کد خبر : 16514

بارش باران شدید | بارش باران در غرب و جنوب غرب ایران

صدور هشدار نارنجی هواشناسی از روز جمعه تا یکشنبه بارش های سیل آسا جنوب و جنوب غرب ایران را در بر میگیرد .

به گزارش ورنداز :

صدور هشدار نارنجی هواشناسی از روز جمعه تا یکشنبه بارش های سیل آسا جنوب و جنوب غرب ایران را در بر میگیرد .

رئیس مرکز ملی پیش بینی سازمان هواشناسی گفت: از روز جمعه تا یکشنبه سامانه بارشی شدیدی، مناطقی از غرب و جنوب غرب کشور را تحت تاثیر قرار می دهد که می تواند باعث جاری شدن روان آب ها و آبراهه ها در برخی مناطق شود، اما شدت سیل حاصل از این بارندگی ها، قطعا کمتر از سیل های مخرب تابستان امسال خواهد بود.با وجود این که پاییز امسال، آسمان در بیشتر مناطق ایران خشک بوده است و شاهد بارندگی هایی کمتر از شرایط نرمال در سطح کشور بوده ایم، اما در روزهای آینده بارندگی های نسبتا مناسبی را در برخی نقاط کشور مشاهده می کنیم و مطابق پیش بینی هواشناسی ، از روز جمعه تا یکشنبه شاهد باران شدید  در غرب و جنوب غرب ایران خواهیم بود. این بارندگی ها با وجود این که شدید خواهد بود، اما نوع سامانه بارشی مربوط به آنها، با سامانه مونسون که تابستان امسال باعث وقوع بارش های بسیار شدید و سیل شدید  و مخرب در بسیاری از مناطق کشور شد، متفاوت است. صادق ضیائیان، رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی  در توضیح بیشتر درباره پیش بینی هواشناسی  از سامانه آتی بارندگی شدید ، به خبرنگار رکنا گفت: خوشبختانه این روزها سامانه های بارشی پاییزی رخ نشان می دهند و فعالیت خود را آغاز کرده اند، به نحوی که امروز بارش هایی پراکنده را در برخی نقاط کشور مثل استان های کرمان، فارس، چهارمحال و بختیاری و کهگیلیویه و بویراحمد پیش بینی می کنیم و برای روز چهارشنبه نیز بارندگی هایی در همین استان ها رخ خواهد داد. 

کدام استان های ایران درگیر بارندگی های شدید می شوند؟ 

ضیائیان با اشاره به سامانه بارشی شدیدی که در پایان این هفته وارد ایران می شود، گفت: سامانه اصلی بارندگی ها که شامل بارش های شدیدی خواهد بود، از روز جمعه از سمت غرب، وارد کشورمان خواهد شد و باعث وقوع بارندگی های مناسبی در استان های ایلام، چهارمحال و بختیاری، همدان، کرمانشاه، غرب اصفهان، شمال خوزستان و به ویژه استان لرستان می شوند. بارندگی های حاصل از این سامانه بارشی شدید، در روزهای شنبه و یکشنبه نیز در همین نواحی ادامه خواهد داشت.

رئیس مرکز ملی پیش بینی هواشناسی ادامه داد: نوع سامانه بارشی که از روز جمعه تا یکشنبه، مناطقی از غرب و جنوب غرب کشور را تحت تاثیر قرار می دهد، کاملا متفاوت از سامانه مونسون است و قدرت تخریب سیلاب های حاصل از آن شبیه سامانه مونسون نخواهد بود، اما انتظار داریم که در حد فاصل جمعه تا یکشنبه، این سامانه، بارش های شدیدی را در استان های ذکرشده به همراه داشته باشد. 

وی در ادامه تاکید کرد: با توجه به این که سامانه یادشده، اولین بارش جدی در این مناطق خواهد بود، نیاز است که تمهیدات لازم برای جلوگیری از وقوع سیل مخرب در استان های ذکرشده اتخاذ شود؛ از جمله این تمهیدات نیز می توان به لزوم بازدید از پل ها، بازگشایی دهانه سدها و کنترل کردن آبراهه ها اشاره کرد. 

احتمال صدور هشدار نارنجی هواشناسی در روز چهارشنبه 

ضیائیان درباره احتمال صدور هشدار هواشناسی درباره سامانه بارشی آتی توضیح داد: با توجه به این که احتمال دارد، نقشه های هواشناسی از نظر میزان شدت بارندگی و مکان اثر تغییراتی را داشته باشند، هنوز برای صدور هشدار درباره سامانه بارشی آتی زود است، ولی به احتمال زیاد، سازمان هواشناسی در روز چهارشنبه هشدار مربوط به این سامانه را صادر خواهد کرد و احتمالا این هشدار، در سطح نارنجی خواهد بود. 

رئیس مرکز ملی پیش بینی هواشناسی ادامه داد: با توجه به این که بارندگی های روز جمعه تا یکشنبه در غرب و جنوب غرب کشور شدید خواهد بود، می توان انتظار داشت که در برخی مناطق شاهد جاری شدن روان آب و بالا آمدن آب رودخانه ها باشیم و به همین دلیل مردم باید از قرار گرفتن در مسیر رودخانه ها و آبراهه ها پرهیز کنند. البته روان آب های حاصل از سامانه آتی، قطعا شدت کمتری از سیل های مخرب سامانه مونسون خواهند داشت. 

وی در پایان تصریح کرد: در 45 روز نخست سال آبی جاری یعنی از ابتدای مهرماه تا 15 آبان مجموعا در سطح کشور 12.3 میلیمتر بارندگی داشتیم که 18 درصد کاهش بارش را نسبت به متوسط بلندمدت در مدت مشابه نشان می دهد

منبع رکنا
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی