کد خبر : 9041

کرم | کلاژن

کلاژن پروتئینی است که به طور طبیعی در بدن انسان تولید می‌شود و وظیفه آن حفظ سلامت استخوان‌ها، پوست، مو، ماهیچه‌ها، تاندون‌ها و رباط‌های انسان است

به گزارش ورنداز :

کلاژن پروتئینی است که به طور طبیعی در بدن انسان تولید می‌شود و وظیفه آن حفظ سلامت استخوان‌ها، پوست، مو، ماهیچه‌ها، تاندون‌ها و رباط‌های انسان است. با گذشت زمان ذخیره کلاژن کاهش پیدا می‌کند. افتادگی پوست، چین و چروک، کوچک شدن ماهیچه‌ها و درد مفاصل از نشانه‌های آشکار از دست دادن کلاژن است. 

بدن برای ادامه تولید کلاژن به اسیدهای آمینه مثل لیزین، پرولین و گلیسین احتیاج دارد. این اسیدها در خوراکی‌هایی مثل کلم، جلبک دریایی، سیب‌زمینی شیرین و آبگوشت وجود دارند. رژیم غذایی غنی از کلاژن به تقویت کلاژن‌سازی در بدن کمک می‌کند، اما کارشناسان می‌گویند که کلاژن هیدرولیزشده در مکمل‌ها مؤثرتر از کلاژن موجود در غذاست. کرم‌های موضعی حاوی پپتیدهای کلاژن نیز گزینه دیگری برای تغذیه سلول‌های پوستی هستند. به همین دلیل است که بسیاری از مردم به مکمل یا کرم روی می‌آورند تا جلوی اثرات از بین رفتن کلاژن را بگیرند. 

فواید مکمل‌های کلاژن 

بیشتر مکمل‌های کلاژن از استخوان و پروتئین حیوانی تولید می‌شوند. اما مکمل‌های گیاهی کلاژن نیز در بازار موجودند. این مکمل‌ها را می‌توانید به صورت قرص یا پودر مصرف کنید. پودر کلاژن را می‌توان با ماست یا قهوه یا جو دوسر مخلوط و میل کرد. 

در تحقیقی که در سال 2019 انجام شد مشخص شد که این مکمل‌ها اثرات مثبتی بر پوست انسان دارند. 72 شرکت‌کننده این تحقیق که زنان بالای 35 سال بودند پس از مصرف پپتیدهای کلاژن به مدت 12 هفته بهبود قابل توجهی در قابلیت ارتجاعی پوست، هیدراتاسیون و تراکم کلاژن پوستی از خود نشان دادند. 

کرم‌های حاوی کلاژن اثرگذارند؟ 

اگر می‌خواهید در کنار مصرف خوراکی کلاژن از کرم‌ها نیز استفاده کنید، باید بگوییم که این کرم‌ها به جز آب‌رسانی و مرطوب نگه داشتن پوست تأثیر شگرف دیگری ندارند. متخصصان پوست می‌گویند که جذب کلاژن از سطوح خارجی بدن به پوست امکان‌پذیر نیست. هنوز ثابت نشده که کرم‌های حاوی کلاژن باعث تولید یا تقویت کلاژن می‌شوند. این امر به این دلیل است که کلاژن‌ها دارای وزن مولکولی بالایی هستند و برای نفوذ به پوست بسیار بزرگ‌اند.  

متخصصان پوست می‌گویند که اگر می‌خواهید کلاژن از دست ندهید می‌توانید از ضدآفتاب و رتینوئید شروع کنید. این دو کرم از نظر علمی ثابت شده‌اند که به جلوگیری از آسیب اشعه ماوراء بنفش به پوست کمک می‌کنند. استفاده از کرم‌های کلاژن‌دار ضرری ندارد و بی‌خطر است، اما اگر افزایش کلاژن برای شما اهمیت دارد باید از رژیم غذایی سرشار از کلاژن پیروی کنید. 

(استفاده از مطالب اختصاصی 55آنلاین بدون ذکر منبع ممنوع است.) 

مترجم: مژده اصغرزاده

منبع ۵۵ آنلاین
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی