کد خبر : 28828

خورشت پیچاق قیمه | طرز تهیه خورشت پیچاق قیمه

خورش پیچاق قیمه که یکی از غذاهای نذری ترک زبان‌ها است.

به گزارش ورنداز :

خورش پیچاق قیمه

خورش پیچاق قیمه که یکی از غذاهای نذری ترک زبان‌ها است

مواد لازم تهیه پیچاق قیمه (برای ۱۰ نفر)

گوشت گوسفندی راسته یا قلوه‌گاه: ۱ کیلوگرم
پیاز: ۴ عدد متوسط
خلال بادام: ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
زعفران دم کرده غلیظ: ۶ قاشق غذاخوری
تخم مرغ: ۱۰ عدد (به تعداد نفرات)
کره حیوانی: ۱۰۰ گرم
ادویه خورشتی: به میزان دلخواه (ترکیب ادویه خورشتی پیچاق قیمه شامل پودر کاری، دارچین، فلفل سیاه و قرمز، زردچوبه و هل ساییده شده است.)
نمک: به میزان دلخواه
آب جوش: ۵ لیوان فرانسوی دسته‌دار
برای درست کردن خورش پیچاق قیمه که یکی از غذاهای نذری ترک زبان‌ها است، باید گوشت را با پیاز تفت دهید و بپزید. خلال‌ بادام را که یکی از اجزای اصلی این غذا است، بعد از خیساندن و آبکش کردن با روغن و زعفران تفت دهید تا رنگ و طعم آن عوض شود. بعد از پخت گوشت‌ها، در ۳۰ دقیقه پایانی، خلال‌ها را به غذا اضافه کنیدمرحله اول؛ خلال بادام را خیس کنید
برای درست کردن خورش پیچاق قیمه مجلسی اردبیل ابتدا خلال بادام را به مدت دو یا سه ساعت در آب یا در صورت دلخواه در مقداری گلاب خیس کنید.
مرحله دوم؛ گوشت و پیاز را تفت دهید
گوشت را به صورت قیمه‌ای یا همان تکه‌های خورشتی خرد کنید. پیازها را خلالی و نازک خرد کنید و در کره یا روغن حیوانی (اگر طعم کره و روغن محلی را دوست ندارید روغن مایع استفاده کنید) تفت دهید تا سبک و طلایی شوند. سپس تکه‌های گوشت را اضافه کنید و کمی تفت دهید. ادویه خورشتی را هم اضافه کنید و خوب تفت دهید تا طعم خامی ادویه گرفته شود.
در صورت تمایل ادویه خورشت پیچاق قیمه شامل ادویه کاری، دارچین، فلفل سیاه و فلفل قرمز، زردچوبه و هل را از افق کوروش بخرید؛ آنلاین، تلفنی یا حضوری.
مرحله سوم؛ گوشت را بپزید
۴ یا ۵ لیوان آب جوش (به حدی که آب روی گوشت‌ها را بپوشاند) روی گوشت بریزید و صبر کنید تا گوشت روی شعله ملایم گاز بپرد.
در صورت تمایل برای خرید گوشت گوسفند، پیاز داغ منجمد، انواع روغن از جمله روغن جامد و نیمه جامد، کره و گلاب می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.
مرحله چهارم؛ تفت دادن خلال بادام 
در این فاصله خلال بادام‌ها را در مقداری کره کمی تفت دهید.
مرحله پنجم؛ اضافه کردن خلال بادام، نمک و زعفران به پیچاق قیمه
در ۳۰ دقیقه پایانی پخت نمک، خلال بادام و زعفران را به خورش اضافه کنید و اجازه دهید خورش قیمه پیچاق خوب جا بیفتد و کم آب و غلیظ شود.
در صورت تمایل زعفران، نمک و خلال بادام را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی تهیه کنید.
مرحله ششم؛ شکستن تخم مرغ در خورشت
وقتی خورش پیچاق قیمه پخت، در پایان پخت خورش تخم مرغ‌ها را یکی یکی روی خورش بشکنید و درب خورش را بگذارید تا تخم مرغ‌ها خودشان را خوب بگیرند (اگر این روش را نمی‌پسندید کمی قبل از سرو خورش تخم مرغ‌ها را جداگانه نیمرو کنید و سپس روی خورش برای هر نفر یک عدد تخم مرغ نیمرو بگذارید).
مرحله آخر؛ سرو کردن خورشت پیچاق
از نکات مهم خورش پیچاق قیمه اردبیلی رستورانی این است که در پایان روی خورش پیچاق قیمه را با پیاز داغ مجلسی (اختیاری) تزیین و روی تخم مرغ‌ها را با مقداری زعفران دم کرده تزیین کنید. خورش قیمه پیچاق را با برنج زعفرانی سرو کنید. یادتان باشد موقع سرو خورش پیچاق قیمه باید برای هر نفر یک تخم مرغ روی خورش کنار بگذارید

نوشین کلاته خبرنگار و دبیر سرویس

منبع اینستاگرام
ارسال نظر

تبلیغات متنی