کد خبر : 4469

کباب برگ خانگی

دستور پخت کباب برگ خانگی

به گزارش ورنداز :

کباب برگ  یکی از قدیمی ترین و محبوب ترین انواع کباب های اصیل ایرانی بوده که در بین تمام مردم و اکثر سلیقه ها محبوبیت و طرفداران زیادی پیدا کرده است. همان طور که می دانید این کباب لذیذ را از  گوشت  راسته گوسفندی و یا گوساله مرینت شده با پیاز و ادویه ها و  زعفران  دم کرده و… تهیه می کنند و به همین دلیل کباب برگ را یکی از انواع کباب های گران قیمت ایرانی می شمارند. نکته ای که برای تهیه این کباب باید به آن دقت کنید این است که هر چه این کباب آبدار تر پخته شود طعم و مزه بهتر و لذیذ تری خواهد داشت و بافت آن نیز نرم تر و لطیف تر خواهد بود.

مواد لازم برای تهیه کباب برگ خانگی

  • گوشت راسته گوسفندی 1 کیلو
  • پیاز متوسط 3 عدد
  • آب پیاز 1 پیمانه
  • فلفل دلمه ای 1 عدد
  • زعفران دم کرده به مقدار لازم
  • کره به مقدار لازم
  • آبلیمو 1 تا 2 ق غذا خوری
  • نمک و  فلفل  سیاه به مقدار لازم
 

مرحله اول: آماده سازی گوشت با پیاز و فلفل دلمه ای

ابتدا گوشت راسته گوسفندی را با آب سرد مقداری بشویید و سپس پیاز ها و فلفل دلمه ای را نیز با آب سرد شسته و  پوست  پیاز را بگیرید و بعد پیاز و فلفل دلمه را به شکل نگینی و درشت خرد کنید و سپس ظرفی را برداشته و درون آن پیاز و فلفل دلمه ای خرد شده را بریزید و گوشت راسته را داخل ظرف قرار دهید به طوری که اطراف گوشت کاملاً با پیاز و  فلفل دلمه ای  پوشانده شود و بعد روی ظرف را به وسیله سلفونی بپوشانید و آن را داخل فریزر قرار دهید و زمان دهید تا گوشت در این مدت داخل فریزر منجمد شود.

مرحله دوم: نحوه برش دادن گوشت

در این مرحله گوشت را از فریزر خارج کنید و آن را داخل یخچال قرار دهید تا از حالت منجمد خارج شود و بعد آن را روی تخته گوشت قرار داده و آن را به شکلی که عمیق نباشد از وسط به دو نیمه تقسیم کنید به طوری که دو نیمه گوشت از یکدیگر جدا نشوند و سپس تخته گوشت را مقداری با آب خیس کنید و مجدد گوشت ها را روی تخته گوشت قرار داده و با پشت چاقو روی سطح گوشت ضربه بزنید تا روی سطح گوشت شیار هایی ایجاد شود و بعد از انتهای گوشت 2 برش به اندازه 4 انگشت و 2 برش به پهنای 3 انگشت ایجاد کنید و سپس 2 برش 4 انگشتی را در امتداد هم قرار دهید و 2 برش 3 انگشتی را امتداد آن بگذارید سپس کمی به گوشت با کف دست فشار وارد کنید تا مقداری شکل بگیرد.

 

در صورتی که قصد درست کردن کباب داخل ماهیتابه را داشته اید باید سیخ های چوبی را برداشته و گوشت ها را با سیخ چوبی سیخ بزنید و بعد اضافه گوشت ها را از اطراف ببرید تا گوشت شکل و ظاهری مخروطی پیدا کند. در صورتی که قصد درست کردن کباب برگ روی ذغال را داشتید باید سیخ های مخصوص کباب را برداشته و سپس گوشت ها را سیخ بکشید و از اطراف ادامه گوشت ها را ببرید تا گوشت حالتی مخروطی به خود بگیرد.

مرحله چهارم: مزه دار کردن گوشت ها

ظرفی را برداشته و داخل آن آب پیاز را به همراه مقداری فلفل سیاه و زعفران دم کرده بریزید و سپس سیخ ها را داخل ظرف به مدت 10 دقیقه ای قرار دهید تا گوشت ها مزه دار و آماده شود.

مرحله پنجم: درست کردن کباب برگ داخل ماهیتابه

ماهیتابه مخصوص گریل را برداشته و آن را روی حرارت ملایم  گاز  قرار دهید و فرصت دهید تا ماهیتابه مقداری گرم و آماده شود سپس سیخ های چوبی که آماده کرده بودید را داخل ماهیتابه قرار دهید و درب ماهیتابه را بگذارید و تقریباً 20 دقیقه ای به کباب ها زمان دهید تا کباب ها آب بیاندازند و داخل آب خود پخته و نرم شوند سپس درب ماهیتابه را برداشته و سیخ ها را برگردانید تا طرف دیگر کباب ها نیز به همین شکل پخته و نرم شوند.

مرحله ششم: درست کردن کباب برگ روی ذغال

ذغال ها را داخل منقل قرار دهید و آن ها را به کمی  نفت  آغشته کنید سپس آن ها را روشن کرده و کمی باد بزنید تا تمامی ذغال ها سرخ و آماده شوند و بعد سیخ هایی که زده بودید را برداشته و 2 طرف آن ها را روی منقل حسابی سرخ کنید و بپزید.

مرحله هفتم: آماده سازی سس کباب

ظرف دیگری را برداشته و داخل ظرف آبلیمو بریزید سپس مقداری کره را نیز آب کنید و آن را به همراه نمک به آبلیمو اضافه کنید و آنها ها را کاملاً با یکدیگر ترکیب کنید و هم بزنید و بعد سس را به کباب ها اضافه کنید و 10 دقیقه ای به کباب ها زمان دهید تا سس کاملاً به خورد کباب ها برود و بعد آن ها را از روی حرارت برداشته و داخل ظرف مورد نظری که برای سرو آن ها در نظر دارید قرار دهید و بعد از آن هم کباب برگ شما آماده سرو است میل کنید و از خوردن آن نیز لذت ببرید. نوش جان

 

طرز تهیه کباب برگ رستورانی

نکات کلیدی در تهیه کباب برگ رستورانی در ماهیتابه

  1. در صورت دسترسی نداشتن به راسته گوسفندی می توانید راسته گوساله را نیز جایگزین آن کنید.
  2. نحوه سرخ کردن کباب ها بسیار مهم بوده و بهتر است که آن ها را خیلی سرخ نکنید تا کباب برگ شما خشک نشود.
  3. می توانید در انتهای مرحله پخت تمامی سیخ ها را مقداری با کره آغشته کنید.
 

♨ نکات مهم «طرز تهیه کباب برگ رستورانی ساده و لذیذ روی گاز و ذغال و در ماهیتابه»

✚ در صورت دسترسی نداشتن به راسته گوسفندی می توانید راسته گوساله را نیز جایگزین آن کنید.

منبع آلامتو
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی