کد خبر : 6694

کافه عینک ارثیه

کافه عینک ارثیه در حجره‌هایی در داخل سرای قیصریه از مجموعه کاروان‌سرای سعدالسلطنه شهر قزوین واقع شده است. این کافه علیرغم اینکه چند سالی از تاسیس آن گذشته است. محبوبیت زیادی در بین گردشگران ایرانی و خارجی در کافه های قزوین داشته است.

به گزارش ورنداز :

کافه عینک ارثیه در حجره‌هایی در داخل سرای قیصریه از مجموعه کاروان‌سرای سعدالسلطنه شهر قزوین واقع شده است. این کافه علیرغم اینکه چند سالی از تاسیس آن گذشته است. محبوبیت زیادی در بین گردشگران ایرانی و خارجی در کافه های قزوین داشته است.IMG_20220529_080003_850

کافه عینک ارثیه قزوین

بسیاری از هنرمندان بنام کشورمان، سفیر کشورهای خارجی و گردشگران سراسر جهان، مهمان این کافه سنتی و دنج بوده‌اند. گاهی مهمانان با ورود به این کافه یادشان می‌رود، برای صرف نوشیدنی یا دسر آمده‌اند. این کافه در واقع موزه بسیار کوچک از ایران نسبتا قدیم است. این مکان خاطرات واقعی دو نسل را بازگو می‌کند.

چگونگی تاسیس کافه عینک ارثیه

در واقع کافه عینک ارثیه در حال حاضر جز کافه‌های زیبای شهر قزوین است. این کافه در گذشته عینک‌فروشی بوده است. صاحب جدید در یک ایده جالب و خلاق، عینک‌فروشی قدیم اجدادش را به یک کافه سنتی تبدیل کرده است. برای حفظ نام شغل اجدادشان نام عینک در نام این مکان آمده است. همچنین برای حفظ وسایل به ارث رسیده، این وسایل در تزیین کافه به کار رفته است.

هدف از دکوراسیون کافه با عینک‌ها این بوده است، که نام خانوادگی این خانواده، به عنوان اولین عینک‌ساز در شهر قزوین در ذهن‌ها باقی بماند. کافه عینک ارثیه، اولین نوع براساس این طراحی در ایران است. فضا، دکور جذاب، محیط نوستالژی و کیفیت محصولات غذایی از دلایلی است، که کافه عینک ارثیه  را در میان گردشگران، مسافران و مردم قزوین محبوب نموده است. کافه عینک ارثیه مساحت در حدود 140 متر مربع دارد. این کافه دارای دو سالن پذیرایی است، ظرفیت کل این مکان 25 نفر است.

کافه عینک قزوین کافه عینک قزوین

دکوراسیون داخلی کافه عینک ارثیه

دکوراسیون کافه عینک ارثیه منحصربه ‌فرد است. مدت زمان طراحی داخلی این کافه، ۴ ماه طول کشیده است. در دکوراسیون داخلی این مکان، رنگ‌های غالب قهوه‌ای و قرمز است. این کافه با اثاث و وسایل قدیمی و عتیقه مانند کلکسیونی زیبا از عینک‌ها، لوازم چشم‌پزشکی و بینایی‌سنجی قدیمی، انواع رادیو، تلویزیون و تلفن‌های قدیمی، انواع چراغ‌های نفتی، ساعت‌های قدیمی، قاب‌عکس‌های قدیمی و خانوادگی، پوسترهای زیبای سیاه و سفید، فرش قدیمی، صندلی‌های چوبی و انواع صندلی لهستانی تزئین شده است. طبق گفته مدیران کافه، برای دکوراسیون داخلی این مکان، ٨٠٠ میلیون تا ١ میلیارد تومان هزینه شده است.

پیانو موجود در این مکان 130 سال قدمت دارد. این پیانو ساخته شده‌ی یک شرکت آمریکایی است. این شرکت از هر پیانو، یک مدل بیشتر نمی‌‌ساخت. این مدل پیانو فقط در ایران درکافه‌ی ارثیه موجود است. شرکت سازنده‌ی این پیانوها در سال 1990 در اثر آتش‌سوزی بسته شد.

پیانو کافه ارثیه قزوین پیانو کافه ارثیه قزوین

 برخی وسایل کافه عینک ارثیه، یادآور اثاث خانه‌ی پدربزرگ‌ها و مادربزگ‌ها است. اساس طراحی دکور این کافه، بیان خاطرات گوناگون است. هر کدام از دیوارهای این مکان بخشی از نوستالژی‌ها و خاطرات یک خانواده ایرانی، یک شهر و در مقیاس بزرگ‌تر خاطرات ایران را به تصویر کشیده است.

بخشی از دیوار این رستوران، به دیوار صلح اختصاص یافته است. در این دیوار کل قاره‌های زمین به صورت ماهرانه و هنرمندانه با آجر قرمز و گچ سفید دیده می‌شود. فقط خلیج همیشه فارس به صورت ورقه طلایی به این دیوار چسبیده است. در دیوار صلح توریست‌ها و گردشگران خارجی از همه‌ جای دنیا یادگاری که معمولا واحد پول کشورشان است، را روی این دیوار می‌چسبانند.

دکوراسیون بیرونی کافه عینک ارثیه

پنجره‌های کافه ارثیه با رنگ‌های زیبا، رو به کاروانسرای سعدالسلطنه است. این پنجره‌ها جذابیت‌ و زیبای خاصی به این کافه داده است. دکوراسیون بیرونی این مکان نیز سنتی است. درب و پنجره‌ها مشبک چوبی است. شیشه‌های رنگی با نور داخل و بیرون کافه  برای هر رهگذری خودنمایی می‌کنند.

کافه عینک قزوین کافه عینک قزوین

منوی کافه عینک ارثیه

منو کافه ارثیه همانند دکوراسیون داخلی آن، فقط ایرانی و سنتی نیست. منو این کافه ترکیبی از نوشیدنی‌ها سرد و گرم، دمنوش‌های گیاهی ایرانی و شربت‌های دلپذیر ایرانی همراه با دسر و کیک‌های مدرن و سنتی سایر کشورها است. از نوشیدنی‌ها سرد می‌توان به شربت سکنجبین اشاره کرد. شربت سکنجبین خیار، شربت مخصوص شهر قزوین و بسیاری از شهرهای مرکزی ایران است که در این مکان ارائه می‌شود. این شربت، از سایر شربت‌های ایرانی در منوی این کافه، جذاب‌تر است. از دیگر نوشیدنی مخصوص تابستان این مکان، قاشق‌تراش است. نوشیدنی خنک از ترکیب عرقیات گیاهی و طالبی قاشق‌تراش شده است. آب دوغ خیار در منوی تابستانه نیز خودنمایی می‌کند. از نوشیدنی‌های گرم آن می‌توان به قهوه‌ی ایتالیایی و انواع چای‌های ایرانی نیز اشاره نمود. در منو این کافه، کیک ارثیه مخصوص وجود دارد، که به تعداد ده عدد در روز سرو می‌شود.

داخل کافه ارئیه داخل کافه ارئیه

منو کافه ارثیه روی پارچه چاپ شده است. حاشیه‌های آن با پارچه‌ای گلدار قاب گرفته شده است. تا حاضر شدن سفارش غذا یا نوشیدنی، عینک‌هایی برای گرفتن عکس و سرگرمی به مشتری‌ها داده می‌شود. دسر‌ها و نوشیدنی‌ها در این مکان با ظروف قدیمی و خاطره‌ انگیز سرو شود. موسیقی سنتی بسیار ملایم در این کافه شنیده می‌شود که با محیط خاطره‌انگیز آن، خاطره‌ها زنده می‌شود.

ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی