کد خبر : 28714

حقوق کارگران | افزایش حقوق کارگران | حقوق و عیدی کارگران

در ادامه مطلب جزییاتی درباره حقوق و عیدی کارگران را میخوانید .

به گزارش ورنداز :

حقوق کارگران

در ادامه مطلب جزییاتی درباره حقوق و عیدی کارگران را میخوانید .

افزایش حقوق کارگران 

کلیه کارفرمایان کارگاه های مشمول قانون کار مکلفند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار معادل شصت روز آخرین مزد،‌به عنوان عیدی و پاداش بپردازند. مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارکنان نبایستی از معادل نود روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند.‌تبصره ۱ – مبلغ پرداختی به کارکنانی که کمتر از یک سال در کارگاه کار کرده‌اند باید به مأخذ شصت روز مزد و به نسبت ایام کارکرد در سال، محاسبه‌گردد. مبلغ پرداختی از این بابت برای هر ماه نباید از یک دوازدهم سقف تعیین شده موضوع ماده واحده این قانون تجاوز نماید.


‌تبصره ۲ – در کارگاههایی که مطابق رویه جاری کارگاه بیش از مبالغ فوق پرداخت می‌نمایند، عرف کارگاه معتبر خواهد بود.اما یکی از سوالات متداول کارگران این است که زمان عیدی کارگران چه زمانی است؟فتح الله بیات، رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی درباره زمان عیدی و پاداش پایان سال کارگران گفت:کارفرمایانی که از نقدینگی و توان پرداخت عیدی به کارگران خود برخوردارند با حقوق بهمن ماه، عیدی و پاداش پایان سال نیروهای کار خود را پرداخت کنند.

بیات اظهار داشت: عیدی سال ۱۴۰۳ کارگران که در بهمن یا اسفند ۱۴۰۲دریافت می‌کنند با توجه به مصوبه امسال شورای عالی کار، حداقل و حداکثر عیدی کارگران در سال ۱۴۰۲، به ترتیب ۱۰۶.۱۶۵.۶۸۰ ریال و ۱۵۹.۲۴۸.۵۲۰ ریال است. همچنین مبلغ پرداختی به کارکنانی که کمتر از یکسال در کارگاه کار کرده‌اند باید به ماخذ۶۰ روز مزد و به نسبت ایام کارکرد در سال محاسبه گردد، و مبلغ پرداختی از این بابت برای هر ماه نباید از یک دوازدهم سقف تعیین شده در فوق تجاوز نماید.

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی گفت: معمولاً عیدی و پاداش پایان سال کارگران بر اساس قراردادهای کار در اسفند ماه پرداخت می‌شود؛ به این نحو که با در نظر گرفتن تعطیلی بانک‌ها و شروع تعطیلات عید و انجام برخی حسابرسی‌ها تا ۲۰ اسفند ماه عیدی‌ها به حساب‌های کارگران مشمول قانون کار و بازنشستگان تأمین اجتماعی واریز می‌شود اما عده‌ای از کارفرمایان آن را به روزهای آخر سال موکول نکرده و با حقوق بهمن واریز می‌کنند.بیات با بیان اینکه منعی برای واریز عیدی و پاداش پایان سال کارگران در بهمن ماه وجود ندارد، گفت: کارفرمایانی که از تمکن مالی و نقدینگی لازم برخوردارند از بهمن ماه همراه با حقوق و دستمزد کارگران عیدی و پاداش پایان سال را هم می‌پردازند.

به گفته وی بسیاری از ادارات، سازمان ها و شرکت‌ها پرداخت عیدی کارگران را بهمن ماه انجام می‌دهند چرا که به لحاظ برخی حسابرسی‌ها، تراکنش‌های مالی و ازدحام بانکی برای کارفرمایان بهتر است و بسیاری از خانوارهای کارگری نیز با فراغ خاطر بیش‌تری نسبت به تهیه مایحتاج شب عید و اقلام مورد نیاز خود اقدام می‌کنند.

این مقام مسئول کارگری درباره میزان پرداخت عیدی کارگران نیز گفت: با وجود آنکه مصوبه مجلس، میزان پرداخت عیدی کارگران را مشخص کرده و دو ماه پایه حقوق را به عنوان حداقل و سه ماه پایه حقوق را به عنوان حداکثر میزان عیدی دریافتی پیش‌بینی کرده اما میزان عیدی کارگران بسته به مدت قرارداد و کارکرد آنها متفاوت است.کارگران به سنوات و تعداد روزهایی که کار کرده‌اند مستحق دریافت عیدی هستند و عیدی و پاداش پایان سال را کسانی کامل می‌گیرند که یکسال در آخرین کارگاه یا محل کار مشغول کار بوده و ارتباطشان را با محل کار قطع نکرده و بیمه‌پردازی آنها به طور کامل صورت گرفته باشد.با توجه به مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق که منجر به افزایش ۳۰ الی ۴۰ درصدی حقوق حداقل بگیران دولتی خواهد شد، به نظر میرسد زمینه برای افزایش حقوق کارگران متناسب با نرخ تورم فراهم شده است.

به تازگی حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ ضمن تشریح آخرین مصوبات این کمیسیون اعلام کرده: مجلس و دولت توافق کردند، حقوق سال آیندۀ کارمندانی که زیر ۲۰ میلیون تومان دریافت می‌کنند افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی داشته باشد.

این میزان افزایش درحالی رقم خورده که در لایحه اولیه دولت پیشنهاد شده بود که برای سال ۱۴۰۳ حقوق کارکنان دولتی به طور متوسط حدود ۱۸ درصد افزایش یابد.

مدتی بعد در کمیسیون تلفیق بودجه افزایش متوسط ۲۰ درصدی حقوق کارمندان تصویب شد.اما در آخرین تغییرات و مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳، برای کارکنانی که در سال جاری  بین ۸ الی ۲۰ میلیون تومان دریافتی دارند؛ عملا افزایش ۳۰ الی ۴۰ درصدی حقوق حداقل بگیران در جامعه کارمندی در دستگاه های اجرایی دولتی در دستور کار قرار گرفته است.

بخشی از این میزان افزایش حقوق برای حداقل بگیران دولتی، از طریق  افزایش امتیاز حق شغل کارمندان به  ۳۰۰۰ امتیاز ایجاد خواهد شد.

با توجه به مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق که منجر به افزایش ۳۰ الی ۴۰ درصدی حقوق حداقل بگیران دولتی خواهد شد، به نظر میرسد زمینه برای افزایش حقوق کارگران  متناسب با نرخ تورم فراهم شده است. در سالهای اخیر به صورت یک رویه و استاندارد نانوشته معمولا میزان افزایش حقوق کارگران با میزان افزایش حقوق کارمندان دولتی متناسب بوده است.

لازم به ذکر است، مذاکرات نهایی شورای عالی کار برای تعیین دستمزد در سال ۱۴۰۳ در اسفند ماه نهایی خواهد شد.

نقش مجلس در تعیین حقوق کارکنان دولت

مجلس در بسیاری از کشورها نقش بسیار مهمی در تعیین حقوق کارکنان دولت دارد. اعضای مجلس می‌توانند قوانین کاری و مالی که حقوق و مزایای کارکنان دولت را تعیین می‌کند، تصویب یا تغییر دهند. آنها می‌توانند از طریق برگزاری نشست‌ها و کمیته‌های مخصوص وضع قوانین و مفاد مربوط به مزایا و حقوق کارکنان دولتی را مورد بررسی قرار دهند. این قوانین می‌توانند شامل حقوق پایه، بیمه‌ها، تعطیلات، ساعات کاری، مرخصی و دیگر مزایا و حقوق باشد. اعضای مجلس ممکن است نمایندگی از کارکنان دولت داشته باشند و صدا و سیمای آنان را در مورد تصمیم‌گیری‌های مربوط به حقوق و مزایاشان برای دولت داشته باشند.

مسئولیت های دولت برای افزایش حقوق کارگران

دولت‌ها در بسیاری از کشورها مسئولیت‌های مهمی را در جهت افزایش حقوق کارگران برعهده دارند. در زیر، چندین مسئولیت مهم که دولت‌ها معمولاً در این زمینه به آنها پرداخت می‌کنند را بررسی می‌کنیم:

تنظیم قوانین کار: دولت‌ها می‌توانند قوانین کار را تنظیم کرده و اصلاحات لازم را در آنها ایجاد کنند. این قوانین ممکن است شامل حداقل حقوق، ساعات کاری، شرایط ایمنی و بهداشت در محل کار و مرخصی‌ها باشد. این اقدامات می‌توانند به افزایش حقوق کارگران کمک کنند.

تشویق به تشکیل اتحادیه‌های کارگری: دولت‌ها می‌توانند اتحادیه‌های کارگری را تشویق کنند و حقوق آنها را تضمین کنند. اتحادیه‌های کارگری می‌توانند در مذاکرات با صاحبان کسب و کارها به منظور افزایش حقوق و شرایط کاری بهتر برای کارگران نقش مهمی ایفا کنند.تنظیم حداکثر ساعات کاری: دولت‌ها می‌توانند ساعات کاری حداکثر را محدود کنند. این اقدام می‌تواند به جلوگیری از استغلال کارگران و افزایش میزان حقوق آنها منجر شود.

تنظیم نرخ حداقل حقوق: دولت‌ها می‌توانند حداقل حقوقی را تعیین کنند که کارفرمایان باید به کارگران پرداخت کنند. این اقدام می‌تواند به بهبود شرایط اقتصادی کارگران کمک کند.

نقش کارفرمایان در این مسیر

تنظیم مالیات و سیاست‌های پاداش: دولت‌ها می‌توانند سیاست‌های مالیاتی و پاداشی را تنظیم کنند تا کارفرمایان را به افزایش حقوق کارگران تشویق کنند. برای مثال، ایجاد تسهیلات مالیاتی برای کسب و کارهایی که حقوق بالاتری به کارگران خود پرداخت می‌کنند.

ارائه آموزش و مهارت‌دهی: دولت‌ها می‌توانند برنامه‌های آموزشی و مهارت‌دهی را برای کارگران ارائه دهند. افزایش مهارت‌ها و توانمندی‌های کارگران می‌تواند به افزایش حقوقوق کارگران کمک کند زیرا کارگران ماهر تر معمولا می توانند حقوق بیشتری دریافت کنند.

نظارت و اجرای قوانین: دولت‌ها مسئولیت دارند نظارت و اجرای قوانین کار را بر عهده بگیرند. ضمانت اجرای صحیح و عادلانه قوانین کار می‌تواند به افزایش حقوق کارگران کمک کند و در مقابل سوء استفاده‌ها و تخلفات کارفرماها محافظت کند.تشویق به سرمایه‌گذاری و ایجاد شغل: دولت‌ها می‌توانند سیاست‌ها و برنامه‌هایی را اجرا کنند که بتواند به جذب سرمایه‌گذاری و ایجاد شغل‌های بیشتر در کشور منجر شود. افزایش فرصت‌های شغلی می‌تواند به رقابت بیشتر در بازار کار و در نتیجه، به افزایش حقوق کارگران منجر شود.

تشویق به تعامل اجتماعی: دولت‌ها می‌توانند تعامل اجتماعی را بین کارگران، کارفرمایان و نهادهای مربوطه تشویق کنند. ایجاد فرصت‌های بیشتر برای مذاکره و توافقات میان طرفین می‌تواند به افزایش حقوق کارگران کمک کند.

ارائه حمایت‌های اجتماعی: دولت‌ها می‌توانند برنامه‌ها و سیاست‌هایی را برای ارائه حمایت‌های اجتماعی به کارگران در صورت بروز موارد ضروری اجرا کنند. این حمایت‌ها ممکن است شامل بیمه‌های اجتماعی، حمایت از کارگران بیکار، کمک‌های مالی و سایر اقدامات مرتبط باشد.

این فقط چند نمونه از مسئولیت‌هایی هستند که دولت‌ها برای افزایش حقوق کارگران بر عهده می‌گیرند. البته در هر کشوری ممکن است مسئولیت‌ها و رویکردها متفاوت باشند و به شرایط و قوانین مربوط به آن کشور بستگی داشته باشد.

سهیل شهری خبرنگار

منبع گسترش نیوز ، شهر خبر
ارسال نظر

نظرات کاربران
  • ناشناس

    کلا کارگرهاروگیر آوردین..

  • کامران کاظمی

    این شیوه افزایش باید از ۱۰سال قبل عملی میشد که الان انقد اختلاف حقوق بین شاغلا نمیشد

  • کاربر

    باسلام.اگردولت درهمه سازمانهااین چنین کندکه حقوق های زیر۲۰میلیون راپلکانی۳.تا۴۰درصدافزایش دهد.بسیارعادلانه است.

  • امید

    خدا براشون نسازه
    آخه کارگر بیچاره چطور میتونه با حقوق ماهی ۷ میلیون زندگی کنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • کارگر

    بیچاره کارگر که همیشه ظلم بهش شده وامسال هم چون سالهای قبل

  • ناشناس

    شمارا خدا حقوق کارگران بدبخت هم اضافه کنین از رانند ه لودر که داوازد ساعت کار میکنه اخر ماه بهش میدن یازده تومن یا ده تومن این خدارا خوش میاد بخدا گناه دارن

  • ناشناس

    بنده راننده معدن سنگ شکن بافق یزد هستم لودر دوازده ساعت کار میکنم اخر ماه داوزه تومن یایازده تومن میدن بخدا حقوق ما بدبخت چرا باید اینقدر کم باشه ن پاداش بهمون میدن ن سبد معیشتی ن بن کالا هچی رسیدگی کنین به مهندسین این شرکت بگوین از استان یزد شرکت سنگ شکن بافق معدن مهندس رسولی

  • ناشناس

    سلام واقعا ممنون اگر افزایش حقوق باشه
    چون اجناس گران وگرانتر شده وقشر کارگر در فقر
    کامل بسر میبرند

  • ناشناس

    اگه خواب دیدید خیره

  • احمد

    وبعضی ها مثل فناوری اطلاعات مشهد حقوق رو هرشش ماه یاهفت ماه میدن اونم حقوق یک برج بعدعیدهم برج 4یا5هم عیدی اول سالو میدن واقعا اسم اینها و باید ثبت جهانی کرد

  • بنده خدا

    حقوق کارگردرایران فقط به اندازه ایه که بسختی بتونه زنده بمونه که کارکنه برای کارفرماتاسرمایه کارفرمابیشتربشه چون اگرکارگرحتی بیمارشودکلاهش پس معرکه است اگه زنده بمونه

  • ناشناس

    عیدی مگه مالیات داره که شرکت داره از کارگرا میگیره

  • گلی

    اصلا توجامعه ای هستیم که کارگر از هیچ امکاناتی برخوردار نیست کجا به کارگر هزینه مسافرت میدنن،بن خرید لوازم و وسایل میدم تا میری یه خریدی بکنی میگن فیش فرهنگیان و کارمندی و...دارین خب کارگر هیچ امکاناتی ندارن ..این درصدا همش دروغه آخرش یک تومان میزارن رو حقوق وتمام

  • ناشناس

    واقعا دیگه خیلی بی رحمیمه در حق کار گر بخدا خسته شدیم از بی پولی یک چیز درست درمان نمی توانیم برای بچه هایمان بخریم بخورن یا بپوشن ا

  • ناشناس

    خداییش اینها خبر ندارن کارگر هنوز ۷ تا ۸ میلیون حقوق میگیر وبعد حد نساب رو ۲۰ میگیره من حقوقم در حالت خوشبینانه با ۴۰ درصد افزایش تازه به ۱۰ تومان اونم با پاداش و غیره میرسه کجای کاربد خون مردم کردن توشیشه نباید بفهمن عربها بیشتراز ما بهشون میرسن

  • ناشناس

    بعضی از کارفرمایان سالی فقط یک بایه حقوق عیدی میدن از باداش خبری نیست حق کار گر رو راحت میخورن

  • ناشناس

    حقوق کارگر وبازنشسته بدبخت باید سالی یک بار افزایش پیدا کند اجناس هفتگی بره بالا آن وقت میگند فرزند آوری کنید چندتا بدبخت بیچاره اظافه کنید مای بیی بی شده 150هزارتومان گوشت 800تومان کجاست عدالت حضرت علی علیه السلام امان ازمدیران بی کفایت

  • ناشناس

    انشالا که بده

  • ناشناس

    خداازشون نگذره همسرمن خدمات شهریه توگرما توسرما 7تومن میدن

  • Mohsen

    یه نگاهی به حقوق سرایداران و خدمتگذاران مدرسه هم کنین بد نیست.تو حکم ماهی 8500000هزار هستش اما با کسر بیمه و غیره حدود هشت میلیون میشه اگر موارد دیگه هم ازش کم بشه که دیگه حقوق میشه زیر هشت میلیون با حقوق زیر هشت میلیون هیچ کاری نمیشه کرد

  • ناشناس

    واقعا بیچاره کارگر با حقوق ده تومن با این جنس های گرون که چیزی نمیتونی بخری من بیشتر غصم برای بچهامه خیلی سخته خیلی

  • 33652

    خجالت بکش .تو همون ده تومن بسته

  • 33650

    عرب ها خو زمین خودشونه حق دارن

  • ناشناس

    سلام

  • ناشناس

    سلام من کارگر معدن زغال سنگ هستم خدای برای کارگر معدن بااین فشار کار ورفتن به داخل تونل 10تومان پولی است خدای مسولان یک فکری بردارند

  • 33636

    بله داره

  • ناشناس

    اگه صد درصد افزایش پیدا می کرد چیزی نبود چه برسه به سی چهلردرصد یعنی همچین دولت مردانی داریم ما هشت میلیون کرایه خونه تو پایین شهر هفت تومن وزارت کار😕

  • مهدی

    سلام بنده ۹ ساله واسه یه کار فرما تو شهرک صنعتی لالجین کار میکنم اونم کاربا رنگو نقاشی هر سال که تمام میشه میگه سال دیگه میخام بیمه تون کنم مزد تون بیشتر کنم

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی