کد خبر : 19611

آش ترش | طرز تهیه ی آش ترش

آش ترش یکی از انواع آش های اصیل و خوشمزه کشورمان است که متعلق به گیلان میباشد و خوردن آن در شب های زمستان میتواند بسیار لذت بخش باشد‌.

به گزارش ورنداز :

آش ترش یکی از انواع آش های اصیل و خوشمزه کشورمان است که متعلق به گیلان میباشد و خوردن آن در شب های زمستان میتواند بسیار لذت بخش باشد‌.

مواد لازم برای ۴ نفر

لوبیا چیتی ۱ لیوان

عدس سبز ۱ لیوان

سیر ۶ عدد

باقلا ۱ لیوان

جغندر ۲ عدد کوچک

سبزی آش ۵۰۰ گرم

برنج نیم دانه نصف لیوان

رب انار ترش ۱ قاشق غذاخوری

شکر نصف قاشق غذاخوری

نمک و روغن مایع به اندازه کافی

دستور تهیه آش ترش

مرحله اول

ابتدا باقلا و همین طور لوبیاچیتی ها را هر کدام جداگانه داخل کاسه ای می ریزیم و تا سطح روی آن ها آب می ریزیم و از شب تا صبح حدودا به مدت ۶ ساعت اجازه می دهیم تا خیس بخورند و در این زمان ۲ الی ۳ مرتبه آب هر کاسه را تعویض می کنیم تا نفخ آن ها نیز از بین برود.

مرحله دوم

سبزی آش را پاک می کنیم و می شوییم و داخل آبکش قرار می دهیم تا آب اضافه آن خارج شود و داخل خردکن می ریزیم و ریز شده تحویل می گیریم و یا زمانیکه کاملا سبزی ها خشک شدن روی تخته آشپزخانه آن ها را با چاقو خرد می کنیم.

مرحله سوم

چغندرها را می شوییم و پوست روی آن ها را می گیریم و مجددا آن ها را می شوییم و حلقه حلقه می کنیم و هر حلقه را روی تخته آشپزخانه به صورت که تمایل داریم خرد می کنیم(اگر می خواهید داخل آش کاملا مشخص باشند درشت خرد کنید)

مرحله چهارم

بعد از گذشت زمان خیس خوردن حبوبات را آبکش می کنیم و روی آن ها را با آب شسته و شو می دهیم و داخل قابلمه مورد نظر برای پخت، آن ها را می ریزیم و چغندرها را نیز اضافه می کنیم و تا نصف قابلمه آب روی مواد می ریزیم و درب قابلمه را می گذاریم.

مرحله پنجم

ابتدا حرارت را زیاد می کنیم تا مواد به جوش بیاید و بعد حرارت را ملایم می کنیم تا کاملا مواد مغز پخت شوند. پس از اینکه باقلا و لوبیا چیتی و چغندرها پخته شدند،برنج را تمیز می شوییم و آب آن را خالی می کنیم و همراه با کمی نمک به مواد پخته شده اضافه می کنیم

مرحله ششم

سپس ۱۵ دقیقه بعد سبزی آش را اضافه می کنیم(در این مدت درب قابلمه را اصلا نمی گذاریم )و اجازه می دهیم تا سبزی آش نیز به مدت ۳۰ دقیقه بپزد.سیرها را پوست می گیریم و می شوییم و آن ها را به صورت خلالی خرد می کنیم.

مرحله هفتم

سپس داخل تابه ای روغن می ریزیم و روی حرارت کم قرار می دهیم تا به مرور زمان داغ شود و بعد سیرهای خرد شده را داخل تابه می ریزیم و کمی تفت می دهیم و دیگر اجازه می دهیم تا طلایی شوند و از روی حرارت تابه را بر می داریم و کنار می گذاریم.

مرحله هشتم

حالا طعم آش را می چشیم، اگر سبزی آش نیز کاملا پخته شده بود و مواد آش کاملا پخته و جاافتاده بود نصف سیر داغ و و رب انار و نصف قاشق غذاخوری شکر به آش اضافه می کنیم و هم می زنیم تا مواد کاملا در یکدیگر مخلوط شود.

مرحله نهم

مواد را خوب مخلوط می کنیم تا آش مزه دار شود و ۱۵ دقیقه بعد شعله را خاموش می کنیم و اجازه می دهیم تا آش از حرارت بیافتد. آش ترش را داخل کاسه ای می ریزیم و با باقی مانده سیرداغ روی آن را تزئین می کنیم.نوش جان

نکات پخت آش ترش

سبزی آش ترش

آش ترش با سبزیجات متنوعی پخته می شود و معمولا در هر استانی با سبزیجات محلی همان استان تهیه می شود. البته به طور معمول برای سبزی این آش می توانیم از ترکیبی مساوی از اسفناج، تره، گشنیز و جعفری استفاده کنیم.

مثلا برای مقدار مواد بالا به ۵۰۰ گرم سبزی آشی نیاز داریم که باید از ۱۲۵ گرم اسفناج، ۱۲۵ گرم تره، ۱۲۵ گرم گشنیز و ۱۲۵ گرم جعفری استفاده کنیم. اگر به سبزیجاتی مثل چوچاق و خالواش هم دسترسی دارید حتما استفاده کنید.

آش ترش گیلانی

در گیلان نوعی آش ترش وجود دارد که با این دستور متفاوت است. آش ترش گیلانی با ماهی شور تهیه می شود، در این آش مانند دیگر آش ها از حبوبات استفاده نمی شود و برای ترشی بیشتر این آش از گوجه سبز استفاده می شود.

منبع چی شی
ارسال نظر

تبلیغات متنی