کد خبر : 15394

حمایت دانش آموزان | بحران های اجتماعی

بحران های اجتماعی با سطح بالایی از استرس همراه است.این استرس می‌تواند به سلامت روان کودکان و نوجوانان آسیب جدی وارد کند. در چنین شرایطی مدارس به عنوان خانه دوم دانش‌آموزان نقش مهمی برعهده دارند. با این حال، شاید بسباری از مسوولان مدارس و معلمان نمی‌دانند برای کاهش استرس چه اقداماتی باید انجام دهند.

به گزارش ورنداز :

یادآوری نکاتی به اولیای مدارس و معلمان برای حمایت از دانش آموزان در  بحران‌های اجتماعی

بحران های اجتماعی با سطح بالایی از استرس همراه است.این استرس می‌تواند به سلامت روان کودکان و نوجوانان آسیب جدی وارد کند. در چنین شرایطی مدارس به عنوان خانه دوم دانش‌آموزان نقش مهمی برعهده دارند. با این حال، شاید بسباری از مسوولان مدارس و معلمان نمی‌دانند برای کاهش استرس چه اقداماتی باید انجام دهند.
توجه به نکات زیر و انجام توصیه‌های زیر می‌تواند در این زمینه به معلمان و مسوولان مدارس کمک نماید:
۱- طبیعی است که در شرایط پراسترس سطح هیجان کودکان و نوجوانان بالاست. غیرطبیعی نیست که در این شرایط میزان بدرفتاری و خشم افزایش یابد. شما در نقش معلمان و مسوولان مدارس باید در مواجهه با چنین رفتارهایی آرامش خود را حفظ کنید و به تنش ها دامن نزنید. بدین منظور از هر گونه اعمال خشونت یا ایجاد رعب و وحشت، سرزنش و کارهای منفی دیگر پرهیز کنید تا بتوانید شرایط را در کنترل خود نگه دارید.

۲- رویکردی مراقبتی در پیش بگیرید و سعی نمایید تا حد امکان دانش آموزان درگیر بحران نشوند و در معرض خطرات و آسیب‌های آن قرار نگیرند.

۳- با والدین دانش‌آموزان در ارتباط نزدیک باشید و از همفکری آنها برای مدیریت بحران بهره ببرید.

۴- برای بیان نگرانی‌ها و احساسات دانش آموزان، فرصت‌های مناسبی ایجاد نمایید. سعی کنید از دیدگاه آنها هم به شرایط نگاه کنید. نگرانی آنها را بیجا و کم جلوه ندهید.

۵- روش‌های مدیریت هیجان و کنترل خشم را به آنها بیاموزید.

۶- با عقاید آنها وارد بحث و جدل نشوید. سعی نکنید آنها را مطیع نظرات خود کنید. در بحران قدم نخست کم کردن سطح هیجان است. به همین دلیل بحث و گفتگو چندان موثر نیست.

۷- کودکان کم سن درک کاملی از وقایع ندارند. آنها نمی‌توانند بسیاری از وقایع را در ذهن خود پردازش کنند. به همین دلیل ، آنها را در معرض اخبار و جزئیات وقایع قرار ندهید.

۸- در شرایط بحران، اطلاعات نادرست و شایعات زیادی رد و بدل می‌شود. به دانش‌آموزان یاد دهید هر خبر و اطلاعاتی را بدون شواهد کافی نپذیرند و به آن واکنش نشان ندهند.

۹- در شرایط بحران اجتماعی، برخی از دانش‌آموزان بیشتر در معرض آسیب هستند مانند دانش‌آموزان دارای سابقه ابتلا به مشکلات اضطرابی، افسردگی، مشکلات رفتاری و... این دانش‌آموزان به مراقبت بیشتری نیاز دارند. در مورد این دانش‌آموزان ارتباط بیشتری با والدین‌شان داشته و حمایت بیشتری برای آنها فراهم سازید.

۱۰- جلب اعتماد دانش‌آموزان اهمیت فراوانی دارد. پس با آنها روراست باشید. از قضاوت زودهنگام و واکنش به برخی اخبار و اطلاعات بدون شواهد کافی بپرهیزید.

۱۱- خود شما هم در این شرایط استرس زیادی تحمل می‌کنید. از خودتان مراقبت کنید و برای استراحت خودتان برنامه‌ریزی نمایید. در زمان‌هایی که احساس می‌کنید نمی‌توانید هیجان‌های خود را کنترل کنید، هیچ تصمیمی نگیرید و‌ مدیریت شرایط را به همکار دیگری واگذار کنید.

متن برگرفته از پست اینستاگرام انجمن علمی روانپزشکی کودک و نوجوان ایران

اجرای بسیاری از این موارد توسط والدین ضرورت دارد.

منبع تازه های پزشکی
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی