کد خبر : 3783

سبک‌زندگی

برای دم‌ کردن چای به روش متفاوت به ۵ روش این مطلب را دنبال کنید. در اسنپ اکسپرس مگ نکات بیشتری درباره چای می‌توانید بخوانید.

به گزارش ورنداز :

برای دم‌ کردن چای به روش متفاوت به ۵ روش این مطلب را دنبال کنید. در اسنپ اکسپرس مگ نکات بیشتری درباره چای می‌توانید بخوانید.

چای نوشیدنی همیشگی خانواده‌های ایرانی است. یک نوشیدنی که مانند معجونی اسرارآمیز کمک می‌کند تا خستگی را از تن به در کنیم و با نشاط و سرحال شویم.

 

این نوشیدنی که به چین باستان برمی‌گردد قدمتی ۵ هزار ساله دارد. بر اساس افسانه‌ها، زمانی که پادشاه شِن نونگ در طبیعت قصد نوشیدن چای کرد، برگ درختان جنگل به داخل قوری او افتاد؛ و اینگونه بود که طعم جدید و خوش‌عطری کشف شد.

 

چای برای ما اهمیت زیادی دارد، از این بابت شاید کمی روی آن تعصب داشته باشیم. اما برای تنوع می‌توانیم روش‌های متفاوتی را امتحان کنیم.

 

 

 

روش پدربزرگ

 

 

 

احتمالا یکی از ساده‌ترین راه‌های دم‌کردن چای است. در اینجا شما چای را نه با آب داغ بلکه با آب ولرم آماده کنید. نیازی به دم کردن نیست. اما بهتر است از برگ چای استفاده کنید؛ به‌خصوص برگ‌های بزرگ‌تر چای، زیرا برگ‌های کوچکتر ممکن است تلخ شوند.

 

روش تتسوبین

 

تتسوبین (tetsubin) یک قوری چدنی ژاپنی است که گرما و حرارت را بیش از هر روش دیگری نگه می‌دارد؛ علاوه بر این، چای در آن تازه دم باقی می‌ماند.

 

تتسوبین را می‌توانید روی یک پایه سِت کنید که برای قوری مناسب است. بدون‌شک تا آخرین قطره چای را گرم نوش جان می‌کنید. تتسوبین را اگر بتوانید با فنجان‌های چدنی میل کنید، یک تجربه منحصربه‌فرد از سنت ژاپنی چای نوشیدن خواهید داشت؛ یک مناسک بسیار شیک.

تنها ضعفی که تتسوبین دارد این است که به خاطر جنسش، بیشتر در معرض زنگ‌زدگی قرار می‌گیرد. اما اگر با دقت از آن مراقبت کنید، می‌توانید تا سال‌ها از دم کردن چای در آن لذت ببرید.

 

 

در یک ظرف؟ چرا که نه!

 

 

می‌خواهید برای نفرات زیادی چای دم کنید، قوریتان کوچک است. چه می‌کنید؟ دم کردن چای به روش متفاوت اینجا به کارتان می‌آید!

شما یک ظرف برمی‌دارید؛ آب (و اگر دوست داشتید، شیر) را در آن می‌جوشانید و وقتی به جوش آمد، برگ چای را به آن اضافه می‌کنید.

نکته: دقت کنید اگر از چای سیاه استفاده می‌کنید، حتما آن را داخل صافی یا تفاله‌گیر بریزید.

 

از خوبی‌های این روش آن است که شما می‌توانید راحت‌تر پر رنگ یا کمرنگ شدن چای را تست کنید. همین‌طور اگر هل و دارچین به آن اضافه کنید، چایتان بسیار خوش‌طعم خواهد شد.

 

چای سرد دم

 

 

بیشترین چیزی که برای دم کردن این چای نیاز دارید، نه چای، بلکه صبر است! شما برگ چای یا دانه چای (درون یک صافی) در یک پارچ، بله پارچ آبِ جوشیده، اما خنک‌شده، می‌ریزید و به مدت ۸ ساعت آن را داخل یخچال قرار می‌دهید.

به خصوص که الان هوا دارد به گرما می‌رود و شما دلتان نمی‌آید چای را کنار بگذارید، این روش واقعا می‌تواند مفید باشد.

 

گیوان

 

2.jpg

 

گیوان (Gaiwan) یا همان گایوان یک فنجان سرامیکی دردار است که در آن به نسبت چای بیشتری از حالت معمولی قرار می‌دهیم. بنابراین در این روش چای زودتر دم می‌کشد. در اینجا هم اگر از برگ چای استفاده کنید، جواب بهتری می‌گیرید.

مزیت این روش این است که برگ‌ها طعم خود را برای مدت طولانی‌تری حفظ می‌کنند. پس شما می‌توانید چندبار از آن استفاده کنید. دم‌نوش‌های سبک‌تر ۳ یا ۴ بار هم قابل استفاده هستند، اما با دم‌نوش‌های سنگین‌تر و غلیظ‌تر شما می‌توانید بیش از ده بار چای دم کنید.

• نکته پایانی: برای دم‌ کردن چای به روش متفاوت شما علاوه باید به انتخاب‌هایتان دقت کنید. بی‌دلیل نیست که هنر تشخیص چای را tasseography می‌گویند. یعنی صرف وقت‌گذاشتن برای دم‌کردن چای کفایت نمی‌کند! برای تجربه طعم‌های مختلف چای شما باید روش‌های متفاوت را با چای‌های متفاوتی ترکیب کنید تا به طعم دلخواه و متفاوت خود برسید.

 

 

منبع سیمرغ
ارسال نظر

تبلیغات متنی