کد خبر : 28637

پرویز کلانتری | آثار پرویز کلانتری

پرویز کلانتری، نقاش، تصویرگر، نویسنده و روزنامه‌نگار معاصر ایرانی و از نقاشانِ مطرح نوگرای ایران بود.

به گزارش ورنداز :

پرویز کلانتری، نقاش، تصویرگر، نویسنده و روزنامه‌نگار معاصر ایرانی و از نقاشانِ مطرح نوگرای ایران بود. بسیاری از نقاشی‌های آشنا برای کودکان دبستانی –به‌ویژه در کتاب‌های نظام قدیم آموزش و پرورش– همچون «روباه و خروس»، «چوپان دروغگو»، «حسنک کجایی؟»، «مرغابی‌ها و لاک‌پشت» و «روباه و زاغ» از آثار او بودند.

کلانتری در ۱ فروردین ۱۳۱۰ در زنجان متولد شد. او از کودکی به نقاشی علاقمند بود و در جوانی به تحصیل در رشته‌ی هنرهای تجسمی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران پرداخت. پس از فارغ‌التحصیلی، به واسطه‌ی آشنایی با همایون صنعتی‌زاده به کار تصویرگری نشریاتی چون مجله «ایران‌آباد» و کتاب‌های درسی کودکان و نوجوانان مشغول شد.

کلانتری بیش‌تر با تابلوهای کاهگلیش شناخته می‌شود. او در این تابلوها، از فرم‌های ساده و هندسی استفاده می‌کرد و فضایی آشنا و صمیمی را با رنگ‌های گرم و شاد به تصویر می‌کشید. تابلوهای کاهگلی کلانتری، تأثیر زیادی بر نقاشان نسل‌های بعدی داشت.

کلانتری در کنار نقاشی، به نویسندگی نیز می‌پرداخت. او کتاب‌هایی با عنوان «نیچه نه، فقط بگو مشد اسماعیل»، «سر این خط را بگیر و بیا»، «پارنگ-یاق-تاباز» و «گزیده نقاشی‌ها» از او منتشر شده است.

کلانتری در ۳۱ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۵ درگذشت. او آثاری ماندگار در عرصه‌ی هنر ایران به یادگار گذاشت که هنوز هم مورد توجه و علاقه‌ی بسیاری از مردم است.

پرویز کلانتری (۱۳۹۵ - ۱۳۱۰)

بدون عنوان

رنگ روغن و کاهگل روی بوم

۱۸۰×۹۰ سانتیمتر

تاریخ اثر: ۱۳۸۳

Parviz Kalantari (1931 - 2016)

Untitled

oil and straw on canvas

90×180 cm

Painted in 2004

ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی