاه را درمان کنید. این کار از ادامه‌ی ریزش برگ‌ها جلوگیری می‌کند. صابون حشره‌کش یک آفت‌کش کم‌تأثیر است که برای مقابله با آفت‌های خانگی گزینه‌ی مناسبی است.

۶. کمبود نور

اگر گیاه شما در زمستان دچار ریزش برگ شده است، ممکن است نور کافی دریافت نمی‌کند. در ماه‌های زمستان، میزان نور خورشید در آسمان کم است و نور به صورت غیرمستقیم می‌تابد. در این شرایط حتی گیاهانی که پشت پنجره‌ها قرار دارند هم در معرض نور مستقیم نیستند. سعی کنید در این مدت گیاهان را به مکانی که آفتاب‌گیرتر است انتقال دهید یا با استفاده از نورهای مصنوعی شرایطی فراهم کنید تا گیاهان نور بیشتری دریافت کنند. جایی از خانه که در طول روز نور طبیعی بیشتری دریافت می‌کند بهترین مکان برای نگهداری گیاهان آپارتمانی در فصل زمستان است.

 

۷. دمای شدید

بسیاری از گیاهان گرمسیری وقتی در معرض هوای سرد قرار می‌گیرند، برگ‌های سالم آن‌ها شروع به ریزش می‌کند. در نقطه‌ی مقابل، هنگام روشن بودن وسایل حرارتی در پاییز و زمستان، اگر گیاه در معرض حرارت آن‌ها قرار بگیرد، ممکن است به دلیل گرمای زیاد دچار ریزش برگ بشود. گیاهان خود را از سرما و گرمای زیاد دور نگه دارید.

۸. آبیاری زیاد یا کمبود آب

ریزش برگ‌ گیاهان آپارتمانی

رطوبت دائمی خاک می‌تواند برای گیاهان آپارتمانی مشکلاتی ایجاد کند. همان‌طور که خشکی بیش از حد خاک می‌تواند باعث ریزش برگ‌ها شود، رطوبت بیش از حد خاک هم می‌تواند دلیل ریزش برگ‌ها باشد. به طور کلی، منتظر بمانید تا سطح خاک کاملا خشک شود و بعد آبیاری گیاه را انجام دهید.

بعضی از گیاهان آپارتمانی می‌توانند خشکی و بی‌آبی را برای مدتی تحمل کنند اما برخی دیگر از گیاهان در برابر خشک ماندن بسیار حساس هستند. اگر قرار است برای مدت طولانی در منزل نباشید، حتما باید فکری به حال گیاهان آپارتمانی بکنید. در مطلب زیر چند روش خلاقانه برای آب دادن به گیاهان آپارتمانی وقت در خانه نیستید را معرفی کرده‌ایم:

 

۹. کمبود مواد مغذی

ریزش برگ‌ گیاهان آپارتمانی

اگر برگ‌ها قبل از ریزش کم‌رنگ یا زرد شوند، ممکن است نشان‌دهنده‌ی این باشد که گیاه به کود بیشتری نیاز دارد. اگر گیاه با کمبود مواد مغذی مواجه شود واکنش نشان می‌دهد و این واکنش می‌تواند تغییر رنگ برگ‌ها باشد. کوددهی را افزایش دهید؛ شاید مؤثر باشد.

گیاهان خود را بشناسید

هنگامی که تصمیم می‌گیرید گیاهی را خریداری کنید، سعی کنید تا جایی که می‌توانید درباره‌ی شرایط و روش نگهداری آن گیاه تحقیق کنید و نکات لازم را بیاموزید. اگرچه همه‌ی گیاهان آپارتمانی نیازهای مشترکی دارند و آب کافی، نور و دمای مناسب و کوددهی می‌تواند شرایط مساعدی برای رشد آن‌ها فراهم کند، اما ممکن است هر یک از آن‌ها به مراقبت‌های متفاوتی نیاز داشته باشند.

برای نمونه، اگر گیاه محبوب فیکوس بنجامین را به مکانی انتقال دهید که در آنجا گیاه مقاوم پوتوس به خوبی رشد می‌کند، دچار ریزش برگ می‌شود. هرچه اطلاعات بیشتری درباره‌ی گیاه جدید خودتان داشته باشید، می‌توانید بهتر از آن مراقبت کنید و سال‌های زیادی از داشتن آن لذت ببرید.

جمع‌بندی

ریزش برگ‌ گیاهان آپارتمانی دلایل مختلفی دارد و بعضی از آن‌ها قابل حل است. از رایج‌ترین دلایل آن می‌توان به کم‌آبی گیاه و انواع آفت‌ها اشاره کرد. اگر نیازهای گیاه را بشناسید و آن را در محیط مناسبی نگهداری کنید، معمولا دچار مشکل نمی‌شود. برخی از ریزش‌ها هم کاملا طبیعی و بخشی از روند رشد گیاه هستند.

 

منبع Thespruce
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی