کد خبر : 20896

یارانه بگیران | یارنه نتن

با هوشمندسازی در اختصاص یارانه نان و ملاک قرار دادن دستگاه کارتخوان نانوایی‌ها در گزارش عملکرد پخت و فروش واحد‌های خبازی، نانوا معادل نانی که عرضه می‌کند؛ آرد دریافت خواهد کرد.

به گزارش ورنداز :

با هوشمندسازی در اختصاص یارانه نان و ملاک قرار دادن دستگاه کارتخوان نانوایی‌ها در گزارش عملکرد پخت و فروش واحد‌های خبازی، نانوا معادل نانی که عرضه می‌کند؛ آرد دریافت خواهد کرد.چندیش پیش خبرهایی مبنی بر تغییر قیمت یارانه نان یا جایگزینی کالابرگ بجای یارانه نان منتشر شد. هنوز برای تغییر یارانه نان تصمیم گیری نشده است. وزیر اقتصاد گفت: تا دی ماه خبری از تغییر یارانه نان وجود ندارد. یارانه نان دی ماه به حساب سرپرستان خانوار بزودی واریز خواهد شد. مشخص نیست چه زمانی مشکل  یارانه نان  حل خواهد شد. حمید رضا امام پناهی، فرماندار رشت در جلسه هماهنگی آغاز مرحله دوم هوشمند سازی یارانه آرد و نان گفت: با اجرای مرحله دوم، اختصاص منابع یارانه‌ای نان به سمت بهینه سازی و استفاده درست پیش خواهد رفت.در این جلسه هماهنگی که امروز با حضور متصدیان واحد‌های نانوایی شهرستان رشت در سالن اجتماعات مخابرات استان برگزار شد؛ افزود: طرح هوشمندسازی یارانه نان ملی بوده و به تدریج در تمام کشور به اجرا گذاشته خواهد شد.در این جلسه هماهنگی که امروز با حضور متصدیان واحد‌های نانوایی شهرستان رشت در سالن اجتماعات مخابرات استان برگزار شد؛ افزود: طرح هوشمندسازی یارانه نان ملی بوده و به تدریج در تمام کشور به اجرا گذاشته خواهد شد.فرماندار رشت رضایت مردم از کیفیت و استفاده صحیح از یارانه نان را ۲ اولویت مهم در طرح هوشمند سازی اعلام کرد و گفت: تراکنش متعارف و موافق با تولید نان، نظر مردم درباره عملکرد واحد‌ها و نظر بازرسان دستگاه‌های متولی، ۳ مولفه ارزشیابی واحد‌های خبازی خواهد بود.

این مرحله محدودیت سهمیه آرد هر نانوایی برداشته می‌شود و هر نانوایی هر میزان آردی که تبدیل به نان کرده، می‌تواند به مردم بفروشد و به علاوه درصدی بیشتر، می‌تواند برای دوره بعد آرد یارانه‌ای دریافت کند.

امکان کاهش قیمت نان، با هوشمندسازی نظام توزیع آرد

در ادامه مصطفی طاهری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در تماس تلفنی با برنامه تهران ۲۰ درباره ارزیابی این طرح در فاز اول گفت: من جزو افرادی بودم که از روز اول برخلاف نگرانی‌های عده‌ای مدافع طرح بودم و الان هم این رویداد یک طرح موفق است. این طرح فقط محدود به بحث اجرای نان نیست بلکه مدلی برای حکمرانی در جاهایی است که می‌خواهیم آزادسازی قیمت نکنیم.

طاهری افزود: برخی می‌گویند قیمت آزاد‌سازی بشود و با واردات و صادرات قیمت را جبران کنیم. اما تورم نمی‌گذارد. به راحتی می‌توانیم ‌حکمرانی را بدون تورم و افزایش قیمت، دستمزد نانوا جبران کنیم. همین کالابرگ الکترونیک هم مشابه همین است. این هوشمندسازی و شفافیت اقتصادی یکی از موفقیت‌های این طرح نان است و امیدوارم مرحله دوم هم مثل اول طی بشود.رئیس کمیسیون صنایع و معادن در برابر این سوال که بودجه مرتبط با این حوزه چگونه تامین می‌شود، گفت: همان پولی که گندم می‌خریدیم را در این راه صرف می‌کنیم. بار مالی جدید ندارد و نسبت به فرایند گذشته صرفه‌جویی خواهد داشت. یعنی شیب مصرف گندم و آرد را در نظر بگیرید اگر همان را ادامه می‌دادیم اوضاع طور دیگری می‌شد و با اجرای این طرح مصرف خیلی کمتر خواهد شد. علی‌رغم اینکه ۳۰ درصد از یارانه را به نانوا می‌دهیم، می‌توانیم حتی قیمت را پایین‌تر هم بیاوریمیارانه نان حذف نخواهد شد و هیچگونه محدودیتی برای خرید مردم ایجاد نخواهد شد.جلال نیز درباره وظیفه مردم در این فاز از طرح گفت: در سمت مردم کمکی که نیاز داریم و باعث افزایش کیفیت می‌شود این است با توسعه برنامکی که به آن اشاره شد، افراد در منزل خود هر زمان از روز به برنامه مراجعه کنند و نانوایی‌های اطراف را بر اساس حجم نان، رتبه و ساعت کار مشاهده و بررسی کنند. همچنین مردم حق اظهار نظر درباره خریدشان را دارند. این باعن می‌شود تا مردم کمک کنند نانوای توانمند ارتقا پیدا کند و مسیر رشد را طی کند.

معاون وزیر اقتصاد در ادامه گفت: شرکت در برنامه قطعا الزامی نیست و مردم درصورتی که خواستند از اطلاعاتی مانند سوابق خریدشان مطلع بشوند، می‌توانند به برنامک مراجعه کنند و مشارکت مردم به کنترل داده‌ها قطعا کمک می‌کند.

وی درباره اینکه اجرای این طرح چه تاثیری در بهبود بهره‌وری شرایط توزیع آرد و گندم دارد، گفت: در حالی که قبل از شروع طرح یک روند رشد انتزاعی مصرف آرد و گندم داریم، با شروع مرحله اول رشد مصرف، صفر شد و در مرحله دوم علاوه بر جلوگیری از هدر رفت آرد موضوع کیفیت نان را انتظار داریم.

لزوم تشکیل مرکزی برای پایش داده‌های نظام توزیع آرد

در ادامه هادی بیگی‌نژاد، عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در تماس تلفنی به برنامه تهران ۲۰ گفت: این طرح بستر سازی و ایجاد حکمرانی داده است. ما تقاضا می‌کنیم این بحث ادامه پیدا کند و مرکزی به عنوان پایش داده شکل بگیرد و دائما بررسی بشود که چه نتایجی حاصل می‌شود.

می‌توانیم درک کنیم که چه مبلغی می‌خواهیم و اگر همین مبلغ را در کشور مدیریت کنیم که قیمت گندم کاهش پیدا کند و چرخه مدیریت بشود و به جامعه هدف برسد. لذا بستر این است که بتواند گندم را از تولید تا انتها نظارت و پایش کند. اگر این چرخه شکل گرفت آن وقت می‌گوییم چه نانی را حمایت بکنیم و یا چه ویژگی‌هایی داشته باشد. طرح الان هنوز به آن مرحله نرسیده و فعلا در حال بستر سازی است. این شروع جدید برای توزیع یارانه کشور است.
ارسال نظر

نظرات کاربران
  • ناشناس

    یارانه نان را نقدی به مردم پرداخت کنید این نانوا ها هم تخلف میکنند اعم از تراکتشهای تکراری و سوری کم فروشی عرضه خارج ازشبکه وهم طلبکار دولت و ملت شده اند پرو شدن

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی