کد خبر : 12067

گرمای شدید | جهنمی پیش رویمان است |تغییرات خطرناک آب و هوایی

یک مطالعه جدید پیش‌بینی می‌کند که اگر شرایط آب و هوایی بدتر از این شود، بیشتر نقاط جهان احتمالا دست‌کم سه برابر بیشتر با آنچه رسما به عنوان «گرمای خطرناک» شناخته می‌شود، مواجه خواهند شد.

به گزارش ورنداز :

گرمای بی سابقه

بر اساس مطالعه‌ای که در مجله Communications Earth & Environment منتشر شد، افزایش دما و رطوبتی که در بسیاری از عرض‌های جغرافیایی ثروتمند زمین حدود ۳۹.۴ درجه سانتیگراد یا بیشتر است، باید ۲۰ تا ۵۰ بار در سال تا اواسط قرن آینده رخ دهد.

به گفته نویسنده اصلی این مطالعه، در مناطقی مانند جنوب شرقی ایالات متحده، این شاخص گرمای آزاردهنده ممکن است تا سال ۲۱۰۰ برای اکثر تابستان ادامه یابد.

علاوه بر این، مناطق استوایی چسبنده به مراتب بدتر هستند. بر اساس این مطالعه، تا پایان قرن، کمربند گرمسیری که هند را در بر می‌گیرد، احتمالا هر سال یک تا چهار هفته با امواج گرمایی برخورد خواهد کرد که در حال حاضر «بسیار خطرناک» تلقی می‌شوند؛ یعنی  شاخص گرمای احساسی از ۵۱ درجه سانتیگراد تجاوز کند.

 گرمازدگی

لوکاس زپتلو، نویسنده این مطالعه و دانشمند آب و هوا در هاروارد، گفت: «این چیزی است که بر اساس آن، میلیاردها نفر به شکل منظم در معرض سطوح بسیار خطرناک گرما قرار می‌گیرند. بنابراین چیزی که تقریبا هرگز اتفاق نیفتاده است، به موردی تبدیل می‌شود که همه ساله اتفاق می‌افتد.»

زپتلو و همکارانش با استفاده از بیش از ۱۰۰۰ شبیه‌سازی کامپیوتری، احتمال دو آستانه شاخص گرمای متمایز را بررسی کردند؛ ۳۹.۴ درجه سانتی‌گراد و بالاتر از ۵۱ درجه سانتیگراد که خدمات ملی هواشناسی ایالات متحده آنها را به عنوان خطرناک و بسیار خطرناک طبقه‌بندی می‌کند.

دانشمندان محاسباتی را برای سال‌های ۲۰۵۰ و ۲۱۰۰ انجام دادند و آنها را با تعداد دفعاتی که سالانه گرما در سراسر جهان بین سال‌های ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۸ اتفاق می‌افتاده مقایسه کردند.

حتی در بهترین سناریوی غیرمحتمل، گرمایش جهانی که از دوران پیش از صنعتی‌شدن تنها به ۲ درجه سانتیگراد محدود شده بود، اکنون و بر اساس این مطالعه، افزایش ۳ تا ۱۰ درجه‌ای گرما در ۳۹.۴ درجه  سانتی‌گراد در عرض‌های جغرافیایی میانی را نشان می‌دهد.

این گزارش پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۱۰۰، مناطق استوایی با دمای ۳۹.۴ درجه سانتی‌گراد «در اکثر روزهای هر سال عادی» روبرو خواهند شد.

 

از سال ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۸، شیکاگو شاخص گرمای ۳۹.۴ درجه را تنها ۴ مرتبه داشت. با این حال، محتمل ترین سناریوی این مطالعه تا پایان قرن پیش بینی می کند که شیکاگو ۱۱ بار در سال این آستانه گرم را تجربه خواهد کرد.

به گفته زپتلو که بخش بزرگی از تحقیقات را در دانشگاه ایالت واشنگتن در طول موج گرمای ناشی از گرم شدن سال ۲۰۲۱ انجام داد، امواج گرما یکی از چهار مورد جدید تغییرات آب و هوایی آخرالزمانی است. موارد دیگر افزایش سطح دریا، کمبود آب و تغییرات در اکوسیستم کلی است.

گرما

ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی