کد خبر : 1082

وزن و سلامت | کودکان

پیروی بیشتر کودکان از رژیم مدیترانه‌ای می‌تواند به بهبود وضعیت وزن و سلامت آنان کمک کند

به گزارش ورنداز :

چاقی کودکان یکی از جدی‌ترین چالش‌های بهداشت عمومی در قرن ۲۱ در سراسر جهان است. چاقی کودکان معمولا تا بزرگسالی ادامه پیدا می‌کند و عوارض بسیاری برای سلامتی به همراه دارد. سبک زندگی و تغذیه در ایران در حال حرکت به سمت الگوی غذایی غربی و ناسالم همراه با بی‌تحرکی است که باعث افزایش شیوع چاقی شده است.

رژیم مدیترانه‌ای به عنوان یک الگوی غذایی سالم و سرشار از غذاهای گیاهی همراه با روغن زیتون و مصرف متوسط تا بالای ماهی و غذاهای دریایی، مصرف متوسط تخم مرغ، گوشت ماکیان و فرآورده‌های لبنی و مصرف کم گوشت قرمز تعریف می‌شود.

به نقل از پایگاه نتایج پژوهش‌های سلامت کشور، به همین دلیل علی حجتی و همکارش پژوهشی را در این زمینه با عنوان "بررسی سبک زندگی، الگوهای غذایی و فعالیت فیزیکی در فنوتیپ‌های مختلف چاقی در کودکان ۲ تا ۱۸ سال شهر تبریز" انجام داده‌اند.

در مطالعه حاضر ۲۵۱ کودک ۲ تا ۱۸ ساله از نقاط مختلف شهر تبریز با استفاده از یک پرسشنامه، از نظر کیفیت رژیم غذایی و مطابقت آن با رژیم مدیترانه‌ای ارزیابی شدند.

نتایج مطالعه حاضر نشان می‌دهد که درصد پسران چاق در مقایسه با دختران بیشتر است و به طور کلی میزان تبعیت از رژیم غذایی مدیترانه‌ای در کودکان متوسط است و ۱۶.۳ درصد از کودکان الگوی غذایی بی‌کیفیتی دارند. بنابراین ایجاد عادات غذایی و سبک زندگی سالم‌تر در دوران کودکی برای پسران و همچنین دختران در سنین نوجوانی اهمیت ویژه‌ای دارد و باعث می‌شود که وضعیت وزنی مناسبی داشته باشند

3

منبع ايسنا
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی