کد خبر : 5074

فواید دوغ

دوغ خنک یک نوشیدنی سرد، خوش مزه و فوق العاده برای تابستان به حساب می آید. زیرا دارای فواید سلامتی بیشماری است. دوغ دو نوع مختلف کاربرد دارد.

به گزارش ورنداز :

دوغ خنک یک نوشیدنی سرد، خوش مزه و فوق العاده برای تابستان به حساب می آید. زیرا دارای فواید سلامتی بیشماری است. دوغ دو نوع مختلف کاربرد دارد. دوغ سنتی و دوغ تجاری. دوغ سنتی تبدیل خامه شیر به کره باقی مانده است. همچنین می توان آن را با رقیق کردن و مخلوط کردن آب در کشک نیز درست کرد. معمولاً به عنوان “chase” شناخته می شود. اما دوغ تجاری، از تخمیر شیر بدون چربی با باکتری هایی که اسید لاکتیک تولید می کنند به دست می آید که چسبناک تر از دوغ سنتی است. در این مطلب از سری مطالب سلامتی به فواید دوغ برای سلامتی می پردازیم. شما می توانید از دوغ به عنوان یک مکمل غذایی نیز در روزهای داغ تابستان استفاده کنید.

ارزش غذایی دوغ

۱۰۰ میلی لیتر دوغ حدود ۴۰ کالری انرژی می دهد. به دلیل حذف کره از آن حاوی چربی و کالری کمتری نسبت به شیر است. منبع خوبی از پروتئین و کلسیم را نیز تشکیل می دهد. همچنین حاوی سدیم، پتاسیم، ویتامین ها و مقداری فسفر است.

فواید نوشیدن دوغ برای سلامتی

.خنک کننده طبیعی بدن

دوغ به طرز شگفت انگیزی با طراوت است و به سرعت بدن ما را خنک می کند. یک لیوان دوغ با دانه های زیره، نعناع و نمک، برای رفع تشنگی و خنک کردن بدن در ماه های گرم تابستان از آوریل تا جولای خیلی مناسب است.همچنین با اضافه کردن تکه های یخ می توان جایگزین خوبی برای نوشیدنی های سرد مملو از مواد شیمیایی موجود در بازار کرد. همچنین یک لیوان دوغ می تواند زنان یائسه را که دچار گرگرفتگی هستند، تسکین دهد.

۲.فواید دوغ برای سلامتی، از کم آبی بدن جلوگیری می کند

دوغ از کشک و آب تهیه می شود. حاوی حدود ۹۰ درصد آب و الکترولیت هایی مانند پتاسیم است. بنابراین دوغ در حفظ تعادل آب در بدن موثر بوده و از کم آبی بدن جلوگیری می کند.

۳. برای دستگاه گوارش مفید است

دوغ برای دستگاه گوارش ما یک موهبت است. باکتری های سالم و اسید لاکتیک موجود در دوغ به هضم غذا و بهبود متابولیسم کمک می کند. بعلاوه در حفظ کردن حرکات منظم روده اثر بخشی فوق العاده ای دارد و داروی عالی برای یبوست می باشد. دوغ همچنین برای درمان سندرم روده تحریک پذیر (IBS) مفید است. در کنار همه این خوبی ها به جلوگیری از عفونت معده، سعدم تحمل لاکتوز و ضد سرطان روده بزرگ است.

۴.فواید دوغ برای سلامتی، برای استحکام استخوان و دندان ها بی نظیر است

دوغ سرشار از کلسیم است. ۱۰۰ میلی لیتر دوغ حاوی حدود ۱۱۶ میلی گرم کلسیم است که برای یک سیستم اسکلتی سالم یک ضرورت به حساب می آید. استخوان ها و دندان های ما را مستحکم کرده و به پیشگیری از بیماری های استخوانی مانند پوکی استخوان کمک می کند. کلسیم همچنین برای لخته شدن خون، انقباض عضلات و ضربان قلب ما لازم است.

۵. اسیدیته را تسکین می دهد

غذاهای چرب و تند اغلب می توانند منجر به رفلکس اسید و سوزش سر دل شوند. یک لیوان دوغ را که روی آن فلفل سیاه و گشنیز بریزید، به طرز شگفت انگیزی علائم اسیدیته را کاهش می دهد زیرا اسید لاکتیک موجود در دوغ اسیدیته معده را عادی کرده و اثر تسکین دهنده گی دارد.

منبع خبرنامه
ارسال نظر

تبلیغات متنی