کد خبر : 2064

لباس|رنگ

حتماً شما هم از آن لباس‌هایی دارید که موقع شست و شو رنگ پس می‌دهند و باعث می‌شوند لباس‌های دیگر هم مخصوصاً لباس‌های سفید و روشن رنگ گرفته و رنگی شوند. ما در این نوشتار به ارائه راهکارهای پاک کردن لباس‌های رنگ گرفته می‌پردازیم تا به پاسخ سوال “چطور لباس رنگ گرفته را پاک کنیم” برسید. همچنین با ارائه راهکارهایی به شما خواهیم گفت که چه ترفندهایی را به کار ببرید تا لباس‌هایتان رنگ پس ندهند. پس تا انتهای این نوشتار با ما همراه باشید.

به گزارش ورنداز :

راهکارهای پاک کردن لباس‌های رنگ گرفته

برای این که لباس‌های رنگ گرفته را پاک کنید لازم است به این نکته توجه نمایید که هرگز نگذارید لباس‌های رنگ گرفته خشک شوند. خشک شدن لباس‌ها باعث می‌شوند رنگ روی آن‌ها تثبیت شود و دیگر لکه‌های رنگی ایجاد شده روی لباس از بین نرود. سعی کنید قبل از خشک شدن لباس، لکه‌های آن را از بین ببرید. اگر دیدید لباس خشک می‌شود ولی هنوز لکه‌های روی آن تمیز نشده است، روی آن آب بپاشید تا همچنان نم و مرطوب باقی بماند و رنگ روی آن تثبیت نشود.

راهکارهای پاک کردن لباس‌های سفید و روشن رنگ گرفته

اگر لباس‌های سفید و یا روشن شما رنگ گرفته‌اند، برای پاک کردن آن‌ها می‌توانید ترفندهای زیر را به کار ببرید:

شست و شوی مکرر

برخی از لباس‌های سفید همچون لباس‌های زیر نخی زمانی که رنگ می‌گیرند، با چند بار شست و شو با مواد شوینده و آب گرم لکه‌های رنگی آن‌ها به طور کامل از بین می‌رود. مخصوصاً زمانی که لباس هنوز خشک نشده و خیس است، سرعت از بین رفتن لکه‌ها بیشتر است. پس زمانی که لباس‌های نخی‌تان رنگ گرفت، ابتدا سعی کنید آن را با مواد شوینده و آب گرم بشویید. اگر این روش جواب نداد، راهکارهای زیر را امتحان کنید.

استفاده از سرکه سفید

یکی دیگر از راهکارهای پاک کردن لباس‌های رنگ گرفته استفاده از سرکه سفید می‌باشد. اگر لکه‌های ایجاد شده روی لباس سفید شما با شست و شوی مکرر از بین نرفت، سعی کنید آن‌ها را با سرکه از بین ببرید. سرکه تاثیر به سزایی در پاک کردن لکه‌های رنگی دارد. برای این کار لازم است یک یا دو استکان سرکه سفید را با مواد شوینده مخلوط کنید و سپس آن را در ماشین لباسشویی بریزید. یا این که می‌توانید لباس سفید را در مخلوط فوق به مدت یک شبانه روز خیس کنید تا لکه‌های ایجاد شده روی لباس به طور کامل از بین برود.

پاک کردن لباس‌های سفید رنگ گرفته با چای سبز

 

 

چای سبز نیز خاصیت پاک کنندگی دارد و می‌تواند لکه‌هایی که روی لباس شما ایجاد شده است را از بین ببرد. برای استفاده از این روش ابتدا باید لباس را به مدت ۱۵ دقیقه با مواد شوینده و آب سرد بشویید. سپس تشتی را پر از آب داغ کرده و دو یا سه لیوان چای سبز دم کرده را به آن اضافه کنید و به مدت ۱۵ دقیقه لباس را درون آن قرار دهید. بعد از گذشت ۱۵ دقیقه لباس را از مخلوط فوق خارج کنید و آن را روی بند پهن کنید. روی قسمت‌هایی که رنگ گرفته‌اند نمک بپاشید و ۲۰ دقیقه صبر نمایید. سپس لباس را با مواد شوینده معمولی بشویید. با این کار لکه‌های رنگی روی لباس پاک خواهند شد.

استفاده از مخلوط سرکه و لیمو

از دیگر راهکارهای پاک کردن لباس‌های رنگ گرفته می توان استفاده از مخلوط سرکه و لیمو نام برد. به منظور به کار بردن این روش باید سرکه و لیمو را به طور مساوی با یکدیگر مخلوط کنید و سپس لباس سفیدتان را با آن بشویید.

استفاده از آسپرین

اگر لکه‌هایی که روی لباس سفید شما ایجاد شده است، لکه‌های حاصل از غذا و آب میوه‌هاست، می‌توانید از آسپرین برای پاک کردن آن‌ها استفاده کنید. برای استفاده از این روش باید تشتی را پر از آب کنید و ۱۶ عدد آسپرینی را که خُرد کرده‌اید، درون آن بریزید و منتظر بمانید آسپرین به طور کامل در آب حل شود. بعد از آن که آسپرین در آب حل شد، مخلوط را خوب هم زنید و لباس را نیم ساعت در آن خیس نمایید. بعد از نیم ساعت لباس را از تشت خارج کنید و آن را با شوینده‌های معمولی بشویید.

راهکارهای پاک کردن لباس‌های سفید رنگ گرفته با جوش شیرین

جوش شیرین پاک کننده محرک و اثرگذاری است که می‌تواند شما را در پاک کردن لکه‌های رنگی لباس سفید یاری نماید. زمانی که از جوش شیرین برای پاک کردن لباس‌های رنگ گرفته استفاده می‌کنید، باید به این روش عمل نمایید: یک استکان جوش شیرین را با ۴ لیتر آب مخلوط کنید. لباس‌ها را داخل آن انداخته و چند دقیقه‌ای صبر کنید. سپس لباس را از محلول فوق خارج کرده و بشویید.

استفاده از آب لیمو

از دیگر راهکارهای پاک کردن لباس‌های رنگ گرفته می توان استفاده از آب لیمو ترش را نام برد. برای استفاده از این روش باید ظرفی را پر از آب نمایید و همراه با تکه‌هایی از لیمو ترش آن را روی اجاق گاز بگذارید تا آب به جوش آید. بعد از به جوش آمدن زیر اجاق را خاموش کنید و لباس خود را درون آن بیاندازید. یک تا دو ساعت صبر کنید تا لباس درون محلول خیس بخورد. سپس آب را عوض کنید و این بار با مقداری مایع ظرفشویی و آب گرم بگذارید لباس به مدت نیم ساعت خیس بخورد. بعد از گذشت نیم ساعت لباس را از محلول خارج کرده و آن را طبق روش معمول شست و شو دهید. با این کار لکه‌ها از بین خواهند رفت.

استفاده از آب لیمو

استفاده از آب لیمو

استفاده از نمک

در استفاده از این روش در ابتدا باید مقداری جوش شیرین، پودر شوینده و نمک را در آب حل کنید و آن‌ها را به طور کامل با هم ترکیب کنید. سپس لباس را درون آن بیاندازید تا خیس شود. بعد از گذشت چند ساعت با همان محلول لباس را شست و شو دهید و سپس آبکشی نمایید. این روش مخصوصاً برای پاک کردن لکه‌ها از روی لباس‌های ورزشی سفید رنگ مناسب است و عملکرد بهتری دارد.

پاک کردن لباس‌های سفید رنگ گرفته با مایع سفید کننده

اگر همه روش‌های فوق را امتحان کردید و جواب نداد، می‌توانید برای پاک کردن لکه‌ها از مایع سفید کننده اکسیژن دار که معمولاً با لغات OXO، Oxygen و یا Oxi قابل تشخیص است، استفاده کنید. البته برای لباس‌های کاملاً سفید می‌توانید از سفید کننده کلر دار نیز استفاده کنید. اما برای این که به لباس کمتر آسیب وارد شود و لکه‌ها نیز به طور کامل از بین رود، استفاده از مایع سفید کننده اکسیژن دار بهتر است. فقط در هنگام استفاده از مایع سفید کننده برچسب لباس را با دقت مطالعه کنید و مطمئن شوید که استفاده از مایع سفید کننده به آن آسیبی وارد نخواهد کرد.

قبل از استفاده از مایع سفید کننده سعی کنید ابتدا آن را روی لباس کهنه و یا روی پارچه‌ای که از آن استفاده نمی‌کنید، امتحان کنید و در صورتی که مشکلی پیش نیامد، آن را روی لباس اصلی خود بریزید. برای استفاده از این روش نیز ابتدا طبق دستورالعملی که روی محلول سفید کننده نوشته شده است، مقداری مایع سفیده کننده را با آب گرم مخلوط کنید. سپس لباس را درون آن انداخته و بگذارید به مدت چند ساعت خیس بخورد. بعد از گذشت چند ساعت لباس را از محلول خارج کرده و آن را با یک مواد شوینده مناسب شست و شو دهید.

راهکارهای پاک کردن لباس‌های رنگی رنگ گرفته

در برخی مواقع نیز ممکن است لباس‌های رنگی شما دچار رنگ گرفتگی شوند. در این صورت برای پاک کردن لکه‌های آن‌ها می‌توانید راهکارهای زیر را به کار ببرید:

استفاده از سرکه سفید

یکی از راهکارهای پاک کردن لباس‌های رنگی رنگ گرفته استفاده از سرکه سفید است. ابتدا مقداری سرکه سفید و مواد شوینده را در آب گرم حل کنید. سپس لباس خود را درون آن انداخته و بگذارید خیس بخورد. بعد از گذشت چند دقیقه لباس را از آن خارج کرده و به طور معمول شست و شو دهید. این روش، روش بسیار ساده‌ای است که به لباس‌های شما آسیبی وارد نمی‌کند.

استفاده از سفید کننده بر پایه اکسیژن

با مطالعه برچسب لباس، چنانچه اجازه استفاده از سفیده کننده بر پایه اکسیژن را داشته باشید، از این سفیده کننده برای پاک کردن لکه‌های لباس رنگی استفاده کنید. روش کار نیز درست مانند روشی است که در پاک کردن لکه‌های لباس‌های سفید به کار بردید. فقط اگر می‌خواهید سفید کننده عملکرد بهتری داشته باشد، می‌توانید قبل از استفاده از سفید کننده ابتدا لباس را به مدت یک شبانه روز در حلول آب و جوش شیرین خیس کنید تا به محض استفاده از سفید کننده، سفید کننده عملکرد بهتری داشته و لکه‌ها به طور کامل از لباس پاک شوند.

استفاده از الکل ایزوپروپیل

در صورتی که لباس‌های تیره شما در اثر مجاورت با مایع سفید کننده دچار آسیب شد، می‌توانید برای تعمیر آن مقداری الکل ایزوپروپیل که در داروخانه موجود می‌باشد، را به پنبه آغشته کنید و آن را روی قسمت‌هایی که دچار لکه شده‌اند و نیز اطراف آن بکشید. سپس پنبه را به سمت مرکز لکه حرکت دهید. با این کار رنگ لباس شل شده و به قسمتی که با وایتکس سفید شده است انتقال می‌یابد.

راهکارهای پاک کردن لباس‌های رنگی رنگ گرفته

راهکارهای پاک کردن لباس‌های رنگی رنگ گرفته

راهکارهای پاک کردن رنگ‌های پایه روغنی از لباس‌ها

در صورتی که لباس شما با رنگ‌های پایه روغنی کثیف و دچار لکه شده‌اند، می‌توانید با استفاده از راهکار زیر آن‌ها را پاک نمایید:
ابتدا مقداری بنزین تهیه کنید. حلال رنگ‌های روغنی فقط بنزین و یا نفت است. در فضای آزاد قرار بگیرید و دستکش به دست کنید و ماسک نیز به دهان بزنید. بنزین ماده خطرناکی است که ممکن است شما را دچار آسیب کند. حوله‌ای را زیر لباس قرار دهید و سپس مقداری بنزین روی قسمت‌هایی که دچار رنگ گرفتگی شده‌اند، بریزید.با استفاده از یک پنبه بنزین را به طور کامل روی لکه‌ها پخش کنید. این کار را تا زمانی انجام دهید که لکه‌ها به طور کامل از لباس پاک شوند. وقتی لکه‌ها از روی لباس تمیز شدند، لباس را با یک شوینده مناسب و با آب ولرم شست و شو دهید. در این روش مطمئن باشید که لکه‌ها به طورکامل از لباس پاک خواهند شد.

نکات مهم در پاک کردن لباس‌های رنگ گرفته

 

 

از جمله نکاتی که در پاک کردن لباس‌های رنگ گرفته باید مورد توجه قرار دهید به شرح زیر می‌باشد:

  • وقتی که متوجه شدید لباس‌تان رنگ گرفته است، چه لباس سفید و چه لباس رنگی، سریع دست به کار شوید و اقدامات لازم را انجام دهید. گذشت زمان باعث تثبیت لکه‌ها و نیز نفوذ رنگ‌ها به بافت لباس خواهد شد.
  • قبل از هر اقدامی برای پاک کردن لکه‌ها از روی لباس دستورالعمل‌های برچسب لباس را بادقت مطالعه کنید.
  • قبل از این که راهکارهای فوق را به کار ببرید، سعی کنید روی قسمتی از لباس که در معرض دید نیست و زیاد به چشم نمی‌آید، آن‌ها را امتحان کنید. با این کار متوجه می‌شوید که آیا راهکاری که می‌خواهید استفاده کنید، به لباس شما آسیب خواهد رساند یا خیر.
  • هرگز برای لباس‌های رنگی که دچار رنگ گرفتگی شده‌اند، از سفید کننده‌های بر پایه کلر استفاده ننمایید. استفاده از این نوع سفید کننده باعث می‌شوند لباس‌های شما خراب شده و آسیب ببینند.
  • در صورتی که لکه‌های ایجاد شده روی لباس خیلی بزرگ هستند و به راحتی پاک نمی‌شوند، می‌توانید از روش رنگرزی برای حذف کردن آن‌ها استفاده کنید. برای این کار می‌توانید لباس خود را به یک رنگرز حرفه‌ای بسپارید و یا این که خودتان در خانه مقداری رنگ رنگرزی، البته رنگی که همرنگ لباس‌تان است را تهیه کرده و با مطالعه دستورالعمل آن کل لباس را رنگ کنید. لازم به ذکر است این روش برای لباس‌هایی که جنس آن‌ها از الیاف مصنوعی هستند، مناسب نخواهد بود.

راهکارهایی برای رنگ پس ندادن لباس‌ها

از آنجایی که همواره پیشگیری بهتر از درمان است، بهتر است با به کار بردن راهکارهای زیر از همان ابتدا از رنگ گرفتن لباس‌های خود جلوگیری کنید تا مجبور نشوید به دنبال راهکارهایی برای پاک کردن لباس‌های رنگ گرفته بگردید:

  • لباس‌هایی که تازه خریداری کرده‌اید و یا نو هستند و تا به حال آن‌ها را نشسته‌اید، سعی کنید برای اولین بار آن‌ها را با دست و به صورت جدا از سایر لباس‌های دیگر بشویید. با این کار متوجه خواهید شد که آیا لباس رنگ پس می‌دهد یا نه. اگر رنگ پس دهد که می‌توانید در هنگام شست و شو آن را به صورت جدا از لباس‌های دیگر بشویید و اگر رنگ پس ندهد می‌توانید با خیالی آسوده آن را کنار سایر لباس‌های دیگر و به صورت یکجا شست و شو دهید.
  • اگر اولین بار است که می‌خواهید لباس را بشویید، برای تثبیت رنگ آن می‌توانید مقداری سرکه به آب اضافه کنید.
  • در صورتی که یکجا لباس تیره و روشن را داخل ماشین لباسشویی می‌اندازید، سعی کنید دمای ماشین را پایین بیاورید، چرا که در دمای بالا امکان رنگ پس دهی رنگ‌ها بیشتر می‌شود.
  • بهتر است در هنگام شست و شوی لباس‌ها، آن‌ها که رنگ تیره دارند را با آنهایی که رنگ روش دارند را از هم جدا کنید و به صورت جداگانه آن‌ها را بشویید.
  • لباس‌هایی که میزان رنگ پس دهی آن‌ها بالاست و حتی بعد از چند بار شست و شو دوباره رنگ پس می‌دهند را به صورت جدا از سایر لباس‌های دیگر بشویید.

نکته

 

 

  • از شوینده‌های مخصوص هر لباس استفاده کنید. هر کدام از شوینده‌هایی که در بازار موجود می‌باشند، فرمولاسیون خاصی دارد که آن‌ها را برای شست و شوی لباسی خاص مناسب می‌کند.
  • در هنگام شست و شوی لباس‌ها سعی کنید آن‌ها را پشت و رو کنید تا از این طریق هم از آسیب رسیدن به قسمت رویی لباس که در نتیجه فرایند شست و شو پیش می‌آید جلوگیری کنید و هم از میزان رنگ پس دهی و نیز از رنگ گرفتگی آن‌ها بکاهید.
  • قبل از آن که لباس را بشویید با استفاده از یک پارچه سفید رنگی مرطوب که روی لباس می‌کشید، مطمئن شوید لباس رنگ پس می‌دهد یا خیر. مسلماً در صورت رنگ پس دهی پارچه سفید نم دار باید رنگی شده باشد.
  • در برخی مواقع بهتر است شست و شوی لباس خود را به یک خشکشویی معتبر بسپارید. افرادی که در این خشکشویی‌ها مشغول به کار هستند، در زمینه شست و شوی انواع لباس تجربه، تخصص و مهارت کافی دارند و با شناخت پارچه‌ها، جنس آن‌ها، مواد شوینده مناسب و غیره کار شست و شوی لباس را به بهترین نحو انجام می‌‌دهند. طوری که لباس یا اصلاً رنگ پس نمی‌دهد یا اگر رنگ پس داد میزان آن بسیار کم است. از طرفی این افراد با مهارتی که در این زمینه کسب کرده‌اند از رنگ گرفتگی لباس‌ها تا میزان صد درصد جلوگیری خواهند کرد.

نکته پایانی در مورد پاک کردن لباس‌های رنگ گرفته

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که هر کدام از روش‌های فوق برای لباس‌هایی با جنس خاص و رنگ‌های خاص مناسب هستند. اگر روشی را امتحان کردید که جواب نداد و لکه‌های روی لباس را پاک نکرد، سراغ روش دیگری بروید. به هر حال از میان روش‌های فوق روشی وجود خواهد داشت که مناسب لباس شما باشد و بتواند لکه‌های ایجاد شده روی لباس‌تان را پاک نماید.

هرگز از تمیز شدن لکه‌های روی لباستان ناامید نشوید و به محض جواب ندادن یک روش آن را دور نیاندازید. روش‌های مختلفی وجود دارند که شما با توسل به آن‌ها به راحتی می‌توانید لکه‌های روی لباستان را پاک کنید و دوباره آن‌ها را مثل روز اول قابل استفاده نمایید. هر روشی که جواب داد را به ذهن بسپارید تا در مواقع لزوم دوباره بتوانید از آن استفاده کنید.

 

منبع واسط کالا
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی